מי לדעתכם אמר את הדברים הבאים על קידום בנייה במעלה אדומים: "זה לב לבו של הקונצנזוס הישראלי. נכון שיש מחלוקת עם ממשל ארה"ב, אבל ההתיישבות ביהודה ושומרון היא גם זכותנו וגם תרומה משמעותית לביטחון הלאומי. ראינו מה קרה כשהלכנו על קו של עקירת התיישבות". ניחשתם איתמר בן גביר או בצלאל סמוטריץ'? טעות. מי שאמר את הדברים זה גדעון סער מהימין המתון, הממלכתי, הפרגמטי.

האיש שהכי היה קרוב לסינוואר נעצר - וחשף את כל מה שמנהיג חמאס מנסה להסתיר
נתניהו השיב לגלנט: "אפשר להשיג הסדר בלי פילוג, בחירות זו תבוסה לישראל"

האמת היא שאין שום הבדל מהותי בין סמוטריץ' ובן גביר לבין סער, זאב אלקין, נפתלי בנט, איילת שקד, יועז הנדל, צביקה האוזר, אביגדור ליברמן ומתן כהנא. אתם בטח אומרים לעצמכם, "השתגעת, איך אפשר להשוות בין סמוטריץ' ובן גביר לסער, לבנט ולליברמן?". אז זהו שהעמדות המדיניות של סער, בנט וליברמן הן של ימין קיצוני, וההבדל ביניהם לבין סמוטריץ' ובן גביר הוא רק בסגנון.

מאז 7 באוקטובר בן גביר וסמוטריץ' פועלים לקדם את המהלכים הבאים: שליטה אזרחית ישראלית של קבע ברצועת עזה, טרנספר "מרצון" של תושבי עזה, פירוק הרשות הפלסטינית ביהודה ושומרון - והתנחלות מואצת ברצועה וביו"ש. והסיבה שלא שמעתם את סער, את ליברמן או את בנט חולקים על המהלכים האלו, היא שהם מסכימים איתם.

על הסגנון והעיתוי של סמוטריץ' ובן גביר הם מתחו ביקורת, אבל נמנעו מכל הסתייגות ממהות הדברים (אפילו את תוכנית הטרנספר "מרצון" הם לא גינו). סמוטריץ' ובן גביר פשוט מביעים את עמדות הימין הקיצוני שלהם בבוטות ולצלילי דרבוקות ושירים חסידיים, בעוד סער, בנט וליברמן מביעים את אותן עמדות במתק שפתיים ולצלילי מוזיקה קלאסית.

נכון שסער, ליברמן ושאר הימנים הקיצוניים שהיו באופוזיציה לממשלת נתניהו, חלוקים על סמוטריץ' ובן גביר באשר לסוגיות פנים כמו דת ומדינה, אבל במישור המדיני מדובר בתאומים סיאמיים. כל הפוליטיקאים שציינתי, כולם חסידי ארץ ישראל השלמה, ובסופו של דבר הם כולם רוצים להגיע לכך שישראל תחזיר לעצמה שלטון מלא ברצועת עזה וגם ביו"ש, תשלוט אזרחית על חמישה מיליון פלסטינים ותהפוך למדינת אפרטהייד דו־לאומית.

הטרנספר של ליברמן

לא מאמינים? ליברמן, למשל, שעוינותו לנתניהו והצטרפותו לממשלת השינוי הפכו אותו לאיש מרכז מתון בעיני מצביעים רבים, כבר הצטרף לקריאות של סמוטריץ' ובן גביר לעודד טרנספר של עזתים מהרצועה: "השטח של סיני גדול פי שלושה משטח ישראל.

בכל סיני מתגוררים כ־600 אלף איש בעוד שבעזה מעל 2 מיליון. אנחנו צריכים לדאוג לביטחוננו, לתפוס את ציר פילדלפי, להרוס את הגדרות ולחפור. ברגע שלא יהיה שם מכשול, אני מעריך שמיליון וחצי עזתים יעזבו לסיני ולא נפריע לאף אחד... והקטארים שרוצים לתת כסף – שיבנו עיר ל־2 מיליון איש ליד אל־עריש".

