חמאס על מחבליו הארורים מצא טרף קל לסחוט אותנו: יחיא סנוואר בחר בחטיפת גברים, נשים, ילדים וילדות, והוא מבקש לסחור בהם עם ישראל, תוך דרישה לשחרור מחבלים נתעבים "עם דם על הידיים". אלה מחבלים שרצחו בנו. אחדים מרוצחים אלה נידונו למספר רב של מאסרי עולם.

עמוס גלעד מאשים: "נתניהו מוכן לחשוף סודות, ולפגוע בביטחון המדינה"
המלכודת שמכין סינוואר לישראל אם העסקה לא תצא לפועל

עם ישראל רגיש לחיי אדם, והוא מוכן תמיד לעשות כל שביכולתו כדי לשחרר ולפדות את השבויים. לעתים המחבלים דורשים מחירים שלא נוכל לעמוד בהם, ולכן איננו נענים לדרישותיהם. סנוואר וחלק מהנהגת חמאס היו בכלא הישראלי שנים רבות והם מכירים את ה'בטן הרכה' שלנו ואת הרגישות שלנו.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

כך הגענו אל האבסורד: תמורת שחרור ילד בן שנה הם דורשים שחרור שלושה מחבלים נתעבים ויותר. פדיון שבויים הוא ערך עליון במסורת ישראל, אך גם הוצב תמרור עצור: "אין פודין שבויים יותר מכפי דמיהן" (מסכת גיטין ד', י'). ואל נשכח גם שהמושג "פדיון שבויים" נוצר בגולה, כאשר שלטון זר שבקרבו חיו יהודים היה חוטף יהודים כדי לקבל כופר נפש. לכן נוצר המושג "פדיון": התשלום היה בכסף. זה מושג שאינו מתאים לישראל הריבונית, שאזרחיה נחטפים והיא צריכה לשלם בשחרור של רוצחים. אלה מושגים שונים לחלוטין.

זכרנו טרגדיות נוראות מן העבר: מחבלים ששוחררו טבחו בנו, ואחד מאלה הוא יחיא סנוואר, ששוחרר בעסקת שליט הידועה לשמצה. עכשיו אנו משלמים את המחיר של הטעות בשחרור שליט תמורת 1027 מחבלים קשים. סנוואר הוא שתכנן גם את יום ה־7 באוקטובר הזכור לדיראון עולם, שבו נטבחו יותר מ־1,400 אזרחים.

צה"ל מנהל עתה מלחמה נגד ארגון טרור הפועל מתוך אוכלוסייה אזרחית. לפי הנתונים, ישראל חיסלה למעלה מ־60% מן הכוח הצבאי של חמאס והג'יהאד האסלאמי.

הדרך לשחרר את החטופים היא בהגברת הלחץ הצבאי. הקרב הוא קשה, כי חמאס מנהל את הקרב גם מתחת לאדמה, ועל צה"ל לאתר את המחבלים המסתתרים ברשת המנהרות. ההערכה היא שחלק מכוחותיו מסתתרים בתוך אוכלוסייה אזרחית, והם מחכים לשעתם לבצע תקיפה נגד צה"ל.

היעד כרגע הוא לא רק חיסול מחבלים בכל מקום, אלא חיסול המִפקָדות: וכאן אנו חבים הערכה מיוחדת לחיל האוויר. המטוסים שלנו עסוקים בחיסול עשרות מפקדות בעזה. תקיפה אווירית של מפקדות משבשת את תכנון המלחמה של האויב. המפקדה מנהלת את החיילים והמשאבים שלהם. הניצחון יושג רק לאחר שיושמדו כל מפקדות חמאס.

השתלטות לוחמי צוות הקרב של חטיבת גבעתי על מפקדת חמאס (צילום :דובר צה"ל)

ככל שצה"ל משמיד יותר מפקָדות, ניהול הקרב של חמאס נכנס לכאוס. המנהיג הופך לאסיר נמלט, והוא לא יעמוד בלחץ עד שיסכים לשחרור החטופים, כדי לקבל הפוגה.

אכן, נדמה שהמחבלים אינם נגמרים, והם כְּחול הים. אך בתכנון לחימה מחושב, צה"ל יביס את חמאס. 

בן שטרית הוא נשיא הפדרציה העולמית של יהדות מרוקו; חקק הוא משורר