תגובת הליכוד לממצאי ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון היא רמז מטריד לבאות. מסתמן כי מפלגת השלטון והעומד בראשה גם לא מתכוונים לקחת אחריות על שום היבט במחדלי 7 באוקטובר, וגם יעשו ככל יכולתם כדי למנוע חקירה רצינית. אם יוגשו המלצות, הם יזרקו אותן לפח ויתקרבנו על מסע ציד. מי כן אשם? הצמרת הביטחונית, ובהצלחה למדינת ישראל.

מפלה למנהיג הימין הקיצוני: וילדרס לא הצליח להקים ממשלה
עקב המחדל: מפקד בכיר בצה"ל הודיע כי יסיים את תפקידו | דיווח

מדינה חפצת חיים לא יכולה להרשות לעצמה זלזול בוטה במוסדות ביקורת המדינה, בטח בנושאים הקשורים לביטחון האישי והלאומי. בעוד שהציבור הבין זאת, בקרב השלטון ממאנים להפנים. איך נוכל להשתקם מהמחדל הגדול בתולדות המדינה עם הנהגה שהמילה אחריות זרה לה? איך נוכל להפיק את הלקחים הנדרשים, אם השלטון בעצמו פועל ביתר שאת כדי לבלום כל ביקורת שעלולה להעמיד אותו באור שלילי?

חיסול המחבל ברפיח (צילום :דובר צה"ל)

הקולות הגוברים שקוראים לבחירות ולהחלפת הממשלה הם תגובה לדחיית הביקורת. הבחירות המקומיות הוכיחו שאפשר ללכת לקלפי בזמן מלחמה. ארגוני המחאה התאוששו מההלם שהכה בהם במלחמה ולאחר חודשים של הירתמות למאמץ הלאומי, הגיעו למסקנה שתמו ימי החסד של הממשלה. הם פנו בימים אלה לשוב ולעסוק בסוגיות שהונחו בצד, ובראש ובראשונה שאלת האחריות.

בני גנץ ואיזנקוט נהנים בבריכה החמימה של הסקרים המחמיאים. הם עושים מאמץ כדי לשמר את האלקטורט שחונה אצלם ולהמשיך את המומנטום החיובי. מנגד, נתניהו לא מחכה וממשיך באופן יסודי ושיטתי לבצר את בלוק ה־64 שלו. הכספים הקואליציוניים מובטחים לשותפים, נחתם הסכם חדש עם ההסתדרות כדי לצנן את החזית שפתח יו״ר ההסתדרות נגד הממשלה, אדלשטיין מונע מידע ממבקר המדינה וגילה גמליאל שסומנה כמורדת אפשרית תשודרג ממשרד המודיעין המיותר למשרד המדע. כל איום אפשרי על שלמות הקואליציה מקבל טיפול מסור, הכרוך תמיד באתנן. זו קואליציית ״חטוף כפי יכולתך״ ולעזאזל טובת המדינה.

לא לעולם חוסן, לפעמים המציאות חזקה יותר. לא משנה כמה פייק, לא משנה כמה ספינים יעופו באוויר - גם נתניהו מבין שהלחימה בעזה תהיה חייבת להיגמר ויהיה צריך לקבל החלטות. הלחץ על מהלך מדיני גובר - הצבא דוחק, האמריקאים לוחצים והסעודים מפתים עם הצעות שקשה לסרב להן. נתניהו יודע היטב שבלי הסכם מדיני שישפר דרמטית את המאזן האסטרטגי שלה מול הציר האיראני, המלחמה לא תסתיים בטוב.

הוא מבין היטב שחזיונות השווא של שותפיו ליישוב מחודש של הרצועה הן פנטזיות מסוכנות. בקרוב לנתניהו יישארו רק שתי ברירות - או שיצליח להרכיב ממשלה אחרת בכנסת הזו, או שההכרעה המדינית תחייב יציאה לבחירות.

הכותב הוא סמנכ״ל מדיניות בתנועת דרכנו