בשבוע האחרון צה"ל הגביר את הלחימה בכל רצועת עזה. הפצצות ממטוסים, ירי מסוקים, ופעולות בחלקים נרחבים של הרצועה מצביעים כי צה"ל ממשיך בחיסול החמאס ברצועת עזה. צה״ל תוקף בארטילריה את כל הרצועה, במקביל לחיסולים ברפיח ומחנות המרכז.

החלטת האו"ם מחייבת? אין גורם שמגביל את מועצת הביטחון לפעול בכוח | דעה

ההתמקדות בשבוע האחרון היא בכמה מבצעים גדולים: המבצע בבית החולים שיפא ומערב עזה, מבצע אוגדתי מקביל במערב חאן יונס בבתי החולים אל-אמל ונאצר, ומבצעים נקודתיים בצפון הרצועה בבית לאהיה ובית חאנון, ומבצע במרחב דרומית למסדרון נצרים.

בנוסף, אישר צה״ל כי מרואן עיסא, סגן הזרוע הצבאית של החמאס ואחד מהמתכננים של המתקפה ב7/10, ור׳אזי אבו טמאעה, ראש מטה הסיוע הקרבי והמנהלתי בחמאס, מפקד חטיבת מחנות המרכז לשעבר, חוסלו בנוסייראת.

הלחימה במערב עזה

צה"ל ממשיך בשבוע וחצי האחרונים במבצע במערב עזה ובית החולים שיפא. תמונות לווין מראות את הטנקים והדחפורים של צה״ל מטילים מצור על בית החולים. כחלק מהמבצע צה"ל מטהר שיטתית את בית החולים שיפא, מנהל קרבות עם מחבלים בניין אחרי בניין, ועושה נוהל סיר לחץ על עשרות המחבלים שנשארו בבית החולים.

צה"ל הרס חלקים שלמים בבית החולים, וישנם בניינים בבית החולים שעולים באש, חלק מהבניינים חטפו הפגזות ארטילריות והפצצות ממטוסים. במבצע צה"ל עצר מעל 600 מחבלים והרג מעל 150 מחבלים. צה"ל פינה את הפליטים והצוות הרפואי, ביציאה הם עוברים דרך נקודת בידוק, ונעצרו מתוך העוזבים מחבלים של החמאס והג׳יהאד האיסלמי שניסו לברוח מהבית חולים.

צה״ל מאיים על המחבלים שנשארו בתוך בית החולים כי מי שלא יצא - צה״ל יפוצץ את הבניינים עליהם. מהסרטון הקצר שפורסם בתוך בית החולים שיפא אפשר לראות שצה״ל הפך את בית החולים למתקן חקירות: חדר אחד הוא חדר בידוק גברים, 2 חדרים הם מתקני חקירות. יחידה 504 והשב״כ מנצלים כל פיסת מידע שאפשר לקחת מהמחבלים. אחרי שבוע וחצי של לחימה, מי שלא נכנע, כנראה שלא יכנע.

נוהל סיר לחץ לא צריך לקחת כל כך הרבה זמן. בבית החולים נשארו רק עשרות מחבלים שמתבצרים במתחם, וצה"ל לא צריך לסכן את חיי החיילים, צה״ל צריך לפוצץ את בית החולים שיפא עם המחבלים ולקבור אותם בחיים, בית החולים נראה כמו זירת קרבות, זה הוא לא בית חולים - זוהי מפקדת טרור. צה"ל הפציץ מהאוויר כמה מבנים בתוך בית החולים, אחד הבניינים עולה באש בעקבות הפצצת חיל האוויר. ככל הנראה, חיל האוויר עשה "הקש בגג" לבניין, מתוך כוונה להבהיר למחבלים כי הבניין יושמד מהאוויר אם הם לא ייכנעו.

במערב עזה, צה"ל השמיד את מסגד אל-עבאס, ותחנת משטרה דרומית לשיפא, צה״ל פועל עם דחפורים באזור מרכז התרבות ראשד ושואב, "הבימה העזתית". לפי התמונות נראה כי צה"ל מחפש מנהרות מסביב לשיפא. לפי הסרטונים שפרסם החמאס נראה כי הלחימה של המחבלים מסביב לשיפא חלשה יחסית.

