השבוע הקרוב יסמן את שיא המאמצים של הנשיא ביידן להעביר את הצעת החוק שעברה בסנאט עוד במהלך חודש פברואר בשווי של 95 מיליארד דולר, שכוללת סיוע ביטחוני לישראל ולאוקראינה, סיוע הומניטרי לעזה ומימון לפעילות נגד החות'ים בים האדום. 70 סנאטורים הצביעו עוד בחודש פברואר בעד האישור ו-29 התנגדו, בתוכם רפובליקנים רבים. בעוד שהחוק נשלח לבית הנבחרים מזמן, בית הנבחרים כלוא בתוך אינטרסים נוגדים בתוך המפלגה הרפובליקנית, שלא מאפשרים לו להתקדם.

"הממשלה הזו מייצרת רעש ופילוג": אודי סגל במתקפה
לא יכולה לבדה: על ישראל לנצל את ההזדמנות שהביאה המתקפה האיראנית

ההצעה הזו נתקלה בהתנגדות משמעותית בבית הנבחרים בראשותו של היו"ר ג'ונסון. ג'ונסון אמר בשעתו על הצעת החוק: "אם הצעת החוק הדו-מפלגתית הזו של הסנאט תישאר בעמדתה בהקשר לנושא של בעיות הגבול ותגיע לבית – היא תמות עוד בהגעה". 

פגישת בנימין נתניהו וג'ו ביידן בניו יורק. באדיבות טובה לזרוף (צילום :טובה לזרוף)

כזכור, כדי שמעשה חקיקה יהפוך לחוק, נדרש: האישור הן של בית הנבחרים והן של הסנאט. לבסוף, חתימת הנשיא.  מאז ה – 7 לאוקטובר, ראה הנשיא את המשבר של תקיפת החמאס, כאפשרות ייחודית להעביר את חוק התמיכה (שבתחילה דובר על 115 מיליארד, אך בסנאט עבר עם 95  מיליארד דולר) שיוכל לגשר על המחלוקות בין המפלגות ובאופן שיוכל לשרת את האינטרסים של בניית החומה - לריצוי הצד הרפובליקני.
סיוע לאוקראינה, לריצוי המפלגה הדמוקרטית והסיוע לישראל, שאמור להדביק דווקא עכשיו את הרצון להוצאה מהירה של ההצבעה.

כאשר בהקשר של ישראל, החקיקה חשובה במיוחד מכמה סיבות ובראשן חידוש מאגרי המיירטים של כיפת ברזל מתרוקנים וחבילת סיוע של 4 מיליארד דולר שתסייע במימון רכש מיירטים, וההקצה של 1.2 מיליארד דולר להאצת הפיתוח של "מגן אור", מערכת הגנה אקטיבית מבוססת נשק לייזר להגנה מפני: רקטות, טילים, פצצות מרגמה בטווחים קצרים, כלי טיס, לרבות: גלשני-אוויר, כלי טיס בלתי מאוישים, רחפנים ועוד. מעבר לכך הוקצו 2.44 מיליארד דולר לתמיכה בפעילות של ארה"ב באזור פיקוד מרכז (CENTRAL COMMAND) של ארה"ב, למאבק נגד: החוּת'ים, האיראנים ותוספת הוצאות לחימה לנשק באזור ים סוף, שמשרתות את ישראל בצורה עקיפה.

אך כאמור, עד השבוע האחרון, בעיקר בגלל בעיות בתוך ה"בייס" הלאומני של המפלגה הרפובליקנית (תנועת ה- MAGA) הנושא הזה לא קודם, בתחילה בגלל אי הרצון להעביר עוד כסף לאוקראינה, אך למרבה הצער לאחרונה גם בגלל סנטימנט הולך וגודל המתנגד להעברת כסף לישראל, בתוך בסיס הפלג הלאומני של המפלגה הרפובליקנית.

רק ביום שישי האחרון, ערב המתקפה, אך כאשר היו"ר ג'ונסון חשף למידע המודיעיני שהתממש לצער כולנו, הוא לקח את עצמו לפגוש את הנשיא והמועמד טראמפ באחוזה שלו בפלורידה, על מנת לדון באפשרויות של העברת חוק התקציב, סמוך כל כך לבחירות מחד, והקואליציה הגוברת והולכת מבית, שאף מאיימת על הדחתו, דוגמת ההצעה שהניחה חברת הקונגרס טיילור-גרין ושכבר גרמה להדחתו של יו"ר בית הנבחרים הקודם מק'ארתי ע"י הפלג הפופוליסטי הזה. במהלך מסיבת העיתונאים, הציע טראמפ לדחוף לסיוע צבאי נוסף של ארה"ב לאוקראינה "בצורה של הלוואה ולא מתנה", כמעיין פיתרון להפסיק את התנגדות המחנה הפופוליסטי במפלגתו.

ההתקפה הברוטאלית של איראן על ישראל שינתה את הסגמנט, וכבר במהלך ליל ההתקפה, במהלך התכתבויות שהיה לי עם חברי קונגרס ורמ"טים של לשכות חברי קונגרס, הבנתי כי מה שהיה, הוא לא שיהיה, עם כוונה ברורה ומיידית של חברי קונגרס רפובליקנים להאיץ את החקיקה ולפעול מול ג'ונסון להעברתה. הלחץ אם כן כעת על יו"ר ג'ונסון, המגיע בעיקר מחברי קונגרס אוונגליסטים הוא לפעול להעברת כל החבילה (או לפחות מרביתה) ללא היסוס, בתצורה שהועברה בסנאט.

עוד לפני שהגיעו ראשוני הטילים, צייץ חבר הקונגרס סקילס, מנהיג הרוב הרפובליקני בבית הנבחרים כי:" בית הנבחרים ינהל דיון מיוחד בנושא התקציב לישראל", ויו"ר ועדת המודיעין, חבר הקונגרס הרפובליקני הוותיק, מייק טרנר מאוהיו אמר בראיון כי:" היו"ר ג'ונסון ימצא את הדרך להעביר את החבילה לאוקראינה וישראל".

מוקדם יותר, כינס הנשיא ביידן את כל ראשי הקונגרס ודחק בהם להעביר את החבילה בדחיפות בבית הנבחרים. הלחץ נושא פרי, ובשורה של התבטאויות, התחייב היו"ר ג'ונסון להעביר את החוק כולל הסיוע של אוקראינה וישראל בצורה של סיוע ולא הלוואה.

האם המהלך יושלם השבוע? האם הסיוע שכל כך הכרחי לישראל, אחרי שעלות היירוטים של המתקפה האיראנית נאמדים בעלות של מיליארדי דולרים, לפני הלחימה המתמשכת בעזה, יצלחו את קו הסיום? אני אנסה בזהירות להמר כי התשובה תהיה חיובית ותתקבל כבר השבוע.

ד"ר קובי ברדה הוא מומחה להיסטוריה פוליטית אמריקאית וליחסים בינלאומיים, וחוקר בכיר בחממת חיפה לחקר דתות של אוניברסיטת חיפה ובעל ההסכת "אמריקה בייבי"