האם בראש סוריה עומדת אישה? פרשנים ערביים מדברים על הפיכה שקטה שהביאה לשינוי משטר בסוריה אחרי 50 שנה, לאחר שכשלו כל תנועות האופוזיציה, המחאות העממיות והמיליציות החמושות. הכירו את השליטה האמתית של סוריה מאחורי הקלעים – אסמא אל-אסד. האם מדובר בבשורה טובה לסוריה?

הפיכה בניהולה של אישה היא תופעה נדירה במזרח התיכון. לפני כעשור אירעה בנסיכות קטר הפיכה שקטה, השיח' תמים תפס את מקום אביו בהפיכה ללא שפיכות דמים. האב, חמד אאל ת'אני הודח ביוזמתה של אשתו ואמו של תמים, הנסיכה הכריזמטית מוזא בנת נסר אל-מסנד. כעת נראה כי מתחוללת הפיכה שקטה בתוך צמרת השלטון בסוריה ביוזמת אשת הנשיא אסמא אל-אסד. 

נשיא סוריה בשאר אל-אסד (צילום: רויטרס)
נשיא סוריה בשאר אל-אסד (צילום: רויטרס)

פייסל אל-קאסם, דרוזי מסוריה ופרשן וותיק ומוערך, פרסם ביום שבת מאמר בעיתון "אל-קודס אל-ערבי" תחת הכותרת "הפיכה גדולה בסוריה".  במאמרו טוען אל-קאסם כי בשנים האחרונות מתערערת שליטתם של בני עדת המיעוט העלווי, שנמשכה חמישים שנה. בכלכלת סוריה שלטו בפועל שלוש משפחות עלוויות שהיו בקשרי משפחה: אסד, מח'לוף ושאליש. משפחות אלה יצרו קשרי פרוטקציה (מַחְסוּבִּיַה) עם בני המעמד העליון המוסלמי-סוני בדמשק וחלב, כדי להבטיח את עוצמתו הכלכלית של השלטון. אך מלחמת האזרחים שהחלה ב-2011 ערערה את הסדר הישן. אסמא אל-אסד ניצלה זאת לריכוז הכוח בידיה. 

אל-קאסם מסמן את נקודת השינוי הדרמטי באישיותה של אשת הנשיא במחלת הסרטן, ממנה החלימה האישה הראשונה. אסמא הנאה והעדינה למראה, הפכה ל"אשת הברזל" של סוריה. הטראומה הכפולה בחייה, הלאומית והאישית – המלחמה והמחלה, יצרה מפלצת. היא החליטה לקחת את המושכות לידיה. אסמא החרימה את רכושם של קצינים עלווים בכירים שצברו הון, בהם משפחת שאליש. הם הפכו בין לילה מעשירים מופלגים לאביונים ומקבצי נדבות, אחרי שאסמא הורתה להלאים (כלומר להחרים) את רכושם. אחד ממנהיגי המשפחה, זוהיר ד'ו-אלהמה שאליש חלה ומת מצער במאי 2022 כשהוא חסר כל.

הקרבן הבא של תהליך השתלטותה של אסמא היה השליט הכול-יכול של עולם העסקים הסורי, ראמי מח'לוף, בן דודו של הנשיא. בשנת 2020 החרימה הממשלה בהוראתה של אסמא את כל רכושו. מרוב תסכול, איבד מח'לוף את שפיותו והחל לפרסם סרטונים על סוף העולם והתבטאויות דתיות מוזרות. לדעת אל-קאסם, אסמא נטלה למעשה את השליטה מידיהם של בני העדה העלווית השלטת, וכנראה גם מכתיבה את מדיניותו של בעלה הנשיא.  

בשאר אסד בפסגת הליגה הערבית בסעודיה (צילום:  Saudi Press Agency/Handout via REUTERS)
בשאר אסד בפסגת הליגה הערבית בסעודיה (צילום: Saudi Press Agency/Handout via REUTERS)

נזכיר כי אסמא אל-אסד אינה שייכת לעדת המיעוט העלווי השולט. הוריה ממשפחת אל-אח'רס שהתגוררו בלונדון היו בני המעמד הסונית האמיד מהעיר חומס. חשוב לציין כי בעברה, לפני שפגשה את בשאר אל-אסד, נישאה לו ועברה לגור בסוריה, היא עבדה בתחום הכלכלה באירופה. אסמא למדה מדעי המחשב בקינגס קולג' לונדון, שימשה אנליסטית כלכלית בבנק בלונדון ואח"כ עבדה בחברת השקעות ג'יי פי מורגן ושות'. כיום בכירי השלטון חיים באימה מצעדיה הבאים של אסמא, שהדיחה ללא היסוס שכבה שלמה של בכירים בכלכלה ומקורבים למשטר בדמשק. 

