המצב הקשה של סוריה אחרי מלחמת האזרחים מאפשר חופש פעולה לטרוריסטים מכל הסוגים. בזמן שהתקשורת מתמקדת במיליציות הפרו-איראניות הפועלות בסוריה, אותן מתקיפה ישראל על בסיס קבוע, מתכנן ארגון דאעש לעשות קאמבק. היכן וכיצד?

חשוב להישאר קשובים לכורדים באוטונומיה שהקימו בצפון סוריה (ה"רוג'ובה"). הם חשים היטב את הדופק של האזור. כאשר הם מפרסמים ידיעות על הקאמבק של דאעש, יש לקחת את המידע ברצינות רבה. הכורדים חוששים יותר מכולם מחזרתו של דאעש. הלוחמים הכורדים תרמו את החלק החשוב ביותר ללחימה על הקרקע נגד "המדינה האסלאמית" בין השנים 2014-2017. ארה"ב העניקה להם אימונים, ציוד וסיוע אווירי במלחמה נגד מפלצת הרשע של "המדינה האסלאמית". יש להניח כי יש לכורדים אינטרס לפרסם את המידע על התאוששותו של דאעש, כדי להבטיח כי לא יופקרו וימשיכו לזכות בחסות האמריקאית בסוריה (וגם בעיראק השכנה). 

ניצול הוואקום השלטוני

למרבה הצער, לדאעש אין כעת הרבה אויבים מלבד הכורדים. העובדה שמנהיגי דאעש (כולל אבו בכר אל-בגדאדי) חוסלו בחלקם במחוז אדליב, הנמצא תחת חסותה של טורקיה, מעוררת חשדות כבדים. נזכיר כי מחוז זה בצפון-מערבה של סוריה נשלט ע"י "היאת תחריר א-שאם" (מועצת שחרור סוריה - לשעבר החזית א-נוסרה/אל-קאעדה). החסות הטורקית מונעת מהצבא הסורי ובני בריתו לכבוש את המחוז, שנותר המעוז האחרון של האופוזיציה הסורית.  

רוסיה שהתחייבה לחזק ולשקם את צבא אסד שקועה כעת עמוק בבוץ האוקראיני. הצבא הסורי השחוק נפגע קשות מהמצב הכלכלי החמור במדינה - רוב החיילים אינם מקבלים משכורת מספיקה למחייה. המיליציות הפרו-איראניות אינן עוסקות כלל במלחמה נגד דאעש. המשימה שהטילה עליהן טהראן היא להעביר נשק במסלול קרקעי מעיראק לסוריה וללבנון. המיליציות השיעיות, בהן חזבאללה הלבנוני, החלישו מאד את כוחו של המשטר בדמשק והפכו את סוריה לזירת מלחמה בין איראן וישראל. בדרום המדינה דומה כי המשטר איבד לחלוטין את השליטה והפשע משתולל. המצב כ"כ קשה שחיל האוויר הירדני נאלץ להפציץ בחודשים האחרונים מטרות של סוחרי סמים בדרום סוריה.

תנאים גיאוגרפים נוחים

החוליות של דאעש ששרדו מאז 2018 מנצלות את המדבר הסורי כדי להסתתר. מדובר במאות קילומטרים של מדבר שומם במזרח המדינה. אזור זה כמעט ואינו מיושב והתנאים בו קשים למחייה, בעיקר בקיץ, מה שמקשה על הצבא להיכנס אליו. חוליות דאעש מנצלות את העובדה שהמדבר גובל לעיראק ולירדן, מה שמאפשר להם להבריח נשק ולוחמים לאורך הגבול הארוך. חוליות דאעש מוציאות לפועל מדי פעם פיגועים נגד הצבא הסורי. בשנים האחרונות הם הצליחו אפילו לבצע פיגועים גדולים בבירה דמשק, כמו מטען חומר נפץ שהניחו ביולי 2023 במקום הומה אדם, שהרג שישה אזרחים ופצע עשרות. לפניו ביצע דאעש פיגוע גדול באוקטובר 2021, כאשר מטען באוטובוס צבאי הרג 14 חיילים של צבא אסד. חלק מהפיגועים כוונו לא רק נגד הצבא הסורי, אלא נגד מיליציות פרו-איראניות במסגרת מלחמת הדת של דאעש הסוני נגד ארגונים שיעים בסוריה. 

השבוע אמר סאימנד עלי דובר "כוחות סוריה הדמוקרטית" כי ארגונו מתמודד עם גל של פיגועים נגד כוחותיו הכורדים ונגד השבטים הערבים באזור צפון סוריה. להערכתו של עלי, מספר לוחמי דאעש במדבר הסורי נאמד ביותר מעשרת אלפים. בעיתונות הסורית מדווח לאחרונה, כולל החודש - בפברואר, על עשרות פיגועים של דאעש באזורי דיר א-זור, א-רקה, ופרברי חומס.   