טנקים של צה״ל מתקדמים לכיוון רחוב אל-וואדה מזרחית לשיפא, שם צה״ל פשט על מרפאת אל-רימל, מרפאת תל שמיר ומכון אל-עמל ליתומים. קולות ירי ופיצוצים נשמעים בצומת סראיה דרומית מזרחית לשיפא, וישנה גם לחימה צפונית לשיפא. לאחר הפצצות של חיל האוויר שורר הרס כבד בכל הבניינים מסביב לשיפא. בפאתי שכונת אל-תופאח במזרח עזה, במחנה הפליטים שאטי ובשכונות רימאל ותל אל-הווא מתקיימת לחימה. אזור האוניברסיטאות והתעשייה במערב העיר עזה נמצא תחת הפצצות.

כל ארגוני הטרור ברצועה משתתפים בקרב על בית החולים שיפא: הג׳יהאד האיסלמי, החמאס, החזית העממית, גדודי חללי אל-אקצא, ואפילו פעילים של דעא"ש הצטרפו ללחימה.

דיווחים לא מאומתים מצביעים על כך שצה״ל והשב״כ עצרו בשיפא את ראאד סעד, ראש אגף מבצעים בחמאס ואחד מבכירי החמאס. סעד היה בעבר מפקד חטיבת עזה, עסק בפיתוח אמצעי לחימה בחמאס והיה אחד מהאחראים על פיתוח הרקטות בחמאס. במידה ונעצר, מעצרו הוא אחד ההישגים הגדולים של צה״ל ומכרה זהב מודיעני. צה"ל טוען כי תמונתו הופצה בטעות והוא לא נעצר, למרות שצה"ל מודה כי נעצר בשיפא בכיר זרוע הצבאית של החמאס בדרגה מקבילה לאלוף, חבר במועצת הזרוע הצבאית.

בית החולים שיפא (צילום: רשתות ערביות)
בית החולים שיפא (צילום: רשתות ערביות)

צפון הרצועה

צה"ל התחיל מבצע בבית לאהיה, תחילה בתקיפות אוויריות במתווה של חגורות אש ולאחר מכן תקיפה של טנקים לעבר העיירה בצפון רצועת עזה. גם בבית חאנון, סביב תחנת המשטרה בעיירה, סרטונים ערביים מראים טנקים ודחפורים נלחמים בעיירה, בליווי ירי ממסוקים והפצצות מהאוויר. ארטילריה מפגיזה ללא הרף את בית חאנון, מזרח ג'בליה ובית לאהיא בצפון רצועת עזה. גדודי חללי אל-אקצא הפילו מל״ט קטן, מסוג סקילארק 2 מעל בית חאנון.

דרומית למכשול נצרים

ברשתות הערביות דווח כי צה״ל נכנס בכוחות גדולים דרומית למסדרון נצרים: טנקים נכנסו לעיירות אל-זהרא, ג'וחור א-דיכ, אל-מוע'ראקה, כולן צפונית למחנה הפליטים נוסייראת. חטיבת הנח"ל ממשיכה בלחימה דרומית למכשול נצרים. הסרטונים של החמאס לא מראים שם הרבה התנגדות. צה״ל תוקף בארטילריה והפצצות מהאוויר, נראה כי שיריד החמאס במחנות המרכז מעבירים לשם כוחות כדי למנוע את התקדמות צה״ל.

קרארה

כוחות חטיבה 7 ממשיכים לפעול בעיירה קרארה צפונית לחאן יונס, במקביל כוחות צה"ל פעלו באזור המואסי, מערבית לעיירה קרארה, מצפון לחאן יונס, מה שגרם לפליטים באותו אזור לברוח מערבה. צה"ל התחיל בהפגזה ארטילרית, והמשיך בכניסה עם טנקים ודחפורים מערבית למפעל טאהא, באזור תחנות הקמח מצפון לחאן יונס. הפעילות הייתה, ככל הנראה, פעילות הטעייה כהכנה למבצע בחאן יונס, שנועדה להטעות את האויב ולגרום לו לחשוב שצה״ל מתכנן לכבוש את דיר אל-בלח, כשבמציאות כוחות צה"ל פרצו לחאן יונס.