ליברמן גם קרא לביטול הסכמי אוסלו ולהעברת שטחי A לידי ירדן – משמע, קרא לפירוק הרשות הפלסטינית ולסיפוח של רוב שטחי יו"ש למדינת ישראל.

במקביל, סער ושאר חברי תקווה חדשה פועלים ללא לאות לעשות דה־לגיטימציה מוחלטת של הרשות הפלסטינית כדי להשיג שתי מטרות: למנוע את שובה לרצועת עזה (בפיקוח מדינות ערב המתונות) ולהביא לפירוקה ביו"ש, כדי לחזור ולשלוט אזרחית שם. ברגע של כנות הסביר אלקין מהו אופייה האמיתי של תקווה חדשה: "אנחנו מאז ומעולם היינו אנשי אידיאולוגיה ימנית, אפילו הכתף הימנית בתוך הליכוד, ונשארנו, לא שינינו את האידיאולוגיה שלנו בשום דבר".

נכון, כחברי ליכוד, סער ואלקין היו מקיצוני המפלגה ותמכו בהכשרת כל המאחזים הבלתי חוקיים ובהתנחלות בכל רחבי יו"ש, לרבות באזורים עם אוכלוסייה פלסטינית צפופה. בנט, שקד, כהנא והנדל גם תמכו ותומכים בהתנחלות בכל רחבי ארץ ישראל השלמה, ובנט אף קרא לספח לישראל 70% משטחי יו"ש ולהמשיך לשלוט בפלסטינים המתגוררים ב־30% הנותרים.

כוחות צה״ל במרחב השיירה ההומניטרית בצפון הרצועה (צילום: דובר צה"ל)

כאשר יולי אדלשטיין, שמחה רוטמן, צביקה פוגל ושאר חברי קואליציה קידמו את ביטול האיסור בחוק ההתנתקות על כניסת ישראלים בצפון השומרון, האופוזיציה ברובה (כולל המחנה הממלכתי) הצביעה נגד. מלבד סער וחברי פלג תקווה חדשה במחנה הממלכתי, וליברמן וחברי ישראל ביתנו, אשר הצביעו בעד, כי גם הם רוצים לחדש את ההתנחלות בצפון השומרון.

שרן השכל הסבירה שזו האידיאולוגיה שלה, ואלקין אמר כי "אין ספק שאיסור על שהייה וביקור ישראלים בצפון השומרון היום משולל היגיון". ברור אפוא כי אפילו במיקרוסקופ, קשה להבחין בהבדלים בנושא המדיני בין סער, אלקין, בנט, ליברמן והנדל לבין סמוטריץ' ובן גביר.

נופלים בפח

המאמר הזה נולד לאחר שבא אליי חבר, איש שמאל, שמאז ומעולם מצביע לסירוגין למרצ ולעבודה, והחל לדבר בשבחו של בנט. אמרתי לו שמנכ"ל מועצת יש"ע לשעבר היה ועודנו איש ימין קיצוני בדעותיו, אבל חברי הסביר לי שבנט בעצם תמיד היה מתון ועכשיו הוא בכלל התמרכז.

לכן, כתבתי את המאמר הזה כדי להזכיר שסער, בנט, ליברמן וכיו"ב הם ימין קיצוני שחובש מסיכה של מרכז מתון כדי להסתיר את פניו האמיתיות. אצלם כל השנה פורים.

לצערי, לא מעטים נופלים בפח הזה. בעקבות התנגדותם לנתניהו, מצביעי מרכז ושמאל רבים ייחסו עמדות מתונות לסער, בנט וליברמן, ולא היא. הם היו ונשארו אנשי ימין קיצוני. ואחרי 7 באוקטובר הם שבו ונתנו דרור לעמדות הימניות הקיצוניות המסורתיות שלהם.

להערכתי, עומדת לקום מפלגת ימין גדולה בהובלת סער ובנט שתאחד במסגרתה את כל הימין הלא "ביביסטי". מפלגה זו תציג לציבור פנים מרכזיות מתונות, אבל זכרו, זו רק מסיכה שמאחוריה נמצאים בן גביר וסמוטריץ'. אין לי שום ספק שסער, בנט וליברמן ימצאו את עצמם יושבים יחד עם סמוטריץ' ובן גביר בקואליציה אחת.

[email protected]