פעיל דאעש בסוריה (ארכיון) (צילום: רויטרס)
פעיל דאעש בסוריה (ארכיון) (צילום: רויטרס)

הפצצה המתקתקת

מאז סיומה של המלחמה נגד דאעש, מתקיים מחנה ענק עם עשרות אלפי עצורים ממשפחותיהם של לוחמי דאעש. במחנה הקרוי "אל-הול" במזרח מחוז אל-חסכה, חיים הנשים והילדים של "המוג'אהדין" - מחבלי דאעש שחוסלו ברובם ואחרים מוחזקים במעצר בעיראק. במחנה מתקיימות הנשים משטר אימים קנאי השומר על הגחלת של "המדינה האסלאמית" מבחינת אידיאולוגית. המחנה אמנם שמור מבחוץ ע"י לוחמים כורדים. אך המחנה גדול מדיי והכורדים טוענים כי הם מתקשים להשתלט עליו. הילדים במחנה גדלים ועלולים להפוך לדור הבא של דאעש, כי הם מקבלים חינוך קיצוני מהנשים. הזעקה של הכורדים על הסכנה הטמונה במחנה אינה חדשה ומועלית בעיתונות הערבית שוב ושוב מאז 2018. המחנה מוזנח ואין יוזמה לשיקום או תכנית חינוך מחדש לילדים. דור חדש של מפלצות גדל במחנה. 

בקיץ שעבר (2023) ערכו הכוחות הכורדים סדרת מבצעים צבאיים במחנה עצמו ללכידת מחבלי דאעש שהסתננו אליו. חלק מהפיגועים עליהם מדווחים הכורדים לאחרונה, הם למעשה תגובת נקם של דאעש למבצעים אלה. במהלך המבצעים במחנה הופתעו הכורדים לגלות מנהרות טרור, תופעה מוכרת מאזורנו. עשרות פעילי דאעש נעצרו ושני בכירים שחדרו למחנה חוסלו, אחד מהבכירים שכונה "אבו סופיאן" שהיה אחראי על חיסולי "בוגדים וסוררים" באל-הול חוסל בעיירה סמוכה למחנה.

כתבים של ערוץ אל-חדת' הסעודי שניסו לפני כחצי שנה לראיין אנשים בתוך המחנה נתקלו פנים אל פנים בקנאות הדתית. הנשים במחנה המכוסות בשחור מכף רגל ועד ראש, לא ענו כלל לשאלות. הילדים השיבו שאינם עונים לכופרים, מאחר וכתבת העיתון לא עטתה חיג'אב. הילדים סיפרו כי אינם הולכים לבית ספר. בשלב מסוים אמרו לעיתונאית כי צריך להרוג אותה על כפירה והחלו להשליך אבנים על צוות הערוץ.

האידיאלי לדאעש: פאודה

יש הטוענים כי לא ניתן לחסל אידיאולוגיה. יש להניח, כי הדבר נכון גם כשמדובר בארגון הטרור חמאס. אך דאעש הוא דוגמא לכך שניתן להכניע טרור בשטח, או לפחות להחליש משמעותית ארגון גדול וחזק. דאעש שלט עד לפני שבע שנים על שטח עצום, שכלל שתי ערים גדולות (מוסול בעיראק וא-רקה בסוריה) והפך אחרי המלחמה לארגון קטן ונרדף שאנשיו מסתתרים במדבר. 

אלא שבמקרה של דאעש, ה"פאודה" בסוריה פועלת לטובתו והוא עלול לחזור בגדול. הכוחות הנלחמים נגדו נחלשים בהתמדה. הכורדים חוששים כי החסות האמריקאית לה הם זוכים היא על זמן שאול וכי טורקיה מחכה ליום שתוכל להשתלט על שטחי האוטונומיה הכורדית. ההשתטות השיעית על סוריה עלולה להוסיף תומכים חדשים לדאעש מקרב הרוב הסוני. ככל שהמצב בסוריה יחריף וימשיך להישחק כוחו של השלטון המרכזי בדמשק, כך נראה למרבה הצער יותר ויותר סימנים לתחייתו המחודשת של דאעש. האם יצליח ארגון הטרור לפרוץ את גבולות המדבר הסורי? ימים יגידו. 

ד"ר ירון פרידמן הוא חוקר מרצה ומורה לערבית בחוג ללימודי המזרח התיכון והאיסלאם באוניברסיטת חיפה. ירון מנהל את הניוזלטר "השבוע במזרח התיכון", שאליו אפשר להצטרף כאן: https://did.li/CWtlC