הימנעות ארצות הברית בהצבעה על החלטה 2728 של מועצת הביטחון הביאה לאישור ההחלטה. מטרת ההימנעות הייתה להעביר את העימות בין ישראל לחמאס מהמישור הצבאי למישור המדיני, ולקדם הקמת מדינה פלסטינית. לכן ההימנעות זכתה לתשואות רמות מאיראן, חמאס והרשות הפלסטינית.

האיראנים במבוכה: החיסול בקונסוליה גרם לטהרן לחשב מסלול מחדש
בשביל חמאס לנצח זה לא להפסיד - ולהמשיך להתקיים | דעה

ההימנעות מבטאת את מרכזיות תפיסת העולם הקוסמופוליטית של מחלקת המדינה בעיצוב וניווט מדיניות החוץ והביטחון של ארצות הברית, שמכפיפה את עצמאות הפעולה המדינית והביטחונית של ארצות הברית לשיתוף פעולה רב־לאומי של ארצות הברית עם האו"ם וארגונים בינלאומיים (האנטי־אמריקאיים) ועם אירופה (שאיבדה את הרצון להילחם בטרור האסלאמי האנטי־מערבי).

מחלקת המדינה מתעלמת מעוצמת ההשראה שה־7 באוקטובר מהווה עבור ארגוני טרור אסלאמיים הנתמכים על ידי איראן ו"האחים המוסלמים", ומתכננים טרור דומה נגד מתקנים אמריקאיים ברחבי העולם, כולל על אדמת ארצות הברית, ובמיוחד מכיוון אמריקה הלטינית, המהווה מאז שנות ה־80 בסיס פעולה של האייתולות וחיזבאללה.

מחלקת המדינה מקילה ראש בהשפעת הישרדות חמאס (כתוצאה מהפסקת המלחמה) על כתישת תדמית ההרתעה של ישראל, שתביא לצונמי של טרור אסלאמי נגד ישראל, ובמקביל תקצין את הטרור האסלאמי נגד סעודיה, איחוד האמירויות, בחריין, ירדן, מצרים ומרוקו. כרסום תדמית ההרתעה של ישראל יכרסם באינטרס הסעודי להתקרב לישראל.

אליבא דבלינקן, החלטה 2728 נועדה לקדם הקמת מדינה פלסטינית, שלהערכתו תסכים לדו־קיום בשלום עם ישראל. אלא שהוא מתעלם מהחזון הפלסטיני ומההתנהלות הטרוריסטית הפלסטינית במיוחד במישור הבין־ערבי, ומהקשר הפלסטיני עם ארגוני טרור בינלאומיים, צפון קוריאה, ונצואלה וקובה, המבהירים שמדינה פלסטינית תוסיף דלק למדורת המזרח התיכון.

התמכרות בלינקן להקמת מדינה פלסטינית, בתקווה שתקדם דו־קיום, מתעלמת מהמשמעות האזורית ההרסנית של מדינה פלסטינית על גבול ממלכת ירדן, שהיא בעלת היסטוריה של עימותים צבאיים בין השלטון (והמיעוט) ההאשמי ובין הרוב הפלסטיני. כמו כן, בירדן יש נוכחות מושרשת של טרור “האחים המוסלמים" בנוסף לשני מיליון פליטים סורים בצפון ירדן, הכוללים גורמי טרור אסלאמי, המתוגברים על ידי חתרנות וטרור מאיראן ועיראק ופיצול ועוינות פנים־בדוויים.

מדינה פלסטינית מערבית לירדן תפגע קשות בייצוא הנפט מהמפרץ הפרסי ובסחר הבינלאומי, תעמיק את התבססות איראן, רוסיה וסין במזרח התיכון, ותנחית מכה קשה לכלכלת וביטחון ארצות הברית.

ממסד מחלקת המדינה ובלינקן סבורים שיש לטפל בטרור באמצעים דיפלומטיים ופיננסיים, ולא צבאיים. הם מתעלמים מתקדימי המוג’אהידין, האייתולות, סדאם חוסיין, קדאפי והפלסטינים, המתעדים שהטרור נושך את היד המזינה אותו. מכאן התעלמות בלינקן מהעובדה שחמאס הוא סניף של “האחים המוסלמים", הנחושים להקים חברה אסלאמית עולמית, ולהכניע את המערב “הכופר". חמאס גם נתמך על ידי משטר האייתולות הנחוש להפיל את המשטרים הסוניים הפרו־אמריקאיים ולהכניע את “השטן האמריקאי הגדול".

האם בלינקן ומחלקת המדינה יכירו במציאות המזרח־תיכונית או ימשיכו לדבוק בתפיסת עולמם הקוסמופוליטית המאיימת על אינטרס ארצות הברית ולהתעלם ממצעד העובדות המאיימות של המזרח התיכון? 

הכותב הוא מומחה ליחסי ישראל־ארצות הברית, חבר ב"מבטחי" – פורום מפקדים לאומי