האם יש משהו אירוני יותר, מהתוויית מהלכים אסטרטגיים במטרה למנוע תרחיש אפוקליפטי ולהיווכח שהמהלכים הללו תרמו דווקא לאותו תרחיש הרסני? התשובה היא שכן. האירוניה מתעצמת ככל ששופכים אור על התמונה, ומגלים שלא מנהיג אחד, כי אם שניים מהמנהיגים החזקים בעולם – טראמפ ונתניהו, עשו את הטעות האירונית הזו, ורק בגלל אגו. נשיא ארצות הברית הנוכחי, ביידן, שמשחק "פינג-פונג" עם איראן, יהיה זה שיכריע את הכף וההחלטות שיקבל כעת יעודדו או לחילופין ימנעו את המרוץ של איראן לגרעין.

סעודיה והסכנה ממזרח: מירוץ החימוש הגרעיני שועט קדימה | הרשימה המלאה
בזמן שאיראן מרדימה אותנו מול חמאס וחיזבאללה - היא טסה לגרעין

הסיפור של איראן עם תוכנית הגרעין הוא לא סיפור חדש. הוא החל בשנות ה- 60 של המאה הקודמת, מה שהשתנה בסיפור הזה הוא רק המטרה – מפיתוח תוכנית גרעין במטרה לייצר חשמל, האיראנים שלמדו את מאזני הכוחות החמושים בנשק גרעיני, ביקשו לנכס נשק זה לעצמם גם כן, ככל הנראה במטרה להצטרף למאזן האימה.  עם הזמן וככל שמדינות השכילו להבין, שאיראן לא מעשירה אורניום רק על מנת להאיר את רחובותיה, אלא בונה כורים גרעיניים חשאיים לפיתוח פצצה גרעינית ומפרה בכך, באופן בוטה, את ההסכם שלה עם הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית (IAEA). או אז נכנסה לתמונה סוכנות הביטחון של האו"ם שהחליטה כי די, ומדינה רדיקלית כאיראן, חמושה בנשק גרעיני, מהווה איום מרחיק לכת. 

ב-14 ביולי 2015, הושג הסכם ה-JCPOA בין שרי החוץ של שש המדינות: ארצות הברית, צרפת, גרמניה, בריטניה, סין ורוסיה, לבין איראן, במסגרתו תוקפא תוכנית הגרעין האיראנית לכ- 15 שנים ובתמורה יוסרו כלל הסנקציות שהוטלו על המדינה שתורגמו בפגיעה של מעל ל- 50 מיליארד דולר בהכנסות שנתיות. מומחים רבים אשר בחנו את ההסכם מכל הכיוונים, הצהירו כי אם כל הצדדים יעמדו בהבטחותיהם, העסקה כמעט בוודאות תשיג את מטרתה – איראן נטולת נשק גרעיני למשך יותר מעשור. 

שיחות הגרעין בווינה (צילום: רויטרס)
שיחות הגרעין בווינה (צילום: רויטרס)

מרגע החתימה על ההסכם, איראן הסכימה שלא לייצר אורניום מועשר מאוד ולא פלוטוניום שיכולים לשמש בנשק גרעיני. כמו כן, היא נקטה בצעדים כדי להבטיח שהמתקנים שלה בפורדוב, נתנז וערק ימשיכו לפעול לטובת עבודה אזרחית ומחקרית בלבד.

במאי 2018, הודיע נשיא ארה"ב דאז, דונלד טראמפ, כי הוא פורש מהסכם המעצמות על תוכנית הגרעין האיראנית (ה-JCPOA) בשל הפרות שונות של איראן את ההסכם. ההחלטה "האסטרטגית" שלו נועדה לכאורה, להחליש את כוחה של איראן במרוצה ארוך הטווח לחימוש גרעיני. טראמפ קיווה כנראה כי הטלת הווטו על הסכם הגרעין יוביל לכך שיתר המדינות בהסכם יפרשו ממנו, ותיווצר התנגדות גורפת לאיראן חמושה גרעינית.

