שני הפיצוצים בצינור הגז באיראן בלילה שבין שלישי לרביעי בשבוע שעבר, גרמו להפסקת גז מוחלטת למחוזות בהם אירעו הפיצוצים - פארס הדרומי וצ'ארמחל ובח'תיארי המרכזי יותר, ולשיבושים קשים באספקת הגז לעוד ארבעה מחוזות, ביניהם מחוז אצפהאן המרכזי על מתקני התעשייה החשובים שבו.

איראן באיום ישיר על נתניהו: אם תעשה את הדבר הבא - זה יהיה יומך האחרון
באיראן חוששים? בכירים בטהרן: "אל תתנו לנתניהו תירוץ לפתוח במלחמה אזורית"

הפסקת הגז פגעה ביותר מ-35 כפרים, שבהם לא יכלו האזרחים לחמם את ביתם ולבשל, וזאת בתקופה הקרה ביותר של השנה, בזמן שהשירות המטאורולוגי האיראני מתריע על גשם זלעפות, שלג ורוחות עזות ברוב המדינה. במחוזות האחרים הופסק הגז לתעשייה כדי לא לפגוע באספקת הגז הביתית.

בנוסף לכך אירע בהמשך השבוע פיצוץ במפעל כימי בשהרי קדס פאתי טהראן. הניו יורק טיימס הודיע שישראל עומדת מאחורי הפיצוצים. ישראל כמובן לא לקחה אחריות, אבל ישראל אף פעם לא לוקחת אחריות. יש שני מאפיינים של המתקפה הזאת שאינם מתאימים לקו הפעולה שנקטה ישראל עד עכשיו מול הרפובליקה האסלאמית ובכלל מול אויבותיה. 

באופן כללי, ישראל נוהגת לפגוע במטרות שפוגעות במשטר הרפובליקה האסלאמית ולא באזרחים. משתמשי טוויטר רבים, אוהדי ישראל בדרך כלל, שהגיבו לפיצוצים ולאפשרות שישראל מאחוריהם, התייחסו לכך גם בתגובותיהם. למשל: "אלה תשתיות של איראן, לא של הממשלה האסלאמית. אם יש לכם יכולת, תפגעו בבסיסים צבאיים, לא בצינורות נפט של חסרי מגן".

פיצוץ מפעל כימי באיראן (צילום: רשתות ערביות)
פיצוץ מפעל כימי באיראן (צילום: רשתות ערביות)

"פגיעה בתשתיות לא רק שאינה מסייעת להפלת המשטר, אלא שעל התיקונים ישלמו מהכיס של האזרחים האומללים", "מי שלא יכול לתקוף מרכזים של משטר הרפובליקה האסלאמית, מפוצץ צינורות גז כדי שהאזרחים יקפאו. ישראל לא עושה דברים כאלה". גולשים אחרים מציעים לישראל את מי כן לתקוף: את הפרלמנט, את מועצת המומחים, את בית המנהיג העליון ועוד. 

המאפיין הנוסף האחר של מתקפות ישראליות היא נוהל הדומה ל"הקש בגג". במתקפות סייבר שפגעו בתשתיות חיוניות, למשל השיבושים בתחנות הדלק - קיבלו נהגים של רכבי חירום (למשל אמבולנס ומכבי אש) הודעות SMS שקראו להם למלא דלק בערב כי בבוקר יהיו שיבושי אספקה. 

האם שתי הנקודות האלה מראות שישראל אינה מאחורי המתקפה או שממשלת ישראל החליטה להתחיל לתקוף גם את אזרחי איראן, שהם החברים הטובים ביותר שלנו במזרח התיכון?  אני מקווה שהתשובה היא הראשונה, אך למרבה הצער בימים אלה אין לשלול גם את האפשרות השנייה.