מזה תקופה ארוכה אנחנו עדים לפוליטיזציה של מוסדות אקדמיים רבים בישראל ולהחדרה של אידיאולוגיה עוינת ללב לבם של מוסדות אלה. בתקופה האחרונה התופעה הזאת החריפה עוד יותר, כשמרצים בכירים הביעו תמיכה גלויה בטרור ובשנאה כלפי ישראל.

פרופ׳ ענת מטר, מרצה בכירה באוניברסיטת תל אביב, פרסמה פוסט בפייסבוק שבו היא ספדה בדברי הלל למחבל הנתעב וליד דקה שמת בכלא מסרטן והגדירה אותו לא פחות מ״מקור השראה אינסופי״. פרופ׳ נדירה שלהוב קיבורקיאן מהאוניברסיטה העברית בירושלים הכחישה את מקרי האונס שביצע חמאס ב־7 באוקטובר וקראה לביטול הציונות. אלה הן רק דוגמאות קטנות לתופעת הפלסטיניזציה ששוררת באקדמיה בישראל.

אני רותח מהעניין הזה. אוניברסיטאות אמורות ללמד, להעשיר ולהכשיר את הדורות הבאים בישראל בכל תחומי החיים מתוך ציונות ופטריוטיות. לצערי כל המקרים שציינתי מוכיחים שבמקומות מסוימים קורה בדיוק ההפך.

הבעיה האמיתית היא שראשי האוניברסיטאות לא באמת נוקטים צעדים קשים וחריפים נגד אותם מרצים, ובמקרה הטוב משעים אותם עד לבירור ומחזירים ובמקרה הרע לא עושים כלום. כאשר ההתנהלות של ראשי האוניברסיטאות כלפי מרצים כאלה רפה כל כך, הם מכשירים גם בלי שהם רוצים בכך את המרצה המסית הבא שיגיד כל דבר שעולה על דעתו בלי לחשוב, כי הוא יודע שלא יעשו לו כלום.

עצוב לומר את זה, אבל כולנו יודעים שאם מדובר היה במרצים בעלי דעות ימניות, היחס כלפיהם גם מצד האוניברסיטה וגם מצד התקשורת הישראלית היה שונה לחלוטין. לא רק שהם היו מושעים ומפוטרים, אלא שהם היו עצורים עד תום ההליכים באשמת תמיכה בטרור. אבל ענת מטר ודומיה הם מ-"המחנה הנכון והנאור״ אז להם מותר הכל. עולם הפוך ומביש.

עוד נדבך שחשוב מאוד להתייחס אליו בהקשר הזה הוא הסטודנטים באוניברסיטאות האלה, שרואים איך המרצים שלהם תומכים בטרור ובאותם מפלצות שרוצים להשמיד אותנו ומרגישים שיורקים להם בפנים. חלק ניכר מהסטודנטים משרתים במילואים מתחילת המלחמה. איך הם יכולים להרגיש בנוח לחזור ללימודים עם מרצים כאלה בזויים?

בנוסף, אמירתו המזעזעת של פרופ׳ אסא כשר, שכינה את המתיישבים ביו"ש ״הטבעת העכורה בתוך המרק״ ואת ״אחים לנשק״ ״כופתאות משובחות״ מבטאת בורות ושנאה. הקוד האתי של צה״ל שאותו כתב כשר צריך להיזרק מכל המדרגות. אסור שצה״ל ילמד מאנשים כמו פרופ' כשר. הדברים האלה הרבה יותר עמוקים משיח על ימין ושמאל. מדובר כאן על עתיד המדינה.

אין לי אמון במערכת האקדמית הכוללת של ישראל. היא חייבת לעבור שינוי וניקוי אורוות יסודי ולהיבנות מחדש כדי להיות ראויה למדינה הזאת ויפה שעה אחת קודם.