מלחמת חרבות ברזל: כתבים והפרשנים ברשתות תקשורת ערביים סבורים כי איראן לא תגיב באופן ישיר על החיסול בדמשק. אמנם רוב הדיווחים מדברים על כך שאכן הייתה פגיעה חמורה בפיקוד משמרות המהפכה האיראנים בדמשק ביום שני האחרון, במיוחד חיסולו של מחמד רזא זאהדי הבכיר בכוח קודס באזור.

גם בעולם לא חשבו שזה יקרה: החיסול בקונסוליה האיראנית בדמשק ייכנס לספרי ההיסטוריה
השיחה הקשה בין נתניהו לביידן והאולטימטום האמריקאי

המחוסלים היו אחראים על העברתה של טכנולוגיה ונשק איראני למיליציות שיעיות בסוריה ולחזבאללה בלבנון. העיתוי של החיסול נראה אומלל לכאורה, מספר ימים לפני "יום אל-קודס", יום ירושלים האיראני, אותו מציינים איראן וגרורותיה בשישי האחרון של חודש רמדאן. יהיה קשה לאיראן שלא להגיב על פיגוע כה קשה בעיתוי סמלי כזה. ברשתות החברתיות הופץ איומו של עלי ח'אמנאי המנהיג העליון של איראן בעברית (2.7 מיליון צפיות!):

האיומים יצרו סוג של בהלה בישראל ובתקשורת הישראלית. אלא שבעיתונות הערבית דווקא טענו מספר עיתונאים ופרשנים כי תגובה כזו לא תגיע לדעתם, ודאי שלא בטווח הקצר. מדוע?
 
גרעין לטווח ארוך במקום תגובה כעת

לפי מאמר בעיתון ה-BBC בערבית שצוטט גם ע"י "אילאף" הסעודי, התראיינו מספר מומחים בנושא איראן, שהסבירו כי למרות איומיה של איראן בתגובה חריפה, אין בכוונתה להגיב כעת לחיסול. הם הסבירו כי איראן לא תוכל להגיב ישירות משטחה בשל נחיתותה הצבאית מול ישראל וארה"ב וגם בגלל המצב הכלכלי-חברתי הקשה שחווה כעת איראן.

הפרשנים טענו כי איראן תעדיף שלא להסתכן כעת במלחמה ישירה מול ישראל במצב של נחיתות. לטענם תעניק איראן "לדחות סיפוקים" ולתת עדיפות להשגת מטרתה לטווח הארוך - קידום התכנית הגרעינית שלה ע"י העשרת אורניום.

פרשנות דומה הוענקה ע"י ערוץ אל-ג'זירה מפי מקורות שהעדיף הערוץ לא לחשוף. גם לפי הפרשנים של אל-ג'זירה אין לאיראן אינטרס להגיב מידית, מחשש למלחמה כוללת בה עלולה גם ארה"ב להתערב. גם פרשנים אלה סבורים כי איראן מעדיפה לדחות את המלחמה בזמן הנוכחי לטובת המשך קידומו של הפרויקט הגרעיני, בעקביות ובסבלנות.

בנימין נתניהו במסר לאיראן (צילום: דוברות ראש הממשלה)

לאיראן כדאי להמתין. אם תהיה מדינת סף גרעינית תוכל להרתיע את ישראל וארה"ב גם יחד. הדוגמא של איראן היא צפון קוריאה, שבזכות יכולותיה הגרעיניות, נמנעת ארה"ב מלהתקיף אותה.
 
"המלכודת הישראלית"

לפי פרשנויות בתקשורת הערבית, מטרתה של המתקפה הישראלית בדמשק הייתה לטמון פח לציר ההתנגדות. תגובה מאיראן אמורה לפי התיאוריה הזו לייצר הסלמה שישראל מעוניינת בה כעת. התקפה איראנית משטחה תגרור תגובה קשה של ישראל, שתביא בעקבותיה למלחמה כוללת באזור. כך תגרור ישראל גם את ארה"ב ואולי עוד מדינות למתקפה גדולה על איראן. לכן בחרה ישראל בעיתוי המוזר לכאורה, ממש קרוב ל"יום ירושלים" האיראני.
 
סברה דומה העלה גם עורך עיתון "ג'נוביה", עיתון המתנגד לחזבאללה בדרום לבנון. לטענתו גם חזבאללה כנראה לא יגיב, כדי לא ליפול בפח שהטמינה לו ישראל. לדעת העורך, צה"ל מעוניין שהארגון השיעי יתקיף מעבר למלחמת ההתשה המוגבלת המתנהלת מאז ה-7 באוקטובר, כדי להצדיק תגובה קשה ובלתי מידתית, שתפגע קשות בארגון ותביא להסלמה אזורית. על כן, אמר נסראללה בנאומו האחרון ביום רביעי, כי ייתכן והתגובה לחיסול בדמשק לא תהיה ב"יום אל-קודס", אלא במועד מאוחר יותר, אחרי חופשת עיד אל-פטר. בערבית אומרים: בֻּכְּרַא פי אלְ-מִשְמִש...
 
ירי ישיר מאיראן – כבר לא חסר תקדים

עד כה מעטים המקרים בהם הסתכנה איראן במלחמה באופן ישיר מבלי להפעיל ארגוני פרוקסי. ב-2019 ירתה איראן על מתקני הנפט של ארמקו בסעודיה, אך החות'ים בתימן נטלו אחריות לירי כדי שלא יאשימו את איראן במתקפה.

בינואר 2020, כמה ימים אחרי חיסולו של קאסם סולימאני ירתה איראן משטחה על בסיסים אמריקאים בעיראק בסיס עין אל-אסד שבמחוז אל-אנבאר ובסיס בארביל כנקמה, מבלי לפגוע בחיילים אמריקאים. חשוב להדגיש כי ירי זה היה זהיר, תוך שימוש בטילים מונחים.

בינואר השנה חל תקדים נוסף שאמור להדליק נורה אדומה בישראל. איראן שוב ירתה משטחה טילים, הפעם על שלוש מטרות: על בסיסי דאעש באדליב שבצפון סוריה, על מורדים סונים של "צבא הצדק" שתפסו מחסה בפקיסטן ועל חבל הכורדים בעיראק. עם זאת, מלבד המקרה של פקיסטן, מדובר בשטחים שאינם ריבוניים ממש, ונמצאים מחוץ לשליטת המדינות סוריה ועיראק. בדומה למקרה של סולימאני, הירי לשלוש המטרות בוצע כנקמה על פיגועים שביצעו שלושת הגורמים הללו בתוך איראן.
 
ירי ישיר על ישראל מאיראן יהווה בהחלט תקדים נוסף. האם תסתכן איראן בירי מתחומה או שתיתן כהרגלה הוראה לאחת המיליציות השיעיות בלבנון (חזבאללה), בעיראק (ההתנגדות האסלאמית או הגיוס העממי) או בתימן (החות'ים) להגביר את הירי על ישראל? או שכמו בעבר היותר רחוק, תנסה איראן לבצע פיגועים נגד מטרות ישראליות בחו"ל (כמו בארגנטינה בשנות ה-90). יש לקוות שהפרשנים הערבים צודקים ואיראן תמשיך רק לאיים בשלב הזה.

ד"ר ירון פרידמן הוא חוקר מרצה ומורה לערבית בחוג ללימודי המזרח התיכון והאיסלאם באוניברסיטת חיפה. ירון מנהל את הניוזלטר "השבוע במזרח התיכון", שאליו אפשר להצטרף כאן: https://did.li/CWtlC