לפני ימים אחדים פרסם הנשיא ביידן צו נשיאותי המטיל סנקציות על מתנחלים שהיו מעורבים באלימות חמורה נגד פלסטינים. הסנקציות כוללות הקפאת נכסים בארצות הברית ואיסור כניסה אליה. זו הפעם הראשונה שצו כזה נחתם על ידי הנשיא. הצו מתייחס לעקירה כפויה של פלסטינים, הרס רכוש ותקיפת פלסטינים, המהווים איום חמור על הביטחון ביו”ש ובישראל ועלולים לגרום לערעור היציבות האזורית והביטחון הלאומי ומדיניות החוץ האמריקאית. הממשל פרסם את שמותיהם: דוד חי חסדאי, עינן טנג’יל, שלום זיכרמן וינון לוי - פעילי גבעות המוכרים למערכת הביטחון.

מתקרבים לסינוואר: תיעוד חדש של מנהיג חמאס בחאן יונס
הרמטכ"ל על המשך התמרון: "יש 10,000 מחבלי חמאס ברפיח"

תגובת נתניהו הייתה ש”ישראל פועלת נגד כל מפירי החוק בכל מקום ולכן אין מקום לצעדים חריגים בנדון”. סמוטריץ’ אמר כי “קמפיין אלימות המתנחלים הוא שקר אנטישמי שמפיצים אויבי ישראל”, ותגובה דומה השמיע גם בן גביר.

הממשל הלך צעד נוסף קדימה ופירט את מעשי הארבעה. חסדאי “יזם והוביל מהומה שכללה הצתת כלי רכב ומבנים, תקיפת אזרחים פלסטינים וגרימת נזק לרכוש בחווארה, שהביאה למותו של אזרח פלסטיני”. טנג’יל “היה מעורב בתקיפת חקלאים פלסטינים ופעילים ישראלים באבנים ובאלות”. זיכרמן “תקף ופצע פעילים ישראלים וכלי רכב בגדה המערבית, חסם אותם ברחוב וניסה לשבור חלונות של כלי רכב חולפים ובתוכם פעילים”. לוי “הוביל קבוצת מתנחלים שתקפו אזרחים פלסטינים ובדואים, איימו עליהם באלימות, שרפו את שדותיהם והרסו את רכושם”. הממשל ציין ש”חבילת הראיות עברה בחינה משפטית, כולל התבססות על ראיות ממספר רב של מקורות אמינים. הראיות יכולות לכלול דיווחים בתקשורת, מסמכים משפטיים, תיעוד של המעשים, הרשעות ומידע מודיעיני”.

משתמע כי הממשל מעריך שלמתנחלים השפעה רבה על אי־השקט ביו”ש ואינה סומכת על ישראל שתעצור זאת. לפני כשלושה שבועות העביר שב”כ התרעה אסטרטגית על המצב בשטחים ואפשרות להתקוממות אזרחית. נראה כי דבר לא נעשה, אחרת הממשל לא היה יוצא באזהרה כה חמורה.

כבר מספר חודשים יש מתיחות בין צה”ל ושב”כ לבין משטרת מחוז ש”י בנוגע לטיפול בפשיעה לאומנית. לפי מערכת הביטחון, המשטרה אינה מתאמצת לעצור ולחקור חשודים ולהביאם לדין. לכן לאחרונה שונה ייעודו של כוח במג”ב איו”ש, שכפוף לצה”ל, כך שיטפל באלימות מתנחלים.
הציבור בישראל לא יודע מה קורה ביו”ש והנושא כמעט איננו מדווח במדיה הכתובה והמשודרת. לעומת זאת, הרשתות החברתיות מדווחות באופן שוטף על אלימות מתנחלים ביו”ש בווידיאו, בצילומים ובעדויות. משתמע כי לאמריקאים יש מודיעין איכותי על הנעשה בשטחים ולא ברור כיצד מאז 7 באוקטובר אף מתנחל לא הובא לדין.

בן גביר לנתניהו: "בעיית המשילות לא מתחילה במתיישבים ביו"ש" (צילום :לשכת בן גביר)

לסיום שאלה מטרידה: היכן מערכת הביטחון, ובעיקר שב"כ, במניעת אלימות מתנחלים?

הכותב הוא עמית מחקר במרכז לחקר הביטחון הלאומי באוניברסיטת חיפה. לשעבר בכיר בשב"כ