מטרת התקפת החמאס בשביעי באוקטובר הייתה להוות את הבסיס להכרה במדינה האיסלמית, שארגון החמאס רוצה להקים מהנהר ועד לים. הסיכוי להכריע את חמאס ולהשיג את הניצחון הישראלי, צריך להיעשות על ידי הכרעת האמונה היוקדת שלהם, תוך שימוש בשני עקרונות דתיים שאותם אפרט.

כבר כאן: התרחיש של שוטרי הרשות הפלסטינית שגובה מחיר דמים יקר
מפגיעה בכוח רדואן ועד סוללות ההגנ"א: כך אפשר להעמיק את הפגיעה בחיזבאללה

בניגוד למה שמקובל לחשוב בגופי הביטחון במדינת ישראל, הסכסוך בין היהודים לערבים בארץ ישראל איננו סכסוך על טריטוריה. הסכסוך הפך מאירוע טריטוריאלי למלחמת דת לפני 100 שנה ע"י המופתי הירושלמי, חג' אמין אל חוסייני. חמאס מאמין כי כל ארץ ישראל, מהנהר לים, הינה אדמה מוסלמית קדושה שיש להכיל עליה את עיקרון הצומוד (ההיצמדות לקרקע) ובשל מצווה קדושה זו יצא למלחמת קודש (ג'האד) בחג שמחת תורה. 

ישנם שני עקרונות אסלאמיים שמאפשרים לכונן הסכם אי לוחמה עם אויבים מבחינת האסלאם: עקרון "חולשת המאמינים" ועקרון "טובת האומה". 

עיקרון חולשת המאמינים, שנקרא גם סולחה בזמן חולשה, מאפשר למוסלמים להסכים לשלום עם אויבים כאשר המאמינים נמצאים במצב של פגיעה או חוסר ביטחון. כאן בא לידי ביטוי גם עיקרון טובת האומה. כשהמאמינים חלשים וקיימת סכנה לשלומם ולביטחונם, טובת האומה מאפשרת עשיית שלום עם האויב. 

אחת הבעיות המרכזיות במימוש העקרונות הללו ע"י אויב מערבי, הינה חוסר ההבנה המערבית בעומק החשיבות של מושג ההכרעה. לדוגמא, אם האויב מבקש הסכם השלום, זוהי הוכחה לחולשתו, ובכך מתבטל עיקרון חולשת המאמינים של הלוחמים המוסלמים. 

אחת מהדרישות העיקריות של חמאס וסינוואר הינה החזרת תושבי צפון הרצועה לבתיהם, מחיר שישראלים שאינם מכירים את התרבות המוסלמית ששים לקבל. מה בסך הכל מבקשים יאמרו הלא מבינים? חזרה של 2000 איש ביום למשך 80 יום זה בסה"כ לתת לאזרחים בלתי מעורבים לחזור לחייהם. 

אז בואו נעשה סדר גם בעניין זה: רצועת עזה, החל ממהפכת החמאס ועד שואת יישובי העוטף, זו מדינת חמאס. חמאס הקים ברצועה את החליפות האסלאמית הפלסטינית שמטרתה לחבור לרעיון החליפות המוסלמית של האחים המוסלמים. יחיא סינוואר ובכירי הארגון חשו מספיק בטוחים וחזקים לפתוח במלחמת ג'יהאד כנגד ישראל שמטרתה להביא את ישראל המובסת להכרה שהיא חלשה עד כדי כניעה לדרישות חמאס, לאפשר הקמה של מדינה פלסטינית ולשחרר את כל האסירים שברשות ישראל. 

הדרך היחידה להפוך את הקערה על ראשם של סינוואר ובכירי החמאס הינה הכרעה בלתי מתפשרת, עד שיגיעו להבנה שחולשת המאמינים וטובת האומה הינה עילה לכניעתם. הסכמה עם דרישותיו המוגזמות של סינוואר הינה הדרך הבטוחה להשיג את ההפך. החזרה של תושבי צפון הרצועה לבתיהם, מבחינת סינוואר, משמעותה ניצחון, משום שהוא קוטע ואף מחזיר את ההפסד של האדמה. החזרת התושבים לצפון הרצועה הינה הלכה למעשה החייאת הצומוד והיא תהווה מנוף מורלי להמשך הלחימה בישראל. 

ישראל צריכה להשלים את הלחימה בכיבוש רפיח, בניתוקה מהצד המצרי והכרעת החמאס צבאית ואזרחית. יש להפעיל לחץ על הקטארים באמצעות ארה"ב, שצריך לבוא לידי ביטוי בדרישה אמריקאית לסילוק בכירי החמאס מקטאר. כל עוד יחיא סינוואר וחבר מרעיו לא יחושו את החרב על הצוואר, לא יהיה סיכוי להשיב את החטופים. 

כאשר ארה"ב לא הטילה ווטו במועצת הביטחון היא למעשה החזירה את התקווה ללבבות בכירי חמאס. האמריקאים אינם מבינים את המזרח התיכון, ואינם מבינים לוגיקה איסלאמית, מהם - אין לי ציפייה, אבל מדדי ברנע ורונן בר יש לי ציפייה בסיסית – אל תכניסו גולים עצמיים.  


הכותב הינו הוא עמית במכון משגב לביטחון לאומי ולאסטרטגיה ציונית. לשעבר בכיר בשב"כ