הכניסה המיועדת של צה"ל לרפיח ולציר פילדלפי מדאיגה את מצרים החוששת מגל פליטים עזתים שיפרצו את הגבול לרפיח המצרית.

המסרים התקיפים המושמעים בעולם ובעיקר בארה"ב, אל להם לרפות את ידי ישראל החייבת להמשיך את המלחמה עד להשגת היעדים, כולל כמובן כניסה לרפיח ולציר פילדלפי.  

"כנראה שיש הסכם עם מצרים": כך ייראה כיבוש רפיח, ומה באמת בוצע בביה"ח בח'אן יונס?

בראיון שקיימתי עם חבר ועדת החוץ והביטחון ובעבר שגריר ישראל באו"ם, שאלתי את חה"כ דני דנון על האיום האמריקאי לצמצום הספקת הנשק לישראל, אם זו לא תענה לדרישתה להימנע מכניסה לרפיח וצמצום מספר הנפגעים העזתים.

התשובה המפתיעה שלו הייתה: "אם לא נוכל לקנות חימושים מדויקים למטוסים שלנו, נשתמש בחימושים לא מדויקים במלחמה בעזה", מה שיגרום לנפגעים רבים יותר. 

היום ארה"ב הודיעה על קידום העסקה להספקת פצצות מדויקות לישראל. רשת הטלוויזיה סקיי ניוז בערבית מדווחת שהיא מחזיקה בטיוטת הצעה אמריקאית בנוגע לעתיד עזה. בטיוטת ההצעה נכתב שעם סיומה של המלחמה יחלו מגעים ישירים בין ישראל למדינות ערביות באזור על האפשרות שהרשות הפלסטינית תקבל לידיה את ניהול עזה ע"י טכנוקרטים פלסטינים, הרחקת חמאס ופרוק כל ארגון חמוש שמתנגד לפתרון שתי המדינות.

עוד נכתב בטיוטת ההצעה, שתינתן הסכמת סעודיה ומדינות נוספות לכינון יחסים דיפלומטים עם ישראל והשתתפות בשיקום הרצועה, בתנאי שיהיה נתיב ברור להקמת מדינה פלסטינית. 

בהצעה נאמר גם שייאסף כל הנשק, כולל הנשק הכבד מהרצועה והוא יושמד. וושינגטון תפעל להביא כוחות ערביים ובינלאומיים שיחצצו בין עזה לישראל ובין עזה לגבול מצרים. מקורות ב"בית הלבן" מדווחים שהצעות מרחיקות לכת להסדרת מעמדה של ישראל במרחב יוגשו לעיונו של הקבינט בזמן הקרוב. ישראל דורשת כתנאי ראשון את החזרת השבויים ופרוק כל תשתיות החמאס, הזזת החיזבאללה אל מעבר לליטני, שליטה משותפת של ישראל, מצריים וגורמים נוספים בציר פילדלפי.

ישראל לא פוסלת בשלב זה את דרישת מצרים להגליה של סינוואר ודף לאחת ממדינות המפרץ כחלק מההסכם הכולל ולפני כל דיון החזרת כל החטופים, התחייבות וערבות של ארה"ב, מצרים ומדינות נוספות לקיום ההסכם. 

הסכמת סעודיה לחתימת הסכם שלום עם ישראל תהווה בסיס לשאר הסעיפים עליהם ישראל תהיה מוכנה לדון. ארה"ב מפעילה לחץ כבד על סעודיה להסכמה עקרונית כדי להתקדם בשאר הסעיפים. הבעיה העיקרית היא כמובן איראן שאיננה מוכנה בשלב זה אפילו לחשוב על אפשרות לקבל את ישראל כמדינה לגיטימית באזור, ולהזיז את החיזבאללה אל מעבר לליטני כמתחייב בהחלטת האו"ם 1701.

גם על קטאר, שלה יהיה ככל הנראה חלק בשיחות, מופעל לחץ אמריקאי כבד להפעיל את השפעתה מכוח הסיוע והתמיכה הכספית שהיא נותנת לחמאס.

התקדמות כלשהי בשלב זה של המלחמה נראית עדיין רחוקה אבל אולי החשש שמלחמה עם החיזבאללה שעלולה לגלוש למלחמה אזורית, שסופה מי ישורנה, יביאו את כל הצדדים המעורבים להבנה שאנו יושבים על חבית אבק שריפה ואולי ימצא פתרון לאזור המדמם הזה.

כותב המאמר הוא מנכ"ל רדיוס 100FM קונסול כבוד וסגן דיקאן הסגל הקונסולרי