מנהיג הרוב בסנאט האמריקאי, הסנאטור צ'אק שומר, תומך עקבי, נלהב, ונאמן של מדינת ישראל, נשא נאום שהוא לא פחות מרעידת אדמה בעוצמה רבה, בכל הקשור למערכת היחסים המידרדרת, בין הממשל בוושינגטון לממשלת ישראל, ולראש הממשלה בנימין נתניהו בפרט. בנאומו, טען הסנאטור שומר, שראש הממשלה נתניהו איבד את דרכו, והוא מעדיף את טובתו האישית והשרדותו הפוליטית, על פני טובתה של מדינת ישראל.

ארה"ב לא הטילה וטו: החלטה להפסקת אש עברה במועצת הביטחון של האו"ם
"רציתי להתקשר אליכם": טראמפ חושף מדוע ישראל אינה מתנהלת נכון במלחמה

לדעתו יש לקיים בחירות, משום שהממשלה  הקיימת, בהרכבה הנוכחי, אינה מתאימה לנהל את המדינה לאחר האסון שהתרחש ב7 באוקטובר.
שומר הדגיש שיש להחליף את ראש הממשלה נתניהו לאלתר.

הדברים זכו לתמיכה של הנשיא ביידן, שאמר שנאומו של שומר היה נאום טוב, שמשקף מה  שאמריקאים רבים מאוד חושבים. חלפו חמישה חודשים, מאז הנשיא ביידן, הממשל האמריקאי, ומדינות רבות נוספות הביעו תמיכה בלתי מסויגת בישראל, בממשלתה ובעומד  בראשה והתמיכה המחבקת הפכה למשבר אמון חריף, עוינות והפניית גב לנתניהו וממשלתו.

פעילי חיזבאללה הותקפו בדרום לבנון (צילום :דובר צה"ל)

שבר עם הגדולה והחשובה מבין המדינות שתומכות בישראל, לאורך כל שנות קיומה של המדינה, ארצות הברית, לא זכור לי. היו משברים בסדרי גודל קטנים, היו אי הסכמות, ויכוחים, אך משבר כה חמור, עם התערבות חזיתית, בליווי דרישה להחלפת ראש הממשלה, דומה שלא היה מעולם.

הסנטור שומר, והנשיא ביידן, קרובים לישראל ותומכים בה בעוצמה רבה. לא יעלה על הדעת שהוא יישא נאום בוטה נגד נתניהו מבלי לידע מראש, או לתאם עמדות עם הנשיא ביידן, או אנשי לשכתו, מה שמחמיר מאוד את מעמדו של נתניהו בקרב מנהיגי ארצות הברית.

לא ירחק היום וראש הממשלה יוכרז כ"פרסונה נון גרטה" ע"י הממשל האמריקאי, ואם המצב ירחיק לכת, מדינות תומכות נוספות עשויות לנהוג בדרך זו, ומצבה הבין לאומי של מדינת ישראל יותיר אותה מוכה, חבולה, ובודדה בקרב עמי העולם.

שר הביטחון יואב גלנט לפני ההמראה לוושינגטון (צילום :אלעד מלכה)

מדינת ישראל היא ריבונית, עצמאית ואחראית לגורלה, רק אנו נקבע את גורלנו, כפי שאמר ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון, אך הוא עצמו לא בחר לשבור את הכלים עם בנות בריתנו, ולאחר מבצע קדש, והחליט לסגת מכל השטחים שנכבשו בלחץ מדינות בנות הברית.

אפשר ורצוי לקבוע את גורלנו בארצנו, אך אסור בתכלית האיסור לשכוח מה ארצות הברית הגדולה והחזקה, היא עבורנו. הממשל בארצות הברית הוא היחיד שתומך בנו ללא גבול, מסייע, שולח ציוד צבאי, תורם ומשלם, ומטיל וטו באו"ם על כל החלטה שפוגעת בישראל האם כל זה נשכח?

האם יש לנו את המותרות שמאפשרות לנו להשליך לפח האשפה תמיכה אמריקאית חסרת פשרות מיום שהוכרזה עצמאותנו? האם באחת התקופות הקשות ביותר בה נמצאת ישראל, אנו יכולים להרשות לעצמנו משבר ביחסים עם הגדולה בידידות שקמו אי פעם למדינת ישראל?

אין להבין ולקבל את כפיות הטובה של נתניהו, ואת יחסו היהיר והבלתי מתחשב בנשיא ביידן, נשיא שלמרות שהוא נמצא בשנת בחירות תמך ותומך בנו ללא סייג, מעורב ושותף מלא למשא ומתן הקשור להשבת החטופים. זאת משימה ראשונה במעלה שיש לבצעה בכל מחיר, תמורת כל מה שיידרש. נאומו של שומר לא  רק שהוא מקובל בקרב האמריקאים, תוכן דבריו מקובל על חלקים רבים ונרחבים של אזרחי מדינת ישראל.

בימים האחרונים בעקבות הלחץ הבינלאומי הבריטי שגובר, יוצאות שתי משלחות לשיחות עם הממשל האמריקאי. זה מעט מדי ומאוחר מדי. אני מקווה שמשלחת אלה קיבלו מנדט, לסכם עם האמריקאים את מהלכי המלחמה הבאים ולהגיע להסכמה לגבי הרחבת הלחימה לתוך רפיח.

אין להרחיב פעולות צבאיות ללא תאום עם ארצות הברית, כדי שלא  להרחיב את הקרע הקיים עם בת הברית החשובה ביותר, שהוכיחה את עמידתה האיתנה לצד ישראל בכל משבר.