מדינות העולם דורשות שישראל תאפשר בשטחים הקמת מדינה לפלסטינים. אנחנו, מנגד, מבקשים להשיב אלינו את החטופות והחטופים, ואולי יש כאן מקום לעסקה אזורית גדולה. אני אומר זאת בידיעה שרבים מתנגדים לערב את “השטחים” בַדיון המתקיים בענייני חמאס והחטופים, רבים ובראשם נתניהו.

האיום של גלנט: ״לא אגיש חוק גיוס בלי הסכמת כל חלקי הקואליציה״
נלחם ברון קובי וניסה שנים להזיז את פרוש: "דרעי הוא המנצח הגדול של הבחירות"

לנתניהו יש בעניין מדינה פלסטינית רק לאו מוחלט. סוג של אצבע בעין של מדינות העולם: “אתם לא תגידו לנו מה לעשות”. כתוצאה מכך, אין לישראל בני שיח ממשיים לנושא החטופים. נכון שארצות הברית, מצרים וקטאר מעורבות, אבל זה לא מספיק. בינתיים מנהיגי חמאס חוץ נמצאים במדינות באזור, ואין עליהם לחץ פיזי להתגמש.

בעניין החטופים יש לישראל שתי אופציות. האופציה הראשונה, שנבחנת כל פעם מחדש מול חמאס, היא הסכמה לדרישותיו לשחרר אסירים רבים מהכלא הישראלי, להפסיק את המלחמה בעזה לזמן רב, ואולי לצאת זמנית מהרצועה. תמורת המהלכים הללו ישוחררו מספר מצומצם של חטופים. זהו הכיוון שישראל כאמור מנסה כל פעם מחדש, וכל פעם מחדש היא מתבדה.

האופציה השנייה היא כלל־אזורית - יוזמה ישראלית להחזרת כל החטופים תמורת השטחים הכבושים ותמורת הסדר שלום בין כל מדינות האזור: מצרים, ירדן, סעודיה, הנסיכויות, הגדה המערבית + רצועת עזה - וישראל. זה אומר לוותר על שליטה בשטחים, למעט שליטה ביטחונית זמנית, עד אשר נבטיח יחסי שלום תוך כדי פיתוח כלכלי מואץ. על האופציה הזאת יסכימו לחתום קרוב לוודאי מרבית מדינות העולם.

האופציה הראשונה אומרת חידוש הלחימה לאחר סיום עסקת החטופים. מרבית החטופים יישארו אחרי השלמת העסקה בידי חמאס, שכן הם משמשים מגן אנושי לבכירי הארגון – והמלחמה נגד חיזבאללה בצפון תתחדש אף היא. החלטה שלנו להעביר את המלחמה גם לרפיח תיצור קשיים נוספים, יחד עם הרוגים ופצועים רבים אצלנו ועם שנאה גוברת כלפינו מצד מדינות העולם.

תושבים מרפיח נמלטים מבתיהם (צילום :רשתות ערביות)

האופציה השנייה כרוכה בשאלות לגבי גבולות המדינה הפלסטינית, אבל זה נושא שאפשר להסכים עליו. ממשלה שתחליט על כך תיתקל בהתנגדות של מרבית המתנחלים, אך בתמיכת מרבית אזרחי המדינה.

ברגע שנסכים אנחנו לשחרור הגדה המערבית והעברת השליטה על רצועת עזה לידי הרשות הפלסטינית ומדינות ערב המבקשות הסדר שלום - ישראל תדרוש כינוס מיידי רב־משתתפים לדיון בסוגיית החטופים. היא תסביר את דרישתה לשחרור כלל החטופים מיד. במקרה שחמאס יסרב - ראשיו יוכנסו כולם לכלא היכן שהם נמצאים, כולל טורקיה - ומדינות נוספות יצטרפו ללחימה שלנו בעזה. העולם כולו יעביר את תמיכתו לישראל כנגד חמאס, על היותה שוחרת שלום. המלחמה בעזה תיעצר בתוך זמן קצר, והיא תיעצר גם בצפון לטובת הסכם 1701. המפונים יחזרו סוף־סוף לבתיהם.

לפנינו אפשרות לשלום ארוך טווח, הכולל שחרור החטופים. זה לא חלום באספמיה, אלא תוכנית ריאלית, שהאלטרנטיבה לה היא מלחמה בלתי פוסקת. מעולם לא היינו כה קרובים למימוש חזון כה נפלא וכה אפשרי. עלינו רק לרצות בכך - וליזום.