כמעט חצי שנה למלחמה, וקשה לראות איך מגיעים לפתרון סביר בכל מה שקשור לסינדרום עזה, שמהווה עבור ישראל כאב ראש מאז הקמת המדינה.

הרמטכ"ל "בסמכותי למנות"; סמוטריץ': "יש לך גיבוי מלא לניצחון - לא למחטף"
טראמפ במסר מפתיע לנתניהו: "סיים את המלחמה בעזה"

כל פתרונות הקסם מוכיחים שהבעיה והפתרון יותר קשים ממה שנראה, מה שמחייב חשיבה יצירתית אמיצה ושונה בתכלית מכל מה שידענו והכרנו עד היום. ברור לחלוטין שבמצב הזה ייאלץ צה”ל לשהות ברצועת עזה עם כוחות גדולים זמן רב, צבא שייאלץ להתמודד מצד אחד עם הטרור החמאסי, שימשיך לפעול, מתוך ובחסות האוכלוסייה האזרחית, באמצעות עשרות המנהרות שעדיין לא נחשפו. מנגד, אותו צבא ייאלץ להתמודד עם מעשי שוד וגזל של הסיוע האלמנטרי שמוזרם מדי יום לשני מיליון העזתים. 

המציאות הזו תגרום לישראל לשלם מחיר דמים כבד. שני מיליון בני אדם שחיים ללא בית או תנאי מחיה אלמנטריים כמו חשמל, מים, תזונה מינימלית, תעסוקה, מערכות בריאות וחינוך - זה מתכון ברור לבעיות וצרות. חשוב להדגיש כאן: כל בעיה שתיווצר ברצועת עזה היא בעיה שתרבוץ לפתחנו.

תושבים מרפיח נמלטים מבתיהם (צילום :רשתות ערביות)

מכאן קשה להבין איך הממשלה הכושלת עדיין ממשיכה להתנהל מול המציאות המתהווה לנגד עיניה בחוסר עניין ותשומת לב. מי שרוצה להחזיר את תושבי העוטף לבתיהם בביטחון חייב לדאוג לשקט ברצועת עזה. וכשמביטים ימינה ושמאלה, על הממשלה ועל ההנהגה הנוכחית, ברור שמהם לא תבוא הישועה. ממשלת חדלי האישים הזו, שלא הייתה מסוגלת להתמודד עם בעיות אלמנטריות של תושבי העוטף והצפון, לא תיתן מענה לבעיית עזה במצבה הנוכחי, והכל יוטל על כתפי צה”ל – על כל המשתמע מכך.

כדי להגיע לפתרון צריך לצאת מהקופסה, לגייס את האמריקאים, הסעודים, הקאטרים, המצרים והירדנים למהלך מהפכני שתכליתו להעביר את שני מיליון תושבי רצועת עזה ליהודה ושומרון, ליישב אותם שם ביישובים חדשים שיוקמו בסיוע בינלאומי לצד אזורי תעשייה, כשבמקביל היישוב היהודי ביהודה ושומרון יצטמצם לשלושה גושים: גוש עציון (כולל חברון וקריית ארבע); גוש אריאל (כולל עמנואל, אלקנה, אלפי מנשה, אורנית וקדומים); וגוש בקעת הירדן. יתר המאחזים הלא חוקיים והיישובים הישראליים שמחוץ לגושים יוסרו, אך השליטה הביטחונית תישאר של צה”ל.

הדבר יביא לעקירה מהשורש של חמאס מעזה, יהפוך את הרצועה לחלק בלתי נפרד ממדינת ישראל, ויאפשר לא רק לתושבי הנגב המערבי לחזור לחיים שלווים, אלא גם יגשים את חלומם של העורגים לגוש קטיף. השקט והשלווה שישררו בדרום כתוצאה מהמהלך הזה יהפכו את הנגב המערבי לטוסקנה הישראלית: אשקלון, שדרות, אופקים ונתיבות יזכו לפריחה, ועזה החדשה תוכל להפוך למרכז תיירות עם חוף ים נפלא.

שני מיליון העזתים שיעברו ליהודה ושומרון לא יוכלו לטעון שהם מצויים תחת מצור. תהיה להם אפשרות לצאת לירדן, ומשם לכל העולם; הם יהיו קרובים למקומות הקדושים וקרובים למשפחות שלהם ביהודה ושומרון. המהלך ייצור דינמיקה חדשה במזרח התיכון, והגשמת החלום האמריקאי להסכם שלום בין ישראל לסעודיה תקבל תנופה משמעותית. 

ישראלים רבים יראו בכך מהלך הזוי, ואני אומר להם שבמציאות הזו, המצב ברצועת עזה הזוי וחמור יותר. ואסור לשכוח שלפני שהפלסטינים יסכימו למהלך הזה, חמאס בוודאות יתנגד. וזה אומר הכל.