כבר היום ברור לכול שמיטוטו המוחלט של חמאס היא פנטזיה של ראש הממשלה וחבר מרעיו, בשם האשליה מרמים את הציבור על ״מיטוט החמאס באופן מוחלט״, הדרג המדיני יוצר בלמים לשחרור החטופים, בשם מטרה פקטיבית שאין לה שום בסיס מציאותי , מפקירים ומאבדים גם את החטופים וממשיכים לדשדש בחאן  יונס ללא תכלית.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

הנהגה שאבדה את הכיוון, מפחדת מסיום המלחמה פן זה יפגע בשלטונו של נתניהו כראש ממשלה. התוצאה, לא ניצחון מוחלט על החמאס  ולא שחרור כל החטופים. אם לא ישוחררו לפחות כל החטופים החיים וההרוגים, תיצרב המלחמה בתודעת הציבור ככישלון נורא ומחדל. הכישלון והמחדל לא באו עלינו רק מחמת התקפת הפתע של חמאס ב־7 באוקטובר 2023 את יישובינו בעוטף עזה ובעטייה של הטראומה הלאומית שהביאה בעקבותיה, אלא גם בגלל התקפת צה״ל על רצועת עזה שלא השיגה את שתי מטרותיה העיקריות של המלחמה: מיטוט החמאס ושחרור החטופים. 

תקיפה ברפיח (צילום:  REUTERS/Shadi Tabatibi)
תקיפה ברפיח (צילום: REUTERS/Shadi Tabatibi)

זה יהיה הכישלון והמחדל הקשים ביותר שהיו לעם ישראל בכל מלחמותיו מאז היווסדה של מדינת היהודים ועד עצם היום הזה. מערך הסיבות למפלת ישראל ולמחדלה הכה־קשים יהיו לא "רק" באי־מוכנות צה״ל לצאת למלחמה על רצועת עזה, ובוודאי לאי־מוכנותו למלחמה רב־זירתית כוללת שתבוא עלינו, אלא גם בשל זחיחות, יהירות, אגו, חוסר אחריות ומנהיגות רופסת של הפיקוד הבכיר של צה״ל בשנים האחרונות שהתעלם מכל התרעה מתוך קונספצייה שהאויב מורתע.
 
ראש הממשלה עובד בעינים על הציבור באומרו שמיטוט ארבעת הגדודים ברפיח ימוטטו את החמאס, זה שקר חמור ביותר שיביא את מדינת ישראל על עברי פי פחת בכל התחומים. מזכיר המדינה האמריקאית אמר לקבינט המלחמה בביקורו בארץ לפני מספר ימים כי "ביטחון ומעמדה הבינלאומי של ישראל בסכנה. אתם עוד לא מבינים את זה, אתם מסתכנים בלהיתקע בעזה. אתם מסתכנים בבידוד עולמי".

רפיח (צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
רפיח (צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)

בכל פעם שנתניהו מכריז מחדש את סיסמתו החלולה שחסרת כל בסיס "נכנס לרפיח ונמוטט את החמאס באופן מוחלט ״ הוא מחזיר את המשא ומתן עם החמאס על שחרור החטופים עשרות צעדים אחורה גם במידה והם כבר התחילו בצעד אחד קדימה. קלישאה זו משרתת את הנרטיב שלו שהמלחמה לא תסתיים על מנת שלא יאבד את שלטונו. 

מה הפלא שאלוף ניצן אלון החליט לעזוב את צוות המשא ומתן להחזרת החטופים. גורמים במערכת הביטחון שנחשפו להתרחשות אומרים לנו כי "זו עבודה אינטנסיבית ומתישה אבל הוא לא היה עוזב אלמלא סף התסכול שלו לא היה עולה על גדותיו. הוא חש שבדרג המדיני יש מי שלא עושה מה שנדרש למקסם את הסיכוי להצלחת המו״מ ואולי לא באמת רוצה בכך". 

אותה חבורה שהפקירה את החטופים בביתם מפקירה אותם כעת למותם. אוי אלוהים מה עשינו רע שהבאת עלינו את קבינט המלחמה , יש בקבינט רק אחד שחושב נכון , אך בהמשך הישארותו שם הוא תורם להמשך הבזיון. החבורה הזו פוחדת כמו מאש מסיום המלחמה פן זה יעלה לה באובדן שלטונה.

