חודש הרמדאן השנה התחיל עם קולותיהם של התותחים הרועמים, הפצצות חיל האוויר בדרום ובצפון והמשך הפעילות הקרקעית בעזה, שם ממשיך צה"ל להעמיק את אחיזתו.

צום רמדאן כמו זה שחל השנה לא ידעו העולם המוסלמי ברצועת עזה, ערביי ישראל וערביי יהודה ושומרון. רק מעטים ברצועת עזה יקיימו השנה את מצוות החג בשל המלחמה. ערביי ישראל יקיימו את החג בעוצמה נמוכה מאוד, כאשר תשומת לבם מופנית למתרחש בזירות הקרב השונות.

ערביי ישראל ימשיכו כבשנים קודמות לעלות להתפלל בהר הבית, וזאת לאחר שמערכת הביטחון המליצה וראש הממשלה נענה להמלצה, בניגוד לעמדתו הקיצונית של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. צריך לקוות כי האזרחים הערבים ימשיכו להתנהג כפי שמצופה מהם, ולא ייענו לתביעות של קיצונים להצטרף למאבק אלים.

באשר לפלסטינים תושבי יהודה ושומרון, במקרה הזה הנושא מורכב הרבה יותר. יש לקוות שהמצב הביטחוני לא יחמיר, ולא - אנו ניאלץ לנהל את חיינו בצל פיגועי טרור קטלניים.

אנחנו עדים לפיגועים נקודתיים שמבוצעים על ידי בודדים, כאשר מגמה זו נמשכת עם עליות וירידות של היקפי פעולות הטרור והרצח. האווירה ברחוב הערבי עכורה ומדוכדכת, המורל ירוד מאוד, ומרבית מאפייני החג נעלמו.

ישנם גורמים שעשויים לדרדר את המצב ולהצית את השטח, והמשטרה, שבימי שגרה ערוכה במוקדי החיכוך, חייבת להיות ערנית שבעתיים ורגישה אף יותר בכל הקשור לתגובותיה. המשטרה חייבת לגלות איפוק וסבלנות, מכיוון שהמצב שביר ובעייתי. כל תגובה לא ראויה עלולה להבעיר את השטח ולהוביל להסלמה ביטחונית מיידית.

למשטרה בימים אלה יש תפקיד חשוב ביותר בשמירה על הסדר הציבורי, והיא מוצבת בנקודות חיכוך מרכזיות שקשורות למוסלמים בחג החשוב ביותר עבורם.

אנחנו שומעים על ניסיונות חמאס ושליחים של איראן לרתום את הפלסטינים למאבק רצחני. למשטרה יש את היכולת למנוע זאת בהתנהלות זהירה, שחייבת להיות נחושה ומקצועית בתגובה לכל ניסיון פיגוע.

שירות הביטחון הכללי מנע מתחילת המערכה מאות פיגועים קטלניים שתוכננו על ידי מרצחים פלסטינים, תושבי יהודה ושומרון. חלקם המועט של הפיגועים יצא לפועל.

המחבלים, שמרביתם ללא עבר ביטחוני, נעצרו או נהרגו במהלך מסע הרצח – עובדה שמראה כי אין סיכול ומניעה מושלמים. אנשי השירות, העוסקים ביומינט, סיגיניט, סייבר, חקירות ומבצעים סמויים, חייבים להעמיק את פעילותם, להיות דרוכים, ערניים, חדורי מטרה וחתירה למגע הרבה יותר מאשר בימי שגרה.

אני רואה לנגד עיניי את חבריי אנשי השב"כ פועלים לילות כימים, בשיתוף עם הימ"מ וצה"ל, כדי למנוע את הפיגוע הבא ולהציל חיי אדם. כל פיגוע שמצליח מעודד פיגועים נוספים, וכל סיכול עשוי להרתיע אחרים מלבצע אותו.

כדי להשלים את מערך הפיקוח, הבקרה והסיכול, ניצבים לוחמי צה"ל במוקדים המרכזיים, כדי לאתר חשודים ולאבטח את הצירים. אנחנו נמצאים בחודש קריטי במיוחד, נפיץ ומאתגר, והשאלה אם השקט יישמר תלויה באויבים שלנו.

בכוחה של התנהלות נבונה שקולה, מאופקת וסבלנית למנוע התלקחות, להרגיע את הרוחות ולמנוע התפרצות של מלחמת דת, בהשראת המתרחש בחזית המלחמה בחמאס ובחיזבאללה.