בערב חג הפסח פרסם ראש הממשלה בנימין נתניהו סרטון ובו תקף את הגורמים מצוות המו״מ שהתראיינו לתכנית ״עובדה״ והעידו כי ״האווירה היא כל הזמן ששם למעלה לא רוצים, ושרוח קרירה מגיעה מלשכת ראש הממשלה. זה קורה שוב ושוב: מקבלים מנדט ביום, ואז ראש הממשלה עוקף את קבינט המלחמה".

"כלום לא השתנה, הממשלה ממשיכה להפקיר אותנו": בשדרות לא הופתעו מהירי
חג קשה בכבישים: אישה וילד נהרגו בתאונת דרכים בגליל התחתון

גם נתניהו יודע שהטענות הקשות שהשמיעו צוות המו״מ היו מדויקות. גם נתניהו יודע שהחובה הבסיסית של צוות המו״מ היא להגיד את האמת למשפחות ויפה שעה אחת קודם ולא בדיעבד. כידוע, הזמן הוא פקטור משמעותי על חיי החטופים. 

משפחות חטופים במסיבת עיתונאים בת"א (צילום :אבשלום ששוני)

באופן אישי אני יכול להעיד כי את הדברים ידענו במטה בזמן אמת (אמצע חודש פברואר). המידע שזרם מגורמים מצוות המו״מ היה מטריד מאוד. צוות המטה התכנס לא מעט פעמים במהלך אותם הימים על מנת לייצר פעולות לחץ כמענה להתנהלותו התמוהה מאוד של נתניהו. כולנו היינו תמימי דעים: חייבים ללחוץ על ראש הממשלה לחתור לעסקה. אם לא נעשה זאת, החטופים ישובו כשבועיים לפני הבחירות הבאות - אז לנתניהו יש אינטרס להביא הישגים. וכך הגענו ל-200 ימים, כך בדיוק. 

ביום ה-200 ברור יותר מתמיד: ראש הממשלה נתניהו נמצא בניגוד עניינים מובהק - מצד אחד החטופים ומהצד השני בן גביר וסמוטריץ׳ שעתידים לפרוש מהממשלה במקרה של עסקה תמורת מחיר כבד (לדעתם). נתניהו מבין שהוא צריך למשוך זמן וזה בדיוק מה שהוא עושה. 
אבל לחטופים אין זמן. לחטופים אזל הזמן כבר לפני חודשים רבים. חלקם נרצחו בדם קר בחודשים שחלפו, חלקם לא עמדו בתנאים וגופם נכנע, ולנו כמדינה יש מחויבות עמוקה כלפיהם לא לפספס אף הזדמנות להחזיר אותם. בפועל, פספסנו הזדמנויות רבות כפי שהעידו חברי צוות המו״מ. 

מחאת משפחות חטופים (צילום: אבשלום ששוני)
מחאת משפחות חטופים (צילום: אבשלום ששוני)

בתקופת הזמן המדוברת של ראשית המו״מ, חמאס היה מוחלש ותחת לחץ צבאי ובינלאומי משמעותי. היה ניתן להתקדם צעדים נוספים אל עבר עסקה אך ראש הממשלה בלם זאת מטעמיו הוא. פספוס ההזדמנויות ברקע היציאה הכמעט מלאה מרצועת עזה מבלי שקיבלנו דבר בתמורה, היא לא פחות מהתנהלות פושעת שאת המחיר שילמו החטופים שנמקים במנהרות החמאס ומתחננים לעזרה. 

כעת, 200 ימים מהמחדל הנורא, נראה כי פנינו לרפיח כמנוף לחץ על חמאס.  אך פעולה זו איננה פותרת את הבעיה המרכזית: שרידות ממשלת נתניהו בצל עסקת חטופים. המחיר לא ירד. הוא רק ילך ויעלה. ולראייה: עסקת שליט שניתן היה לעשות חמש שנים קודם לכן במחיר נמוך יותר. 

ראש הממשלה נדרש במקרה הזה לשים את טובת מדינת ישראל לפני שרידות הקואליציה. אגב, הוא התחייב על כך בשיחות סגורות עם משפחות החטופים. זה המינימום, שלא נגיע ליום ה -400. 

חיים רובינשטיין הינו ממייסדי מטה משפחות החטופים ולשעבר דובר וראש תחום התקשורת של המטה.