חאן יונס

צה״ל התחיל מבצע גדול בחאן יונס, שהתחיל בתקיפת 40 מטרות על ידי חיל האוויר במתווה של חגורות אש, מסביב לבית החולים נאצר ואל-אמל ואוניברסיטת אל אקצא. לאחר מכן ירי ארטילרי וירי ממסוקים לעבר כל חאן יונס, כולל מסביב לבית החולים נאצר. בלילה, בחסות פצצות תאורה, טנקים ודחפורים של צה״ל בהובלת אוגדה 98, לוחמי חטיבת הקומנדו, גבעתי וחטיבה 7 הגיעו לאזור מערב חאן יונס, ונלחמים סביב בית החולים אל-אמל, בית החולים נאצר ואוניברסיטת אל אקצא.

דחפורים סגרו את שערי בית החולים אל-אמל בערמות עפר, וצה"ל מכתר אותו. במקביל ירה צה״ל פצצות עשן על בית החולים במטרה לפנות אותו ודרש באמצעות רחפנים מהצוות הרפואי, הפצועים והפליטים לעזוב את בית החולים. כתוצאה מכך בית החולים החל להתפנות מיושביו וצה"ל כבר עצר 50 מחבלים באל-אמל. בעקבות המידע המודיעיני שהגיע מהעצורים בבית החולים אל-אמל, צה"ל גילה רשת מנהרות משמעותית בשכונת אל-אמל מסביבת לבית החולים ושלושה פירים תת קרקעיים.

במקביל פשט צה"ל על בית החולים נאצר בחאן יונס, פינה את הצוות הרפואי ואת הפליטים, ותוקף את בית החולים. לחימה גם בשכונה היפנית במערב חאן יונס, סביב מגדלי טייבה במרכז חאן יונס ובשכונת אסדה בצפון מערב חאן יונס.

הלחימה בח'אן יונס (צילום: צילום מסך דו''צ)
הלחימה בח'אן יונס (צילום: צילום מסך דו''צ)

קלטת מוחמד דף

החמאס פרסם הודעה מוקלטת מראש הזרוע הצבאית של החמאס, מוחמד דף: "התחילו לצעוד עכשיו, לא מחר, לעבר פלסטין, ואל תאפשר להגבלות, גבולות או תקנות לשלול ממך את הכבוד להשתתף בשחרור מסגד אל-אקצא". זוהי ההודעה הראשונה של דף מאז תחילת המלחמה, אולם יש כאלו שטוענים שזהו מחזור של הקלטה ישנה של דף מתחילת המלחמה.

בכיר החמאס בקטאר ואיראן

בכירי החמאס איסמעיל הנייה, חאלד משעל, חליל אל-חיה וחוסאם בדראן היו בקטאר בהלוויה של אמו של המחבל חסן סלאמה. בשנת 1996, סלאמה הוציא לפועל בהנחיות של מוחמד דף סדרת פיגועים לנקמה על חיסולו של המהנדס יחיא עייאש. סלאמה עצור בישראל ל-46 מאסרי עולם, כשאחד השופטים ביקש להטיל עליו עונש מוות. איסמעיל הנייה מהחמאס ומזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי זיאד א-נח'אלה טסו לטהרן להיפגש עם מנהיג איראן חמינאי.

החמאס מגנה את הפיגוע ברוסיה

הצביעות חוגגת - החמאס הוציא הודעה לעיתונות שבו הוא מגנה את הטרור ברוסיה: ״אנו מגנים בכל הכוח את מתקפת הטרור שפגעה באזרחים בבירת רוסיה, מוסקבה, והותירה עשרות הרוגים ופצועים. אנו שולחים את תנחומינו הכנים להנהגה ולאנשי רוסיה, ולעם״. דעא״ש לקח אחריות על הפיגוע ברוסיה, וחשוב לזכור שיש ברצועה כמה תומכי דעא״ש שמשתפים פעולה עם החמאס.

