ישראל אסירת תודה לארצות הברית ובעלות בריתה הערביות על הסיוע במלחמה באיראן, אבל מלחמתה של ישראל באיראן, המהווה איום קיומי לכל בעלות הברית הערביות של ארצות הברית, תורמת לביטחון הלאומי וביטחון הפנים של סעודיה, איחוד האמירויות, בחריין, ירדן, מצרים, מרוקו וגם ארצות הברית.

רוצים להגיב - אך חלוקים בשאלה כיצד | כך הגיבו הישראלים אחרי המתקפה
איזה מידע מסתירה שוויץ? ההודעה החריגה של חברת "סוויס אייר"

ראש ה־FBI הצהיר בעדותו בקונגרס שפגיעה בישראל כמו ב־7 באוקטובר מהווה מקור השראה לטרור איראני/אסלאמי נגד יעדים אמריקאים ברחבי העולם ועל אדמת ארצות הברית. ישראל היא מוצב קדמי של ארצות הברית באזור קריטי לסחר בינלאומי ושיווק נפט וגז טבעי ומוקד טרור אסלאמי/איראני אנטי־אמריקאי, החוסך לה מיליארדי דולרים הכרוכים בייצור ובהצבה של נושאות מטוסים אמריקאיות נוספות באוקיינוס ההודי ובים התיכון וכוחות קרקע במזרח התיכון.

נושאת מטוסים אמריקאית בנמל חיפה  (צילום: ארז סימון, גאודרונס)
נושאת מטוסים אמריקאית בנמל חיפה (צילום: ארז סימון, גאודרונס)

פגיעה בישראל נתפסת בעיני איראן וגרורותיה כפגיעה בארצות הברית. אומנם הנשיא ביידן מאיים על האייתולות ב־”DON’T”, אך במקביל הוא משעה ומרכך סנקציות כלכליות שהוטלו עליהם בהיקף של יותר מ־100 מיליארד דולרים, שרובם מושקעים בשדרוג יכולות הטרור של איראן, חיזבאללה וחמאס. ביידן פועל להרתעת איראן, אך במקביל לוחץ על ישראל להימנע מפעולות מנע עצמאיות נגדה, לעבור מהאופציה הצבאית מול חמאס לדיפלומטית, ובכך מגביר את תלות ישראל בארצות הברית, פוגע בכוח ההרתעה של ישראל ומתמרץ טרור אנטי־ישראלי.

תקדימי העבר מוכיחים שעל ישראל להגיב ללחץ האמריקאי על ידי העדפת אינטרס ביטחוני ארוך טווח על פני נוחיות מדינית קצרת טווח. לדוגמה, היענות ללחץ מנעה את הכרעת חמאס ב־17 השנים האחרונות וסללה את הדרך להתעצמותו ולמחדל ה־7 באוקטובר. לעומת זאת, הדיפת הלחץ להימנע מהשמדת הכור הגרעיני בעיראק ב־1981 שחררה את ישראל, סעודיה, איחוד האמירויות, בחריין, עומאן וכוויית מאיום קיומי, וחסכה מארצות הברית ב־1991 עימות גרעיני מול סדאם חוסיין.

2003. פלסטינים צועדים עם דיוקן של סדאם חוסיין בחאן יונס (צילום: רויטרס)
2003. פלסטינים צועדים עם דיוקן של סדאם חוסיין בחאן יונס (צילום: רויטרס)

כך גם היה כאשר ישראל הדפה לחץ כבד של ארצות הברית שהיה פוגע בכוח ההרתעה של ישראל, ומונע את הפיכתה לבסיס הקדמי היעיל ביותר של ארצות הברית שאינו דורש הצבת חיילים אמריקאים: להימנע מהחלת החוק הישראלי על רמת הגולן ב־1981, ממלחמת מנע ב־1967, מאיחוד ירושלים והתחלת הבנייה היהודית מעבר לקו הירוק ב־1967, ומהחלת החוק הישראלי בירושלים המערבית, מערב הגליל, וחלקים ניכרים בשפלה ובנגב ב־1949.

תקדימי העבר ממחישים שהיענות ללחץ אמריקאי פוגעת בביטחון ישראל, ואילו הדיפת הלחץ מקדמת את ביטחון ישראל ואינטרסים חיוניים של ארצות הברית. הפקת לקחים מ־7 באוקטובר מחייבת גם הימנעות ממדיניות של תגובה ומתקפות נקודתיות, ומעבר למלחמת מנע (שהייתה מונעת את מחדל ה־7 באוקטובר) ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות. איראן אינה מסתירה את חזונה ופעילותה הממחישים כוונה לחיסול “הישות הציונית”, והמודיעין האמריקאי מתריע על כך. מחיר מלחמת מנע היום יתגמד לעומת מחיר מלחמת תגובה בעתיד הקרוב.

הכותב הוא שגריר (בדימוס), חבר ב"מבטחי" - פורום מפקדים לאומי