גם אם העלייה באירועי הטרור הפלסטיני לאחרונה ברחבי יו"ש בחסות חודש הרמדאן אינה קרובה עדיין להגדרה של "התלכדות הזירות", נראה שתרחיש "היפוך הקנים" של שוטרי הרש"פ, ממנו הזהירו במערכת הביטחון עם פרוץ המלחמה 'חרבות ברזל', כבר כאן וגובה מחיר דמים יקר.  

ברקע הרמדאן: האזהרה של המל"ל לטסים לחו"ל
"פוליטיקה של התגרות": עימות בהר הבית ברמדאן עלול להוביל להסלמה אזורית ואף דתית

בתקופת יישום הסכמי אוסלו התלונן מתאם פעולות הממשלה בשטחים בפני יאסר ערפאת שבעוד שבין ישראל לפלסטינים ישנם הסכמים, מנהל במקביל מרואן ברגותי מסע נגד השלום ומחבל בתהליך. "מרואן אֵייש?" (מרואן מי?), עשה עצמו ערפאת כמי שאינו מכיר את ראש התנזים בגדה. היו אלה "ימי הזוהר" של הרש"פ. את ג'יבריל רג'וב תדרך הראיס כיצד להתקדם ביישום הסכם השלום ואת מרואן ברגותי - כיצד לחבל בו. 

הדואליות ההרסנית הזאת, נמשכה גם בימי יורשו, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. האחרון אף שידרג את "לאומיותו" ברחוב הפלסטיני בתשלום שכר למחבלים ולבני משפחותיהם וכשראה כי איש לא מונע בעדו לעשות זאת, עלה מדרגה והחל להפעיל קציני משטרה פלסטיניים כמחבלים לכל דבר. בחודש האחרון אנשיו היו מעורבים בביצוע ארבעה פיגועים ברחבי יו"ש, ולאחרונה נוספו לרשימת מקבלי השכר 23 משפחות של קצינים מדרגת סגן משנה ועד תת אלוף שהיו מעורבים בפיגועים נגד צה"ל ומג"ב ומצאו את מותם בפעילותם הטרוריסטית. לפני מספר ימים ביצע קצין המשטרה הפלסטינית אבו רידא אל סעדי את הירי לעבר אוטובוס הילדים בבקעת הירדן. כאשר מבקשים מאבו מאזן להגיב על כך, הוא מרים ידיו כלפי מעלה ואומר שהדבר לא ידוע לו. מדוע אפוא אין ממשלת ישראל מפסיקה את התהליך של היפוך הקנים ופעם אחר פעם מבליגה על מעשי "הפלסטינים הטובים" המתנהגים כמחבלים לכל דבר?

שורש כל הרע במקרים אלו היא ארצות הברית שמתלהבת מהמחבלים בחליפות. נכון, אבו מאזן לא מלכלך את ידיו אבל מורה את מפקד המודיעין שלו, מאג'ד פרג', לעשות זאת. פרג' גדל במחנה הפליטים דהיישה ונכלא כ-15 פעמים בכלא הישראלי. ב-2009 הוא התמנה לתפקידו ומאז הוא אניגמה: מצד אחד הוא נלחם בחמאס מלחמת חורמה ומצד שני הוא מעודד בהוראת הראיס, פח"ע נגד ישראל בקרב אנשי המנגנונים. פרג' נהנה מגיבוי אמריקאי בלתי מסויג, ובנובמבר 2013 אף הוזמן לבית הלבן וזכה לעיטור כבוד מאת הנשיא אובמה. כל צמרת הממשל בארה"ב תומכת בפרג' ואפילו רואה בו כממשיכו של אבו מאזן.

ברם, היקף התופעה בה משמשים אנשי הרש"פ כמחבלים הוא גדול והתופעה עצמה מסוכנת ולו בשל הפתיחות שנוהג צה"ל כלפי השוטרים הפלסטינים. הדילמה הישראלית ידועה – אמנם קשה להפסיק את התיאום הביטחוני עם הרש"פ ולגרש את כל השוטרים מהגדה לעזה, אולם יש חשש שיהיה קשה יותר להסביר התפרצות אלימה ופתאומית כלפי אזרחי ישראל של מי שאמונים על שמירת החוק והסדר בשטחים. 

אל"מ (מיל') ד"ר משה אלעד הוא מזרחן ומרצה במכללה האקדמית גליל מערבי, לשעבר ראש התיאום הבטחוני עם הפלסטינים ומושל ג'נין ובית לחם במנהל האזרחי