התמונות מהשעות האחרונות של שבירת זגוגיות באישון ליל בקמפוס בקולומביה, תוך לקיחת אנשי צוות כבני ערובה, מזכירות לנו מחזות שצפינו בהם רק בהתקפה על הקפיטול ב-6 בינואר, ומחייבות הסבר קצת יותר מעמיק.

סערת קולומביה: הקמפוס האמריקאי הוא מרחב פורה לאנטישמיות חדשה

כיצד כל זה קרה? איפה זה התחיל ולאן זה עוד עלול להתפוצץ?

בשנת 2008 התקיים בבית משפט פדרלי בדאלאס משפט כנגד ראשי ארגון הצדקה "הולילנד פאונדיישן". לאלו הרוצים להרחיב, אצרף כאן קטעים רלוונטיים מתוך תקציר מנהלים באנגלית המתאר את תוכניתם לאיסלומה של אמריקה, תוך הקמת תאים בקמפוסים:

בהודעה לעיתונות של משרד המשפטים האמריקאי, סיכמה את הכרעת הדין בעניינם של חמישה מנהיגים, כי "משפטי היום מסמנים את השיא של שנים רבות של חקירה ותביעה קפדנית ברמה הפדרלית, המדינתית והמקומית", אמר דייוויד קריס, עוזר התובע הכללי לביטחון לאומי. "משפטים אלו צריכים לשמש אזהרה לכל מי שמעניק ביודעין תמיכה כספית לטרוריסטים במסווה של סיוע הומניטרי".

חמשת מנהיגי הקרן, שהיו מהאבות המייסדים של תנועת האחים המוסלמים, הורשעו על בסיס תוכנית זו ונגזרו עליהם סך הכל 165 שנות מאסר. על הדברים דיברה גם האמריקאים ממוצא לבנוני ברדיגט גבריאל, וכללה תרגום וציטוט מתוכנית 100 השנים:

עונשים משמעותיים אלו מלמדים על כוונותיהם הרציניות של מנהיגי הארגון להשתלט על אמריקה. כ-30 שנים לאחר תחילת "תוכנית ה-100", ניתן לראות באלו המנווטים את המהלכים רצון להשתלט על אמריקה מבפנים. חשוב לציין כי דרך הפעולה שבחרו פעילים אלו, באמצעות מימון ממדינות כמו קטאר, כללה הקמת למעלה מ-200 תאי סטודנטים תומכי פלשתין באוניברסיטאות, המכונים SJP (סטודנטים תומכים  בצדק עבור פלסטין).

אותם תאים פעילים בקמפוסים בארה"ב משלבים ידיים במה שמכונה הברית "הירוקה-אדומה" של איסלמיסטים ומרקסיסטים, בשיתוף פעולה לקידום מטרות שנקראות בעברית "הצטלבויות". ניתן להרחיב בהאזנה לפודקאסט המיוחד שנעשה בנושא.

האירוע הזה, שבמסגרתו תאוריות מרקסיסטיות על מדכאים (האדם הלבן) נגד מדוכאים (מיעוטים) יושבות ככפפה ליד לגורמים פרו-פלסטינים המתארים את הנעשה בישראל כאפרטהייד, תוך גזלת קרקעות שמבצע האדם הלבן (ישראלים) מהחומים (הפלסטינים) המפעילים תורת שיעבוד (אפרטהייד).

פעילות זו, נוגעת בעצב רגיש של אבותיהם של אותם סטודנטים, שכבשו קרקעות מהילידים האמריקאים (במה שהפך ללא תקין פוליטית להגדיר: אינדיאנים) והביאו עבדים (אפרו-אמריקאים) כחלק מקולוניאליזם. על פי אותה תפיסה, הדרך (כמעט היחידה) שנותרה לצעירים אמריקאים "להתנקות" מהחטא הקדמון, היא לקחת חלק אקטיבי ופעיל במאבק נגד מי שנותר כיום האחרון במקומות בעולם בהם מופעל קולוניאליזם, לנקודה שסטודנטים כורעים על ברכיהם ומתפללים עבור אללה.

האם הציונות נחשבת כתנועה קולוניאליסטית?

