אם היינו זקוקים להוכחה נוספת שהממשלה הזו איבדה את הצפון, ליתר דיוק הזניחה ומתעלמת מהמצוקה הקשה של תושבי חבל ארץ זה, קיבלנו אותה ביום חמישי האחרון, י”א באדר, הלא הוא יום תל חי, כשהתבשרנו על ביטול הטקס הלאומי לרגלי פסל האריה השואג שמהווה מאז 1920 סמל ומופת לגבורה, להתיישבות ולאחיזה יהודית בקרקע, כפי שעשו ופעלו אז גיבורי התקופה יוסף טרומפלדור וחבריו בתל חי ובכפר גלעדי.

לישראל ירד האסימון: משוואת הבלהות שתדחוק את נסראללה מעבר לליטני
בח'אן יונס מבועתים: צה"ל פשט על בית חולים נוסף, כל התקשורת קרסה

ביטול הטקס, בפרט בימים אלה, מהווה יריקה בפניה של הציונות ובפניו של כל יהודי שישראל יקרה וחשובה לו. לא אשכח איך התרגשתי כתלמיד בכיתה א’ כשנחשפתי לראשונה לסיפור הגבורה של טרומפלדור וחבריו בקרב תל חי, ולדבריו האחרונים של טרומפלדור, “טוב למות בעד ארצנו”, שהתקבלו אצלי, כמו אצל חבריי באותם ימים, כדבר ברור ומובן.

מי שהצילו את כבודו של היום הזה היו ותיקי ההתיישבות הציונית בגליל, חברי לובי 1701 מקרב תושבי האזור, כיתות הכוננות, חיילים באזור ובראשם מפקד אוגדת הגליל 91 תא”ל שי קלפר, שלמרות המצב קיימו טקס צנוע ליד האריה השואג.

למען האמת והסדר הטוב, הזנחת הצפון על ידי הממשלה הכושלת הזו החלה הרבה לפני המלחמה הזו. זה החל בממשלות נתניהו הקודמות שפיזרו הבטחות כמו חול למיגון ופיתוח הצפון. בממשלה הקודמת הוקצה סכום נכבד עם תוכנית עבודה למיגון יישובי קו הגבול, אבל כשקמה הממשלה הזו זה נעלם.

היתקלות צה"ל במחבל בבי"ח שיפאא (צילום :דובר צה"ל)

החטא הגדול ביותר של הממשלה הזו בכל מה שקשור לצפון הוא שהיא אינה נותנת מענה ראוי ליישובים שאינם מצויים בקו האש הראשון, שמצויים מעל חמישה ק”מ מגבול לבנון. מדובר ב־14 יישובים ששגרת חייהם נפגעה קשות כתוצאה מהמלחמה שמתנהלת בצפון, ושתושביהם סובלים ממצוקה כלכלית ונפשית קשה ללא מענה וללא אוזן קשבת.

ההתעלמות של הממשלה מהצפון ומתושביו נובעת, כך נראה, משיקולים פוליטיים, שכן למרות המלחמה והמצב במדינה היא החליטה רק לפני כחודש, לאחר הפיגוע במחסום א־זעים שבו נרצח מתן אלמליח ז”ל, לאשר בנייה של כ־3,500 יחידות דיור במעלה אדומים, אפרת וקידר.

מנגד, היא לא מצאה זמן, תקציב ומענה לתושבי הצפון. צא ולמד מזה שתושבי יהודה ושומרון חשובים יותר מתושבי הצפון, שלא לדבר על למעלה מ־60 אלף תושבי יישובי קו הגבול העקורים שכבר חצי שנה נמצאים מחוץ לבתיהם, ועדיין לא רואים זיק של אור שיסמן את סיום המלחמה.

בני גנץ מאיים בפרישה מהממשלה ברקע חוק הגיוס (צילום :דוברות בני גנץ)

מדיווחים של כתבים שהצליחו להיכנס למרחב הסגור של גבול הצפון מתקבלת תמונה עגומה של הרס וחורבן ביישובים רבים, נזקים במיליארדים שמחייבים את הממשלה להיערכות ולמערכת שיקולים הרבה יותר עניינית ואחראית.

אבל כפי שזה נראה, לשר האוצר סמוטריץ’ ולבן בריתו בן גביר יש תוכניות אחרות עם עדיפות לתושבי יהודה ושומרון, שאותן הם כופים על נתניהו, שלמען שרידותו נכנע להם כפי שהוא נכנע ללחצי החרדים בנוגע לגיוס בחורי הישיבות לצה”ל. מה שמלמד שכל יום עם הממשלה הזו מחריף כאן את המציאות מכל הבחינות.