בימים האחרונים, בשורות טובות נוחתות על הקמפיין של דונלד טראמפ בקצב סדרתי. בזירה הפוליטית, הצליח טראמפ אתמול לרסק את ניקי היילי. בטור הקודם ניסיתי להעריך האם היא יכולה להיות "סוס שחור" בבחירות, אך התוצאות מדברות בעד עצמן.

"גרוע כמו נבלני": ההשוואה השערורייתית של טראמפ
תשעה חודשים לפני הבחירות: האם הנשיא לשעבר טראמפ יוכל להתמודד?

קריסת הקונספציה של ניקי היילי לנצח בניו המפשייר, מדינה שבה דמוקרטים יכולים להצביע בפריימריז, הפסד 60-40 לטראמפ בבחירות בדרום קרולינה, המדינה בה כיהנה כמושלת, נראים כסוף המירוץ. "נשיקת המוות" לקמפיין היילי צפויה להגיע ביום שלישי הבא, אז יערכו בחירות בעשרות מדינות במסגרת "סופר טיוזדי". על פי כל הסקרים, בחירות אלו יביאו לכמות מספקת של אלקטורים שתכריע את ההתמודדות כולה, וככל הנראה תגרום לפרישה של ניקי היילי מהמשך המרוץ במפלגה הרפובליקנית. עם זאת, ייתכן שתחליט לבסוף לרוץ באופן עצמאי.

בינתיים, הזירה המשמעותית ביותר עבור הנשיא טראמפ היא זירת הסקרים מול ביידן. על פי רוב הסקרים המוכרים לנו, הנשיא טראמפ מוביל במדינות המתנדנדות שנערכו בחודש האחרון.

אולי מדד לתקופה המיוחדת שבה אנו חיים הוא הסקר של מכון הסקרים סיינה על האוכלוסייה הכללית של ניו יורק ודפוסי ההצבעה שלהם. הממצא המדהים, שנערך על קבוצה מצומצמת של כמה עשרות יהודים בלבד מתוך מאות שנדגמו בשיטת הפילוח וההסקה (cross tab) מהתוצאה הכוללת, הוא שהנשיא טראמפ מוביל על ביידן בקרב יהדות ניו יורק בפער של 53:44.

ניקי היילי  (צילום: רויטרס)
ניקי היילי (צילום: רויטרס)

אל יקל הדבר בעיני הקורא (ועל אף שמדובר בסקר שאינו סקר עומק שנערך על יהדות ניו יורק), שכן סקר שנערך מטעם אוניברסיטת ברנדייס, שדגם את שיעור השתתפות היהודים בניו-יורק בבחירות 2020, הראה תוצאה של 65/27 לטובת ביידן ומצביע על מה שיכול להיות מגמה של שינוי דפוסי הצבעה של יהדות אמריקה מאז חברו לקואליציית ה-"אוהל הגדול" של הנשיא רוזוולט ב–1932 כחלק מאוסף של מיעוטים דוגמת שחורים, היספאניים, יהודים ואיגודי העובדים  שאליהם חברו גם בהמשך אקטיביסטים סביבתיים, להטב"קים וכו'.

גם בחזית המשפטית הפלילית נרשמים הישגים מרשימים. בעוד שבמסגרת התביעות האזרחיות במדינת ניו יורק נפסק שעליו לשלם יותר מ-350 מיליון דולר, ואף נאסר עליו לשמש כמנהל החברה שבבעלותו במשך שלוש השנים הקרובות, הרי שהחזית הפלילית מאירה לו פנים.

התפתחות דרמטית במשפט של טראמפ במחוז פולטון, שבמדינת ג'ורג'יה, מעמידה בספק את היכולת להמשיך את הליך התביעה אותו מנהלת התובעת פאני ויילס בהקשר של עבירות על חוק הפשע המאורגן. במסגרת תביעה זו טוענים כי טראמפ הפעיל רשת של סוכנים במטרה להטות את תוצאות הבחירות במדינה, בה ניצח ביידן בהפרש זעום של קצת מעל 11,000 קולות.

המשפט בעייתי עבור טראמפ בעיקר משום שבניגוד למשפטים הפדרליים המתקיימים נגדו בוושינגטון, פלורידה וניו יורק, שם הוא יכול ככל שייבחר להפסיק את המשפט או לחון את עצמו, הרי שעפ"י חוקיה של מדינת ג'ורג'יה, היחידים המוסמכים לקצר ענישה היא ועדה בלתי תלויה שממונה ע"י המושל. ועדה זו יכולה לדון בהמתקת העונש רק לאחר ריצוי של 5 שנות מאסר, עובדה שהיוותה את הבעיה הקשה ביותר ב-"פרופליו" המשפטי המתנהל כנגד טראמפ.