ראשית, בואו נפרק את המושג קולוניאליזם: קוֹלוֹנְיָאלִיזְם (בעברית: מוֹשְׁבָנוּת) היא תופעה של השתלטות מעצמות על טריטוריות מעבר לים, הקמת מערכת שלטונית (קולוניות), ולרוב גם התיישבותית, תוך נישול האוכלוסייה המקומית וניצול משאביה הטבעיים והאנושיים לצורכי המעצמה. אף שלעיתים מתחלפים המושגים 'קולוניאליזם' ו'אימפריאליזם' זה בזה, המונח 'קולוניאליזם' מתייחס לרוב לא רק לאספקטים כלכליים, אלא גם לאספקטים תרבותיים ודתיים הנלווים לכיבוש.

בואו נפרוק את הנתונים האלו:

  • ההשתלטות: עם ישראל שבה אחרי 2000 שנה למולדתו, כאשר קיימת נוכחות לאורך כל ההיסטוריה של יהודים בארץ ישראל.
  • הקמת מערכת מנשלת שתפקידה להחזיר לארץ המוצא את המשאבים הטבעיים והאנושיים: למי ישראל מחזירה לאחור את מה שמצאה פה חוץ מקדחת?

על כן, כל ה"סלט" הזה איננו רלוונטי לטענות לגופן, אך מצליחות לייצר הליך הנעה לפעולה של אותם צעירים, שאת הטרנדים של לבישת כפיה והצטיידות באבטיחים, שהוא סמל הלאומיות הפלסטיני החדש בגלל הצבעים של הפר הדומים לזה של הדגל, שאותם "רכשו" בטיקטוק כחלק מהצד האדום של ההשפעה, של פלטפורמה בבעלות המפלגה הקומוניסטית הסינית, לתאי סטודנטים ומרצים שכסף קטארי מעביר לאקדמיה.

מאז ה-7 לאוקטובר פעילים תאי SJP בקמפוסים כנגד ישראל. משם גם יצא הקמפיין של UNCOMMITED, המכונה בעברית "פתק לבן", המקיף מאות אלפי מצביעים. תאי סטודנטים פרו-פלסטינאים מניעים אותם להגיע לקלפי ולשלוח מסר לביידן: "דיר באלאק, לא תשנה את דרכיך? תשכח מאיתנו בבחירות", או מה שאני מכנה קמפיין הכרטיס הצהוב, שמגויסים כעת להבערת הקמפוסים:

אם כן, אנו עדים כעת לשיא פעילותה של השפעת הכסף הקטארי בקמפוס באמצעות ארגונים תחת המטריה הזו, כאשר עיון בספר ההפעלה שמקבלים הפעילים מגלה תוכנית פעולה מפורטת ומאורגנת הכוללת הנחיות לגיוס פעילים, התנהלות במקרה מעצר, פנייה לנבחר ציבור, יצירת תודעה תקשורתית, העלאת נושאי הדיון בישיבת מועצת עיר, והצעדים הנדרשים מהקמפוס לקידום חרם על ישראל.

לסיכום, קשה לקבוע בוודאות כיצד האירוע יסתיים. אירועי הלילה עוררו תגובות חזקות ויש צורך בהתייחסות מצד גורמים פוליטיים מכל קצוות המפה הפוליטית. המצב בקמפוסים בארצות הברית שכבר גולשים למקומות אחרים בעולם, התדרדר באופן משמעותי וסטודנטים רבים חווים קשיים כתוצאה מכך. האירועים החריגים שהתרחשו לאחרונה, כפי שמתועד בווידאו המצורף של הסרת הדגל האמריקאי, מעוררים שאלות קשות בנוגע לסובלנות ולקבלת האחר. 

חשוב שגורמים פוליטיים, משפטיים ובעיקר הוריים, ששלחו את ילדיהם לקמפוס עילית בשכר לימוד של 80,000$ לשנה, רק כדי לגלות שהושעו או לפתיחה של תיק פלילי על הפגנות לסכסוך שעד לפני חצי שנה לא ידעו בכלל למקם במפה, ידעו את הדברים האלו. התחושה היא כי המערכת חייבת לנקוט צעדים מהירים כדי למנוע הישנות של אירועים כאלה בעתיד.

ד"ר קובי ברדה הוא מומחה להיסטוריה פוליטית אמריקאית וליחסים בינלאומיים, וחוקר בכיר בחממת חיפה לחקר דתות של אוניברסיטת חיפה ובעל ההסכת "אמריקה בייבי".