ניתן היה לצפות שבכירים בדרג המדיני והצבאי יסיקו מסקנות בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר ויתפטרו. אני מתכוון לראש הממשלה, שר הביטחון וראש המטה הכללי, סגנו, ראש אגף המודיעין, ראשי החטיבות באגף המודיעין, אלוף פיקוד דרום, מפקד אוגדת עזה, ראש שירות הביטחון הכללי, סגנו, ראש מרחב דרום בשב"כ, ראשי החטיבות וראשי המחלקות שקשורים למחדל.

"חליוה לא יהיה האחרון": הבכירים הבאים שצפויים להתפטר

ניתן היה לצפות שכל שדרת האישים, תסיק מסקנות אישיות ומי שאחראי למחדל יתפטר בהקדם. מי שהזכרתי וגם כאלה שלא הוזכרו. הם אלה שנושאים באחריות הישירה, ועם כל הצער שבדבר, הסקת מסקנות אישיות היא הכרחית, מתבקשת וראויה. חלפו כשישה חודשים וראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה, עשה מעשה חשוב והודיע לרמטכ"ל על התפטרותו. הוא היה הראשון לעשות זאת. יש לצפות שמהלך כזה, יגרום גם לאחרים לעשות מעשה ולהודיע על התפטרותם, עוד בטרם כינונה של ועדת חקירה ממלכתית.

ראש אמ''ן הפורש, האלוף אהרון חליוה (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
ראש אמ''ן הפורש, האלוף אהרון חליוה (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

אל להם להמתין יותר. מעמסת הכישלון ונשיאת האחריות רובצת על כתפיהם ואינה מאפשרת להם התנהלות תקינה מקצועית ועניינית, כאשר המחשבות על אחריותם, עתידם, והצורך להעיד במסגרת ועדת חקירה אינן נותנות להם מנוח ומלוות אותם ללא הפסקה. הודעה עכשיו על סיום התפקיד כפי שעשה ראש אמ"ן, היא מחויבת המציאות.

ראש הממשלה חייב להודיע מיד על מועד לבחירות חדשות שבהן לא יקח חלק. שר הביטחון והשר הנוסף במשרד, בצלאל סמוטריץ', חייבים לסיים את תפקידם מיד, כמו גם בכירים נוספים במשרדיהם, שבתוקף תפקידם קשורים במחדל. חשוב שגם ראש המטה לביטחון לאומי ויושב ראש ועדת החוץ והביטחון של הכנסת יקחו אחריות ויסיקו מסקנות.

בצה"ל, ברור לחלוטין שאלופי המטה הכללי שלהם יש חלק בכישלון יפנו את מקומם, לרבות נושאי תפקידים בפיקוד דרום. מדובר גם במערך המודיעיני על שלוחותיו הרבות באגף המודיעין ובפיקוד הדרום. האחריות מוטלת גם על מפקדי הסיגינט, ההערכה והמחקר שצריכים לשלם את מחיר הכישלון. האחראים על כך בשירות הביטחון הכללי, הם ראש הארגון רונן בר, שהודיע על כישלון השירות, בכך שלא התריע על המלחמה הצפויה לפני השביעי באוקטובר.

בר לא צמח במגזר הערבי בשב״כ, ולכן מינה ובצדק סגן "ערביסט״, שמתמחה בתחום הערבי, שגם עליו לשאת באחריות ולפנות את מקומו. הוא היה חייב במסגרת תפקידו, לגבות את ראש הארגון בכל הקשור להחלטות, הערכות וידיעות הקשורות למגזר הטרור הפלסטיני. לאחר שכשל, הוא לא יכול לראות עצמו מועמד להחליף את בר לאחר התפטרותו.

ראש השב''כ, רונן בר (צילום: אבשלום ששוני)
ראש השב''כ, רונן בר (צילום: אבשלום ששוני)

אם יש מנהלים בכירים נוספים במטה השירות שקשורים למחדל, עליהם לשאת באחריות, כמו אנשי הערכה ומחקר במטה הארגון, למשל. במרחב הדרומי הממוקם באחת מערי הדרום, ומקביל לפיקוד הדרום של צה"ל. אותה אחריות חלה על ראש המרחב שהוא ראש אגף, שמקביל בדרגתו לאלוף, ועליו לשאת באחריות ישירה על המחדל, ואיתו כל צמרת המרחב, ובהם בכירים וזוטרים ומי שעוסקים במלאכת המודיעין, שתחום עיסוקם היום יומי, היה מעקב אחר האויב ברצועת עזה וכשלו כישלון חרוץ.

עליהם לקחת אחריות ולסיים תפקידם לאלתר, עוד טרם שתוקם של ועדת חקירה ממלכתית. אם הם ימשיכו בתפקידם בעת התנהלותה של ועדת חקירה ממלכתית, הם לא יהיו מסוגלים לבצע במקביל את תפקידם במקצועיות וביסודיות את תפקידם הרגיש והחשוב.

טרם שיתפטר, על ראש הממשלה להשלים משימה עליונה והחשובה והיא השבתם של כל החטופים, החיים והמתים הביתה. לשם כך, עליו להורות על סיום המלחמה, הסגת כוחות צה״ל, שחרור כל המחבלים, הרוצחים והאנסים מהשביעי באוקטובר ומתקופות קודמות, ולאפשר לסינוואר ודף לצאת לארץ מקלט. אם יעשה זאת, הוא יבצע תיקון מוסרי ערכי ולאומי. אז נדע כי ניצחנו במערכה, למרות ההפסד הצורב. חירותנו תשוב ותהיה שלמה ונשוב ונהיה בני חורין, כואבים, מוכים, מושפלים, אך בני חורין.