טענת אל-קאסם כי אסמא השתלטה על סוריה מגובה בנתונים שהתפרסמו בשנים האחרונות. המנגנון ש"בלע" הון עתק לפני המלחמה הוא "אל-אמאנה א-סוריה ל-תנמיה" (חברת הנאמנות הסורית לצמיחה), אותה הקימה אסמא כבר ב-2007. מכיוון שהיא אשת הנשיא, היא נהנית מכוח בלתי מוגבל ונוהגת למנות את מקורביה למשרות הניהול.

חברה זו ניהלה עד למלחמה פעילויות כלכליות חוץ-ממשלתיות, כגון מנגנוני סיוע וצדקה. בפועל היה זה מנגנון מושחת בניהולה הפרטי. שום גוף כלכלי חוץ-ממשלתי במדינה לא יוכל היה לפעול עצמאית ללא תיאום עם "אל-אמאנה". לפי פרסומים האחרונים בתקשורת הערבית ותחקיר של The Financial Times מאפריל 2023, אסמא מנהלת כעת משרד בבעלותה, כנראה גלגול חדש של "אל-אמאנה", השולט בין השאר על כל כספי הסיוע הבינלאומיים המוזרמים לסוריה, לסיוע לפליטים, לנפגעי המלחמה ולאחרונה גם לנפגעי רעידת האדמה. ערוץ האופוזיציה "הטלוויזיה הסורית" פרסם ביולי 2023 תחקיר מקיף אודות משרדה הפרטי ומינוייה, מקורבים המנהלים את האימפריה הכלכלית שלה, בחלקם נתונים לסנקציות ומנהלים קשרים עם איראן.

אסמא עדיין לא הדיחה את כל הצמרת העלווית ונותר לה עדיין שותפים מהעדה, לפחות בשלב הנוכחי. אחד הבכירים בהם הוא מאהר אל-אסד, אחיו הצעיר של בעלה. מאהר מנצל את מעמדו כאחראי על הדיוויזיה הרביעית המגנה על מוקד המשטר בדמשק ועל מעברי הגבולות. הוא מנהל בשותפות עם חזבאללה רשת הברחת סמים ענפה (בעיקר העברת כדורי קפטגון לירדן ולעיראק). 

ההשתלטות של אסמא אל-אסד על סוריה רחוקה מלהיות השינוי לו ייחל העם הסורי, כאשר יצא לרחובות ב-2011. יש להניח, כי מטרתה רכז את השליטה בידיה כדי להכין את השטח להעברת השלטון בעתיד לבנה הבכור חאפז (בן 23). חשוב לזכור, כי מלחמת האזרחים בסוריה הייתה תולדה של מצוקה כלכלית קיצונית, שנבעה ממדיניות כלכלית מושחתת, שהחמירה משמעותית מ-2005. המשטר הסיר בהדרגה את הסובסידיות שהגנו על העניים, הזניח את החקלאים ולא דאג להשקיה בזמן הבצורת הקשה של 2010-2008. ככלל, הנשיא בשאר אל-אסד טיפח שכבה של נאמנים ממעמד הביניים העלווי והמעמד העליון הסוני העירוני, שהתעשרו על חשבונו של רוב העם. כעת עושה אסמא את אותן השגיאות שהובילו לפיצוץ, אך בתנאים הרבה יותר קשים.

סוריה אחרי מלחמת האזרחים היא מדינה כושלת, הרוסה ומרוששת, המצויה תחת סנקציות אמריקאיות מחמירות (כולל על אסמא ושאר ראשי השלטון בגלל פשעיהם במלחמת האזרחים). השתלטותה של האישה הראשונה אינה בשורה טובה לסוריה. נהפוך הוא, היא מהווה הבטחה להמשך שקיעתה של המדינה ולהעמקת ההשתלטות האיראנית-רוסית. אסמא היא סונית, אך היא אינה נתפסת כלל כנציגתו של הרוב הסוני במדינה. בעיני רובם היא אישה רודפת בצע ומנותקת לחלוטין ממצוקות העם. חמור מכך, סוד הישרדותו של המשטר מאז ההפיכה של חאפז אל-אסד ב-1970 היה הסולידריות בקרב בני העדה העלווית. הפגיעה האנושה של אסמא במשפחות המובילות בעדה ובקצינים הבכירים העלווים עתידה לערער בטווח הארוך את יציבותו של השלטון.

ד"ר ירון פרידמן הוא חוקר מרצה ומורה לערבית בחוג ללימודי המזרח התיכון והאיסלאם באוניברסיטת חיפה. ירון מנהל את הניוזלטר "השבוע במזרח התיכון", שאליו אפשר להצטרף כאן: https://did.li/CWtlC