רגעי הדרמה במוסקבה (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

אחמד יאסין

השבוע לפני 20 שנה צה"ל והשב"כ חיסלו את מייסד החמאס השיח אחמד יאסין. יאסין הקים את החמאס בשנת 1987 עם רנתיסי, שחאדה ואחרים, ישב בכלא הישראלי עד ניסיון ההתנקשות במשעל בשנת 1997, ישראל ניסתה לחסלו בעבר כמה פעמים.

הפגנות בכל המזרח התיכון נגד ישראל

הציבור הערבי רואה שהאמריקאים משפילים אותנו ובתגובה, נשמעו קריאות בהפגנה בירדן: "נשבענו אמונים לך, נשבענו אמונים לך... הו אבו חאלד אל דף" (הכוונה למנהיג הזרוע הצבאית של החמאס מוחמד דף). ההפגנות האלימות מתרחשות מול השגרירות הישראלית: "אנחנו רוצים לפתוח במבצעי טרור בבקעת הירדן ובאילת". ניסיונות של המפגינים לכבוש את השגרירות הישראלית נענו בירי אמצעים לפיזור הפגנות של המשטרה הירדנית. הפגנות דומות מתרחשות במצרים, עיראק, מרוקו ואיראן.

כישלון המשא ומתן ורפיח

צריך לומר את האמת לציבור: לא תהיה עסקת חילופי שבויים עם החמאס, הפערים גדולים מדי - לא נראה שיש בכלל שום התקרבות בין הצדדים. ההתבטאויות של בכירי החמאס לאורך כל המשא ומתן מבהירים שלא תהיה עסקה, וחייבים להפסיק להשלות את הציבור. החמאס דורש דרישות שישראל לא תוכל להסכים להם: חזרת הפליטים לעזה, כמות המחבלים הכבדים שישתחררו בעסקה, תנאי השחרור של המחבלים ודרישות נוספות שלא יהיו מקובלים על ישראל.

החמאס הודיע על כישלון השיחות בכרוז רשמי, והכריז כי הוא מחזיק בדרישותיו שלא השתנו: הפסקת אש כוללת, נסיגת צה"ל מהרצועה, שיבת הפליטים לבתיהם ועסקת חילופי אסירים כולל אסירים כבדים עם עשרות מאסרי עולם. החמאס מאשים את ישראל בכישלון המשא ומתן, אולם, החמאס לא זז מעמדותיו מתחילת המשא ומתן ורק סוחט מישראל הפסקת אש ודחיית המבצע ברפיח. ישראל צריכה להגיב בכוח. 

הוויכוח הדיפלומטי הגדול עם ארצות הברית מעלה את השאלה מדוע ישראל לא מסיימת את העבודה וכובשת את מחנות המרכז ואת רפיח. אין סיבה לחכות, הזמן לא עובד לטובתנו - לא בזירה פנימית, לא צבאית ולא מול העולם וארצות הברית. צה״ל והדרג המדיני צריכים להתחיל היום, לא בסוף הרמדאן, ולסיים את כיבוש עזה.

לישראל יש תכניות להקים אזור בטוח לפליטים לפני תחילת המבצע ברפיח הכוללת הקמת 15 ערי אוהלים לקליטת מעל מיליון פליטים, בחוף בין רפיח לנוסייראת. ישראל קנתה כבר 40,000 אוהלים מסין להקמת ערי האוהלים. לפי התוכניות המבצע יתחיל בעוד כחודש וישראל תבנה בסופו מכשול בגבול עם מצרים בדומה למכשול נצרים. צה"ל החל בהכנות למבצע ברפיח, כולל תכנון של בידוד העיר ופינוי הפליטים.

בעקבות כישלון המשא ומתן החמאס, הג׳יהאד האסלאמי והפתח שיגרו בכמה אירועים שונים רקטות לכיוון ישראל, כולל על שדרות, אשדוד ואשקלון. מבחינת החמאס אם כבר להשפיל את ישראל אז עד הסוף - דחיית ההצעה להפסקת אש בליווי של רקטות על עוטף עזה. צה״ל תקף בתגובה בכל הרצועה. הירי על שדרות בוצע מהעיירה א-זוואידה, צפונית לדיר אל בלח, מקום שצה״ל לא נכנס אליו עד היום, דוגמא טובה למה צה"ל צריך לסיים את כיבוש כל הרצועה.