בפועל, ארה"ב הייתה המדינה היחידה מבין 6 המעצמות, שפרשה מהסכם הגרעין, ומעבר לכך שהמעשה הרדיקלי של טראמפ חיבל בהישגי מדיניות החוץ של הנשיא אובמה, וביחסים עם טהרן, "שומר הסף" המרכזי בוועדת תוכנית החימוש האירנית – שהיא ארצות הברית, איבד לחלוטין את האחיזה בשמירה. עד כמה זה משמעותי? התשובה היא, שהמשמעות היא שבאופן דרמטי.

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, המשמשת "כלב השמירה" על תוכניות הגרעין של האו"ם, פרסמה במהלך השנים שבהן ממשלת ארצות הברית עדיין הייתה בתוך ההסכם, עשרה דוחות לפיהם טהרן עומדת במלוא התחייבויותיה. איראן נמצאה תחת משטר בדיקות האימות הקשות ביותר שהוטלו אי פעם במסגרת עסקת בקרת נשק, אבל ברגע שארה"ב ביטלה את ההסכם שלה עם איראן, הזכות שלה לבדיקות הללו בוטלה כליל.

כפי שהנשיא אובמה אז הצהיר בחוכמה, "כל היבט של 'התנהגות איראנית מטרידה' הוא הרבה יותר מסוכן כשתוכנית הגרעין שלהם אינה מוגבלת. היכולת שלנו להתעמת עם התנהגות מערערת יציבות של איראן ולקיים אחדות מטרה עם בעלות בריתנו - התחזקה עם הסכם המעצמות על תוכנית הגרעין האיראנית ונחלשת בלעדיו".

אובמה צדק. שנתיים לאחר שטראמפ פרש מהסכם הגרעין עם איראן, טהרן חופשיה מפיקוח אמריקאי חידשה את העשרת האורניום שלה, החלה מחדש במחקר ופיתוח על צנטריפוגות מתקדמות, והרחיבה את מלאי הדלק הגרעיני שלה תוך שהיא מקצצת במחצית את הזמן שתצטרך לייצר מספיק דלק ברמת נשק כדי לבנות פצצה גרעינית. "איראן בבירור קרובה יותר ליכולת לייצר נשק גרעיני מאשר לפני שנתיים", כפי שאמר ריצ'רד נפיאו, שהשתתף במשא ומתן על הסכם הגרעין ב- 2015.

דונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)
דונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)

שתי טעויות גורליות הובילו לנסיגת ארצות הברית בראשות טראמפ, לסגת מהסכם הגרעין. הראשונה, חוסר הסובלנות של טראמפ להמשך פעילותה של איראן לכאורה, לפיתוח נשק גרעיני, הטעות השנייה – בנימין נתניהו.

כשדונלד טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן במאי 2018, ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, הפך את ההחלטה לחגיגה פוליטית. לכלי התקשורת הישראליים נמסר, כי המבצע של המוסד לגניבת הארכיון הגרעיני של איראן היה הגורם החזק ששכנע את טראמפ לסגת מההסכם. 

נתניהו המשיך לחגוג את יכולת ההשפעה שלו על נשיא ארצות הברית, גם במשך חודשים לאחר מכן. כך גם ב- 17 ביולי 2018, כשסרטון שבו התרברב בפני עמיתיו למפלגה בכך ששכנע את טראמפ לצאת מהסכם הגרעין דלף לתקשורת ונחשף בפני הצופים בעולם כולו. "שכנענו את נשיא ארה"ב (לצאת מההסכם), והייתי צריך לעמוד מול כל העולם ולצאת נגד ההסכם הזה", אמר נתניהו בסרטון. "ולא ויתרנו".

נתניהו התנגד להסכם הגרעין עם איראן מרגע התהוותו, וטען כי מדובר באיום הגדול ביותר על היציבות האזורית. טראמפ הידוע כחבר קרוב של נתניהו, חזר על דבריו של נתניהו במדויק כשכינה את הסכם הגרעין 'הסכם נורא' ונשבע לסיים אותו.

"הפינג-פונג" של ביידן

ההחלטה של נשיא ארצות הברית הנוכחי, ג'ו ביידן, להסיר את הסנקציות האמריקאיות מ- 6 מיליארד דולר של נכסים איראנים מוקפאים תמורת שחרורם של 6 אסירים אמריקאים, מגיעה בעיתוי אומלל.

