אם במשך רוב ימות השבוע כולנו עושים, פחות או יותר, את אותו דבר: קמים בבוקר, הולכים לעבודה וחוזרים חלילה, הרי שיום השישי והחופש היחסי שהוא מביא בכנפיו מעניק לנו רגע נדיר של שחרור והגדרה עצמית. יש כאלו שינצלו את היום הזה לערוך קניות והכנות לשבת, ישנם אלו שבשום פנים ואופן לא יוותרו על הים וישנם, כמובן, יושבי הפרלמנטים הקבועים, שלא יזוזו משולחן בית הקפה עד רגע לפני כניסת השבת. כל אחד ומסורת יום השישי שלו.



כיום אני כבר פחות אדוק, אבל בעבר הייתה גם לי מסורת יום שישי מפוארת, שחלקתי עם חברי ושמשמרים עדיין, בעקביות מרשימה, כל הצעירים החב"דניקים בכל רחבי תבל. לפי מסורת זו, ביום שישי יוצאים ל"מבצע תפילין", הלוא הוא אותו מבצע מדהים שיזם הרבי מליובאוויטש ימים ספורים לפני פרוץ מלחמת ששת הימים, בדיוק לפני 50 שנה, ובמסגרתו מנצלים תלמידי ישיבות חב"ד את שעות הפנאי המעטות של צהרי יום השישי, כדי להתפרש במיקומים אסטרטגיים במרכזי הערים, להקים דוכנים קטנים ולזכות את העוברים ושבים במצוות הנחת תפילין. נאמנים לצו המודרני "לוקיישן, לוקיישן, לוקיישן", בחרנו, אני וחברי, למקם את הדוכן הקטן שלנו בנקודה הכי חמה, לב לבה של תל אביב, גינת שינקין, בדיוק בין הדוכן של "שלום עכשיו" לדוכן של מסירת כלבלבים לאימוץ.



החברויות המגוונות והבלתי אפשריות שנרקמו סביב הדוכן הקטן; השיחות המרתקות שהחלו במשפט "אחי, יש לך חמש דקות להניח תפילין?" ונמשכו שעות ארוכות; פרצי הרגשות וגילויי הלב שנחשפו תוך כדי כריכת רצועות התפילין וגם הוויכוחים וההקנטות שלא חסרו סביבנו - כל אלו הפכו את השעות שביליתי ליד הדוכן לשעות היפות בחיי.



ואם אתם שואלים את עצמכם: למה דווקא תפילין? מדוע לא נבחרה כל מצווה אחרת לזכות בה את הרבים? אז תדעו שבעצם אם זה רק היה אפשרי, היינו רוצים להקים דוכן שבו נוכל לזכות כל יהודי בקיום כל תרי"ג המצוות כולן. אבל מה לעשות שעקב "קשיים טכניים" זה לא כל כך אפשרי. אלא שלמזלנו יש מצווה אחת שקיומה מקפל בתוכו, כביכול, את קיום כל התורה כולה, הלוא היא מצוות התפילין, שכדברי חז"ל: "הוקשה כל התורה כולה לתפילין". אז מה הפלא שדווקא מצוות התפילין זוכה לרייטינג גבוה כזה.



אלא שלא צריך לחכות ליום שישי, כדי שאיזה חב"דניק יתפוס אותך בפינת הרחוב ולא יניח לך עד שיניח. אחרי הכל, מצוות התפילין, שעליה נאמר "והיו לאות על ידך", היא הסמל היהודי האולטימטיבי והיא אחד החיבורים המשמעותיים שלנו ליהדות. 



הכותב הוא שליח חב"ד בשכונות הצפון החדש ורב בית הכנסת "סי אנד סאן" בתל אביב