דונלדט טראמפ חוגג את הניצחון בפריימריז בניו המפשייר (צילום: רויטרס)
דונלדט טראמפ חוגג את הניצחון בפריימריז בניו המפשייר (צילום: רויטרס)

אלא שלאחר פתיחת המשפט, הגישו עורכי הדין של טראמפ בקשה לפסול את התובעת פאני ויילס. על פי החשד, מינתה ויילס את המאהב שלה, נתן וייד, עורך דין ללא עבר בניהול תיקי פשע מאורגן, לתיק. היא עשתה זאת תוך שהיא משלמת לו שכר ייצוג שמן, ומטיילת עמו ברחבי ארה"ב ובחו"ל, מבלי לדווח על הנושא ובניגוד לחוקי אתיקה בסיסיים.

וויילס עלתה לדוכן העדים וטענה כי הרומן החל רק לאחר שהיא מינתה את המאהב לתפקיד התובע. עם זאת, עדויות של מזכירתה ופלט שיחות והתכתבויות עשויים להוכיח כי הזוג נתן עדויות שקר. כתוצאה מכך, ייתכן שיופקעו מהמשך ניהול המשפט, ויוטלו עליהם סנקציות משמעתיות של לשכת עורכי הדין, עד כדי פסילת הרישיון. ייתכנו אף היבטים פליליים למתן עדות שקר.

מבחינתו של טראמפ, אלו בשורות טובות: פיזור הליך התביעה בג'ורג'יה ומינוי תובע חדש בתיק עשויים לפסול את התביעה ובכל מקרה, לדחותה לזמן ארוך. השופט בתיק אמור למסור את החלטתו במהלך השבוע הבא לאחר השלמת העדויות. עם זאת, כבר כעת, פרשנים משפטיים מעריכים כי התביעה במתכונתה הנוכחית תפוזר, במה שמהווה את ההישג המשפטי המשמעותי ביותר של הנשיא טראמפ בחזית הפלילית.

גם בצד המסחרי זוכה טראמפ לעדנה בימים האחרונים. סדרה מוגבלת של כמה אלפי זוגות סניקרס מוזהבות שאותם הוציא למכירה במחיר של 399 דולר אזלה מהמלאי תוך שעות, וכבר כעת נמכרים במחירים של פי חמש ויותר. עובדה זו מעידה על היכולת של הנשיא טראמפ למסחר כל דבר המזוהה עמו.

עצרת של טראמפ החודש בצפון קרוליינה (צילום: רויטרס)
עצרת של טראמפ החודש בצפון קרוליינה (צילום: רויטרס)

ביום חמישי האחרון השתתף טראמפ בכנס ה-NRB (National Religious Conference) של הקהילה האוונגלית. בנאשוויל טנסי במה שגם לי היה את הכבוד להשתתף. טראמפ היה כוכב האירוע" והוא זכה לתמיכה בלתי מסויגת מצד ראשי הקהילה ומשפיעניה, במיוחד כאשר דיבר על הקשר שלו למדינת ישראל ומה שעשה עבורה ב-4 שנות כהונתו כנשיא ארה"ב לצד השגריר פרידמן שהרעיף עליו את התשבוחות כ-"נשיא הגדול ביותר שעמד אי פעם לצד ישראל".

אירוע זה מצטייר כהתאחדות מלאה של הבייס הנוצרי-שמרני של המחנה סביבו, במה שממילא מצטייר בחודשים האחרונים כקמפיין של "בן האלוהים" שנרדף ע"י מערכת משפטית שלטענתו נשלטת ע"י הדמוקרטים כאשר הרצון היחיד שלה היא להרוס אותו והוא, ממש כמו ישוע, מוכן להקריב את כל שצריך למען הנוצרים המאמינים של אמריקה.

בימים הקרובים יוכרעו הבחירות המוקדמות בפריימריז של המפלגה הרפובליקנית. לאחר מכן, פניו של הנשיא טראמפ יהיו מופנות לוועידה הרפובליקנית, שתערך בקיץ בעיר מילווקי שבוויסקונסין. רצון זה משקף את רצונה של המפלגה הרפובליקנית (שאגב לתפקיד היו"ר הוא מינה השבוע את כלתו לארה טראמפ) לשחזר את הוועידה המוצלחת של הדמוקרטים מ-2020, שמינתה את ביידן לתפקיד המועמד של המפלגה הדמוקרטית ושהסתיימו כמה חודשים לאחר מכן בבית הלבן.

ד"ר קובי ברדה הוא מומחה להיסטוריה פוליטית אמריקאית וליחסים בינלאומיים, וחוקר בכיר בחממת חיפה לחקר דתות של אוניברסיטת חיפה ובעל ההסכת "אמריקה בייבי"