"משנכנס אדר מרבין בשמחה". כך אמרו חז"ל שהסתמכו על הנכתב במגילת אסתר: "החודש אשר נהפך להם מיגון לשמחה". בימים קודרים אלה של מלחמה ושכול, כשתחושת "העולם כולו נגדנו" הולכת ומתגברת והשנאה כלפינו מבצבצת מכל פינה בעולם קשה להרבות בשמחה.

מפלה למנהיג הימין הקיצוני: וילדרס לא הצליח להקים ממשלה
עקב המחדל: מפקד בכיר בצה"ל הודיע כי יסיים את תפקידו | דיווח

מנגד, אין כמו חג הפורים הקרב ובא כדי למצוא לנו את המן הרשע התורן, החדש, "צורר היהודים", כפי שהוא מתואר במגילת אסתר. ממש כמו אז, כאשר המן הסית ופעל לבצע רצח עם ביהודי פרס בימי אחשוורוש, הנה מגיע המן הרשע של ימינו – מרואן עיסא, מבכירי חמאס, שחוסל כפי הנראה באותה מנהרה שדרכה ובאמצעותה הוא התכוון לרצוח וגרם לרצח יהודים.

חיסול המחבל ברפיח (צילום :דובר צה"ל)

אין היום נפש יהודי שאינה הומייה ושמחה על כך. הבעיה היא שמאז המן הרשע חוסלו ועברו מהעולם הרבה צוררי יהודים. אסור לשכוח שמרואן עיסא הוא בעצם מחליפו וממשיך דרכו של אחמד "אבו מוחמד" ג'עברי, צורר היהודים והטרוריסט שחוסל בעמוד ענן ב־14 בנובמבר 2012. "בכל דור ודור קמים עלינו לכלותינו". ככל הנראה גם לעיסא יהיה מחליף משלו. מתוך כל שמחת הפורים הזו סביב חיסולו של אותו רשע, צריך להביט בדאגה על המצב הנוכחי.

קשה להאמין שהחיסול הזה ישנה משהו ממשי במציאות הזו למעט אולי ההשפעה על המורל הקולקטיבי. העובדות אומרות הכל. בשעה שראש הממשלה בנימין נתניהו חוזר ומדגיש ומנסה לשכנע אותנו "שהניצחון המוחלט קרוב ונמצא בהישג ידינו", צריך להביט נכוחה על המציאות.
אלה הן העובדות: אחרי חמישה חודשי מלחמה, חמאס עדיין לא הובס והוא עדיין שולט בנעשה ברצועת עזה.

כוחות צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)

למרות הישגי צה"ל הגדולים, בידי החמאס מצויים עדיין 130 חטופים וחטופות שמצבם לא ברור. כאשר נתניהו מתייצב מול המצלמות בזחיחות האופיינית לו וחושף את חיסולו של מספר ארבע בחמאס, סאלח אל־עארורי, שחוסל בינואר האחרון בביירות. וכאשר הוא מוסיף בלעג ורברבנות: "מספר ארבע הלך, שלוש, שתיים ואחד בדרך", ומדגיש בטון סרקסטי "הניצחון בהישג יד" ־ זה מעורר דאגה.

לא אחת נראה כי נתניהו מנותק מהמציאות האמיתית והוא לא מודע למה שמתרחש סביבו. אין דרך אחרת להסביר את ההתנהלות הזו שלו. הגרוע מכל הוא תסריט שבו מצב זה יימשך בלי להחליט ולקבוע מי ינהל וכיצד יתנהלו החיים ברצועת עזה על שני מיליון תושביה במצבם הנוכחי. בתסריט זה נתניהו יהפוך את המלחמה הזו לכישלון נורא, יפגע בהישגי צה"ל ובכוח ההרתעה שלו ויסבך את המצב בגבול הצפוני וביהודה ושומרון.

לצד כל זה, הכניעה ללחצי שותפיו הפוליטיים והפחד הנורא של נתניהו מהפלת ממשלתו בגלל סירובו לקבל את תורת סמוטריץ' ובן גביר, יחריפו את המצב לאסון בלתי הפיך ולא לניצחון מוחלט.