חודש לאחר קידום העסקה האמורה בין ארצות הברית ואיראן, ב- 7 באוקטובר, פתח החמאס במתקפת טרור אכזרית ורחבת היקף על ישראל אשר הסלימה לכדי מלחמה בעזה.

בתקופה האחרונה שחררה וושינגטון לאיראן כ- 16 מיליארד דולר בנכסים איראניים ואפשרה למדינה להרוויח לפחות 26 מיליארד דולר יותר בהכנסות מנפט מרגע שחדלה מאכיפת הסנקציות  הקשר בין שחרור הכספים לאיראן ומתקפת הטרור של חמאס, אשר ברור לכל כי איראן עומדת מאחוריה, נבחן לעומקו על ידי גורמים ממשל בכירים בארצות הברית ובעולם בכלל. ורבים מתנגדים ותמהים על 

החלטה התמוהה של ביידן, לשחרר כספים לאיראן אשר קרוב לוודאי ישמשו אותה להמשך פיתוח נשק גרעיני. במשך כשלוש שנים, ממשלו עמד מנגד כאשר המשטר הגדיל את תוכנית הגרעין שלו ללא עונש, וכיום יש לאיראן מספיק אורניום מועשר שאם יועשר עוד יותר לדרגת נשק, יוכל לשמש לדלק לפחות 10 כלי נשק גרעיניים. 

ג'ו ביידן (צילום: מירים אלסטר, פלאש 90)
ג'ו ביידן (צילום: מירים אלסטר, פלאש 90)

מהבית הלבן נמסר בתגובה: "שום כסף לא הולך לאיראן, נקודה. כל טענה הפוכה היא שקרית. כפי שאמרנו, הכספים של איראן המוחזקים בקטאר נשארים בחשבונות מוגבלים וניתן להשתמש בהם רק למטרות הקשורות להומניטריות, כלומר מזון, תרופות, מוצרים רפואיים ומוצרים חקלאיים. זוהי מדיניות ארה"ב ארוכת שנים להבטיח שהסנקציות שלנו לא מונעות ממזון, תרופות ומוצרים ושירותים הומניטריים אחרים לזרום לאנשים רגילים, לא משנה עד כמה ממשלותיהם מעוררות התנגדות. כל רעיון שסיפקנו הקלות בסנקציות למשטר או שאנחנו לא אוכפים את הסנקציות שלנו היא שקרית. לא הסרנו ואין לנו תוכניות להסיר סנקציות כלשהן על איראן או לספק לה הקלה כלשהי בסנקציות".

עוד נמסר כי "ממשל ביידן ניהל עשרות סנקציות נפרדות של איראן המכוונות ליותר מ-400 אנשים וישויות, כולל אלו במגזרי הנפט והפטרוכימיה של איראן. בחודש האחרון לבדו, פרסמנו ייעודי סנקציות חדשים נגד פורעי זכויות אדם של המשטר האיראני, לקיחת בני ערובה ותוכניות הקשורות לטילים. הפעולות הללו לא ייפסקו. עסקנו גם במערכה דיפלומטית נרחבת כדי להבטיח שאיראן לא תוכל למכור נפט לקונים חדשים. לא היו קונים חדשים של נפט איראני תחת ממשל ביידן. אותם מקרים מאתגרים ובעייתיים שהיו בממשל הקודם הם כל מה שנותר.יתר על כן, איראן עוסקת כמעט אך ורק במכירת נפט בשוק השחור. בעוד המשטר האיראני ממשיך לעשות מאמצים להתחמק מהסנקציות של ארה"ב, ההתחמקות היא יקרה מאוד. אנו מעריכים שהמשטר מקבל רק חלק ממחיר השוק עבור הנפט שהוא מסוגל למכור".

כולנו תקווה כעת, שממשל ביידן ישמש כ"אב האחראי" ויבלום את איראן מהמרוץ שלה לחימוש גרעיני, במיוחד בעת הזו שבה המזרח התיכון מעורער כולו בעקבות המלחמה של ישראל בעזה, ההולכת ומסלימה לכדי מדינות נוספות.