משמעות הכניסה לרפיח היא חרב פיפיות שתעשה לנו נזק בעשרות מונים יותר מאשר תועלת. במקום להתחיל את לחימת צה״ל במקביל, בכיבוש העיר עזה ומחנות רפיח שחיו בה 250 אלף עזתים, ועדיין היה העולם איתנו, דחה צה״ל את ההתקפה על מחנות רפיח לסוף. כיום יש במחנות רפיח 1,4 מיליון פליטים, וביניהם עשרות אלפי לוחמי חמאס. 

פינוי 1.4 מליון פליטים למקום בטוח הוא משימה כמעט בלתי אפשרית: יש צורך לבנות עיר אוהלים חדשה שזה יקח חודשים עם בעיות אבטחה קשות מאוד, יש להניח שמאות אלפי פליטים ישארו במקומם ולא יעזבו את רפיח, גם משום שהחמאס לא יאפשר להם לזוז. כניסה ללחימה בתוך רפיח תגרום למאות ואולי אלפים מהפליטים לההרג ועם הפליטים שיעברו למקומות הבטוחים יעברו גם אלפי חמאסניקים שאי אפשר לדעת מי פליט רגיל ומי חמאסניק, ומשם הם יעברו דרך המנהרות לשטחים שאותם מפנה ישראל כמו צפון הרצועה.

רפיח (צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
רפיח (צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)

הכניסה היום לרפיח הוא הימור על ביטחון המדינה כי היא עלולה לפוצץ את יחסינו עם ארה״ב, שכבר היום הם רעועים ביותר, ולהגביר את החרמת ישראל על ידי כל העולם. הוסיפו על כך את החרם הכלכלי ואת האמברגו על שליחת אמצעי לחימה חיוניים, תחמושת וציוד צבאי, בדומה למה שקרה למשטר האפרטהייד שהיה בדרום אפריקה.
 
כניסה למחנות רפיח עלולה לגרור מלחמה אזורית רב־זירתית, אובדן השלום עם מצרים במצב של הסתבכות הלחימה באזור ציר פילדלפי על גבול מצרים, מצב שעלול לגרור אחריו גם את ירדן ואת האמירויות, ומותם של כל החטופים. זה הימור מסוכן מאוד שאסור לקחתו, זה עלול להיות המסמר האחרון בארון הקבורה של הישרדותנו.
 
הצהרות נתניהו וחבר מרעיו שנשלוט על הזרוע הצבאית של החמאס לאחר שנשמיד את ארבעת הגדודים ברפיח – הן הצהרות נבובות ללא כל בסיס המלמדות על חוסר הבנה מוחלטת מה היא לחימת גרילה. על כל העשרים גדודים שהשתלטנו בצפון רצועת עזה וחאן יונס ,כל המג"דים והמ"פים שנהרגו – כבר הוחלפו.

לוחמי חמאס שנהרגו הוחלפו בדור צעיר, התשתיות שהרס צה״ל במתחמי הגדודים של חמאס הן כאין וכאפס מול תשתיות המנהרות של מאות ק״מ שבידי החמאס המחוברות למנהרות החוצות את ציר פילדלפי מסיני לתוך הרצועה, ודרכן מועברים אמצעי לחימה ללוחמי חמאס. 

לדוגמה, צה״ל כבש את העיר עזה ואת השכונות שסביבה והשתלט על גדודי החמאס, זה לא מנע מאלפי לוחמי חמאס לחזור דרך המנהרות לצפון הרצועה, לערים עזה וג׳באליה ולשכונות שוג׳אעייה וזייתון. הם משתלטים בחזרה על צפון הרצועה בכל אותם מקומות שצה״ל עזב אף שפגענו בגדודיהם. כך שהשמדה של עוד 4 גדודים של החמאס ברפיח לא ישנה דבר וחצי דבר, רק יסבך את ישראל מעל הראש.
 
אין שום קשר בין השתלטות צה״ל על גדודי החמאס והריסת התשתיות סביבם ובין יכולת החמאס להמשיך ולהילחם כלוחמי גרילה. אם נוסיף על כך שעד רגע זה אין לדרג המדיני כל תוכנית כיצד להחליף את השלטון האזרחי של החמאס ברצועה, הרי אפשר להבין למה הגענו לכישלון ולמחדל הקשים בתולדות מדינת ישראל.