בשנת 2015 פרצה מלחמת אזרחים בתימן, שבמהלכה כבשו כוחות החות'ים, הנתמכים בידי איראן וחיזבאללה, את צנעא הבירה, וביצעו הפיכה שלטונית. כוחות קואליציה בהובלת סעודיה פתחו במבצע להחזרת השלטון לידי הממשלה התימנית, אך הניסיונות להגיע להסכם עם המורדים החות'ים כשלו, והעימותים עם סעודיה ואיחוד האמירויות נמשכים עד היום.

נקודת התורפה של איראן? יעד התקיפה הדחוף ביותר נחשף
הרבנים מתנגדים לתקיפה באיראן - ומשרתים מטרה אחרת לגמרי

הודעת נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בשנת 2021 על הוצאת ארגון המורדים החות'ים מרשימת ארגוני הטרור, לא רק שלא הביאה לסיום הסכסוך העקוב מדם בתימן, שבמהלכו נהרגו ונרצחו עשרות אלפי אזרחים וחיילים, אלא עודדה את התגברות מעשי הטרור החות'י נגד סעודיה ומתקני הנפט שלה.

התמיכה של איראן השיעית בארגון הטרור החות'י בתימן, כנגד סעודיה הסונית, היא לא מלחמה רק על שליטה בתימן הענייה, אלא על שליטה במצרי באב אל־מנדב ובנתיב אל תעלת סואץ, המהווה את מקור ההכנסה החשוב של מצרים.

אוגדה 162 על רפיח (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

כיום האזור של צפון תימן נשלט על ידי ארגון אנצאר־אללה, הידוע בכינוי "התנועה החות'ית", תנועה הנקראת על שם מייסדה, חוסיין בדר א־דין אל־חות'י. כמו חמאס בעזה וחיזבאללה בלבנון, גם בתנועה החות'ית פועלות זרוע אזרחית העוסקת בפוליטיקה ומיליציה צבאית חמושה.

התנועה החות’ית מתעבת את המערב ככלל ואת ישראל בפרט. על דגל הארגון, כיאה לתנועה אסלאמית פונדמנטליסטית, מופיעות המילים בערבית: "אללה אכבר, מוות לאמריקה, מוות לישראל, קללה על היהודים, ניצחון לאסלאם". מה הפלא שמנהיגי איראן אימצו בחום את הארגון הפונדמנטליסטי שבראייתו השטן הגדול ארה"ב והשטן הקטן ישראל – דינם מוות?

איראן והחות'ים חברו למלחמה נגד המערב והמדינות הנתמכות על ידו, סעודיה והאמירויות. העימות האידיאולוגי הזה כולל גם כסף גדול. איראן העבירה לחות'ים במהלך השנים האחרונות ציוד צבאי רב, לרבות טילים בליסטיים וכלי טיס בלתי מאוישים, שבאמצעותם הם ביצעו תקיפות נגד סעודיה והאמירויות.

ארה"ב ובנות בריתה כשלו בהבנת האידיאולוגיה האיראנית – השלטת ההגמוניה השיעית באזור, הן במישרין והן באמצעות שלוחיה כדוגמת חיזבאללה והמיליציה החות'ית. מספיק להיזכר בהתקפה החות'ית על מתקני הנפט של חברת עראמקו בסעודיה, שיצרה בהלה עולמית, כדי להבין מה היה קורה אם אחד הטילים הבליסטיים ששוגרו מאיראן היה פוגע בקריה למחקר גרעיני בדימונה או בקריה בתל אביב.

נורת אזהרה בוהקת נדלקה בביקורו של הנשיא יצחק הרצוג באיחוד האמירויות בחודש ינואר 2022. במהלך ביקורו שיגרו החות'ים טיל בליסטי לעבר אבו דאבי, שיורט על ידי האמירותים. באותם ימים אף הופעלו מערכות ההגנה האווירית באבו דאבי לאחר שאותרו מל"טים מתאבדים.

פעילות צה"ל בצפון רצועת עזה (צילום :דובר צה"ל)

באותו ביקור נפגש הרצוג עם יורש העצר של איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד, והתייחס למתקפות שביצעו במדינה המורדים החות'ים. "בישראל תומכים באופן מלא בדרישות הביטחון שלכם ומגנים כל סוג של מתקפה על ריבונותכם באמצעות ארגוני טרור. אנו נמצאים כאן, יחד, על מנת למצוא דרכים ואמצעים להביא לביטחון מלא לאנשים דורשי שלום במחוזנו", אמר הרצוג לבן זאיד.

הסיכון למלחמה אזורית כוללת וההשלכות שלה יהיו הרי אסון לעולם כולו. ישראל ככל הנראה עשתה טעות שלא תקפה את איראן מיד עם שיגור מאות הכטב"מים והטילים טרם הגיעם לישראל. תקיפה כזו הייתה מתקבלת בהבנה חד־משמעית על ידי ארה"ב, ומשנה את המשוואה שלפיה ישראל יכולה להכיל את הפגיעה הברורה בריבונותה, כך שהכרזת המלחמה על ידי איראן לא יכולה לעבור בשקט. סביר להניח שגם הקבינט מבין את הפספוס הזה, שהיה יכול לשקם את כושר ההרתעה שנפגע קשות ב־7 באוקטובר.

כאן המקום להבהיר כי אין על איראן כל איום קיומי, נהפוך הוא. כבר היום איראן היא מדינת סף גרעינית המאיימת על שלום העולם. אם ארה"ב לא תתעשת ותיצור קואליציה עם מדינות המערב לתקיפת מתקני הגרעין האיראני, אז מתקפת הטילים והכטב"מים על ישראל תהיה רק מקדמה על החשבון שישראל והעולם יקבלו מאיראן תוך שנים ספורות.

הכותב הוא מנכ"ל רדיוס 100FM, קונסול כבוד של נאורו בישראל, סגן דיקאן הסגל הקונסולרי וסגן נשיא מועדון השגרירים בישראל
[email protected]