המתקפה האיראנית היא חלק מהחזון להשמיד את מדינת ישראל, ובמסגרתו איראן מפתחת יכולות שיגור ויכולת גרעינית, ומפעילה ארגוני פרוקסי - כולל במלחמה הנוכחית, שהייתה אמורה להיות ראשית מימוש החזון. אלא שהמערכה הצבאית אינה מתקדמת בהתאם לתוכניות האיראניות, ומתקפת הטילים והכטב”מים הייתה ניסיון לשנות את פני הדברים, רגע לפני שחמאס קורס והצבא הישראלי פונה נגד חיזבאללה.

בחצי השנה שחלפה מאז מתקפת חמאס, רוב לוחמיו חוסלו, עזה נהרסה, והכניסה לרפיח עלולה לסתום את הגולל על יכולתו הצבאית. חיזבאללה אינו חורג ממלחמת התשה לאורך הגבול, שתוצאותיה אינן מכריעות. שלבי הסיום של המלחמה בעזה עלולים להיות שלבי הפתיחה של המתקפה הישראלית בצפון, המראות מעזה מהדהדים היטב בלבנון - והלבנונים מעוניינים להימנע מכך.

יירוט טילים איראניים (צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
יירוט טילים איראניים (צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)


מתקפותיהם של הפרוקסים מגבולות סוריה, עיראק ותימן הסבו לישראל נזק משני בלבד, ועוררו הקמת קואליציה בינלאומית נגדם. איראן חיפשה דרך להיחלץ מהמצב, וחיסול קציני משמרות המהפכה בבניין השייך לקונסוליה בדמשק היווה תירוץ מתאים. עניינם עתה בשינוי פני המערכה המתנהלת, וגם התנאים הבינלאומיים נראו להם מתאימים: המשבר ביחסי ישראל וארצות הברית, והקולות הנשמעים באמריקה ובאירופה הקוראים לעצירת החימוש והתמיכה בישראל, נראו להם כזמן המתאים להטות את הכף במלחמה על ידי הסבת מכה קשה לישראל.

ישראל אינה יכולה להיענות לדרישה האמריקאית שלא להגיב, אם אינה רוצה לעודד בכך את כל אויבותיה לחבור נגדה. היא אינה יכולה לתכנן את התגובה בהתאם לתוצאות המינוריות של המתקפה – אלא בהתאם לתוצאות שיכלו להיות לה: הרס ממוקד של מתקן אסטרטגי, תוך ניסיון למוטט מורלית את מדינת ישראל, ולהשפעה מכרעת על המערכה המתנהלת כאן. בהתאם לכך ולהיקף המתקפה צריכה להיות עוצמת התגובה. גם אם מתקפות סייבר או דומותיהן יעילות, אין להסתפק בהן.

אף כי יעילות המתקפה האיראנית התגלתה כמוגבלת, אין לשכוח שהתוצאה נובעת גם מהיירוטים שעשו האמריקאים ושאר מדינות הקואליציה, ועל ישראל לוודא שגם בלא תמיכתם במתקפה על איראן, הם יעמדו לצדה מול התגובה האיראנית האפשרית. שכרם של האמריקאים יהיה שיתוקה של חברה מיליטנטית ב”ציר הרשע” והחלשתו.

מועדה של מתקפת התגובה הישראלית צריך לקחת בחשבון אפשרות של מעורבות מסיבית של חיזבאללה – ולכן יש להגיע קודם לכן להכרעה בעזה. מעורבות מוגברת של חיזבאללה תהווה הזדמנות להכותו ולהרחיקו מגבולנו. עם איראן, חמאס וחיזבאללה מוחלשים, תיווצר אפשרות לשנות את פני המזרח התיכון בהתאם לחזון האמריקאי. אך לשם כך על מדינת ישראל להשתלב בחזון האמריקאי, ולגלות נכונות עקרונית ומותנית למדינה פלסטינית עתידית מפורזת ושוחרת שלום – תמורת שלום עם סעודיה ומדינות נוספות.

זו התמונה שאמורה לעמוד בפני הקבינט בבואו להחליט על התגובה הישראלית, והדבר דורש שינוי בהרכב הממשלה.