חיסולם של הגנרל מוחמד רדא זהאדי, מפקד כח אל-קדס של משמרות המהפכה בסוריה ובלבנון, אדם עתיר ידע וניסיון צבאי, ביחד עם סגנו הגנרל רחימי מהווה מכה קשה לתפקוד הכוחות האיראניים בגבול הצפוני בישראל. 

האיראנים במבוכה: החיסול בקונסוליה גרם לטהרן לחשב מסלול מחדש
ממעוף הציפור: כך נראית זירת חיסול הבכיר האיראני | צפו בתיעוד

הפגיעה הממוקדת לאור היום, בכינוס בכירי משמרות המהפכה בקונסוליה האיראנית שבדמשק, היא אמירה משמעותית, החורגת מכללי מלחמת הצללים בין ישראל ואיראן וחושפת את פגיעתה של ההנהגה הצבאית האיראנית. התקיפה הישירה על המפקדה הצבאית האיראנית בשכונת אל-מאזה השלווה בדמשק נועדה להעביר מסר כי ישראל איננה מוכנה לשחק לפי כללי המלחמה הרב זירתית של בכירי הנהגת משמרות המהפכה, וכי כל ניסיון להכות בישראל באמצעות הזרועות האיראניות במזרח התיכון, יענו במכה ישירה ללב המטרה.

תיעוד זירת החיסול בסוריה (צילום :רשתות ערביות)

הפגיעה הישירה שהתבצעה בשטח הקונסוליה האיראנית בדמשק, יכולה להתפרש כפעולה ישראלית בטריטוריה איראנית. זאת עליית מדרגה משמעותית שניתן לראות אותה כקריאת תיגר ישראלית ישירה על הנוכחות האיראנית באזור. מעבר לאמירה המדינית, התקיפה מלמדת על יכולות מודיעיניות גבוהות של ישראל, לצד יכולת לפעול באופן כירורגי בלב שטח אויב. פעולות מסוג זה, יוצרות תחושה של רדיפה בקרב אובייקטים מודיעיניים הרואים עצמם כנתונים בסיכון ולא מאפשרים להם לפעול בחופשיות ולבצע את משימותיהם. 

הטרוריסט מחמד רזא זאהדי (צילום: רשתות ערביות)
הטרוריסט מחמד רזא זאהדי (צילום: רשתות ערביות)

הגנרל רזא זהאדי, היה למעשה המוח מאחורי יצירת חזית הפעולה האיראנית-סורית לבנונית, כאדם בעל ניסיון רב, הוא זה שהתווה את הדרך למאבק העתידי בחזית הצפונית ולמעשה הפגיעה בו היא גם תמרור אזהרה לחיזבאללה ולסוריה. ישראל איננה מייצרת מרחב הכחשה סביב המתקפה שנעשתה לאור יום, וזירת הפעולה זכתה כבר לביקור של שר החוץ הסורי פייסל מקדאד, ולגינוי משר החוץ האיראני אמיר עבדללהיאן. 

בפעולה עצמה, ישראל חשפה כי איראן משתמשת במבנים דיפלומטיים בכדי לייצר ולהכווין טרור באזור, ובכך היא גם מסכנת את שלומם של דיפלומטים העובדים בסמיכות לנציגות האיראניות. דפוס הפעולה של שימוש בנכסים דיפלומטיים לייצוא טרור אינו חדש למשמרות המהפכה, אך ניכר כי מקרה של תקיפה ישראלית בצוהרי היום, לא נלקח בחשבון ע"י צמרת מפקדת ארגון הטרור.

התקיפה הישראלית העוצמתית והמדויקת היא חלק מחיזוק ההרתעה הישראלית שנפגעה בשבעה באוקטובר. הדי הפיצוצים בדמשק נועדו להשמיע קול אזהרה גם בביירות. במסגרת משחק השחמט המתנהל בין ישראל ואיראן כחלק מהמערכה שבין המלחמות, ישראל כבר פגעה במפקדים בכירים בכל אל-קדס דוגמת רזא מוסאווי וחאג' סאדיק, אך הפעם הפגיעה לא הייתה רק במפקדים בכירים אלא בסמלי שלטון בלב בירה ערבית, הנחשבת לנכס אסטרטגי ושותפה קרובה של המשטר האיראני.

זירת הפיצוץ בדמשק (צילום: רשתות ערביות)
זירת הפיצוץ בדמשק (צילום: רשתות ערביות)

הדילמה העיקרית למהלומה הכואבת שספגה איראן היא האם וכיצד להגיב, שכן, היעד הראשון במעלה מבחינת המשטר האיראני הוא המאמץ לפיתוח והשגת נשק גרעיני, ובמידת מה המלחמה הרב אזורית בין ישראל ושלוחותיה של איראן משרתת את המטרה. ישראל עסוקה בלחימה ותשומת הלב העולמית מופנית אל המזרח התיכון ולא למאמצי הרפובליקה האסלאמית לפרוץ דרך בפרויקט הגרעין שלה. 

הסלמה בין ישראל וחיזבאללה שעלולה להוביל לפרוץ מלחמה רחבה בין השתיים, איננה משרתת את יעד זה. איראן רוצה בשימור כוחה של חיזבאללה לצורך שימוש ביכולותיה במקרה של עימות ישיר עם ישראל, במידה והאחרונה תפעל נגד מתקני הגרעין באיראן.

התקיפה הישראלית על יעד איראני בעל מימד ריבוני על אדמת סוריה מאתגרת את האסטרטגיה האיראנית, ובמידת מה גם גורמי האופוזיציה באיראן, יושבים כרגע על הגדר ויבחנו את תגובת משטר האייתולות לרצף המכות הכואבות שהנחיתה עליו מדינת ישראל. 

ד"ר עידו זלקוביץ', מומחה לפוליטיקה פלסטינית, ראש התוכנית ללימודי המזה"ת במכללה האקדמית עמק יזרעאל וחוקר בקתדרת חייקין לגיאו-אסטרטגיה באוניברסיטת חיפה, ומרצה בבית ספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן.