הסופרת רינה פרנק מיטרני, שפרסמה בשנת 2005 את הספר "כל בית צריך מרפסת", כנראה ידעה על מה היא מדברת, שכן אין ישראלי שלא מכיר את הביטוי שמשקף שאיפה בסיסית של כל אחד ואחת, פשוט לשבת במרפסת בערב עם איזה כוס קפה טובה ולנשום אוויר צח.



היום, כמעט שלא בונים יותר בניינים ללא מרפסות, אך בעבר התירו תקנות תכנון ובניה בארץ את בנייתן של "מרפסות קופצות בלבד", המדובר במרפסות שאינן חופפות, כלומר בזיג זג וזאת מתוך מטרה למנוע את האפשרות לסגור את המרפסת לחדר. כיום לאור תיקון חקיקה שבוצע מתיר החוק את קיומן של מרפסות חופפת, ולמעשה מאפשר לסגור את ה"חור" שנוצר בין המרפסות. מה שמאפשר לדיירי הבניינים הישנים יותר לשדרג את הדירות שברשותם ואת איכות חייהם, ולהגשים לאחר תהליך סדור את חלום המרפסת.



החלטתם שאתם רוצים להרחיב את המרפסת? מצוין. כמו כל פרויקט, על מנת שיצליח יש להתחיל בשכנות טובה ומומלץ להקים נציגות בניין אשר תרכז את הפרויקט למול הרשויות השונות ולמעשה תהווה ב"כ הדיירים לטובת העניין. לאחרונה הובלתי הליך בקריית אונו שהחל בבניין אחד עם 80 מרפסות, שאחריו באותה פורמט הצטרפו עוד בניינים להם נוספו מאות מרפסות בזמן קצר יחסית של שנה וחצי הכולל את שלב הוצאת ההיתרים והבנייה כולה.



חוק המקרקעין קובע כי לצורך תחילתו של הפרויקט נדרשת הסכמת לפחות 75% מהדיירים שלפחות 68% מהרכוש המשותף מוצמד לדירותיהם. חשוב לזכור כי גם אם יש את הסכמת הדיירים הנדרשת בחוק עדיין עומדת לזכותו של דייר מתנגד להרחבת המרפסת להגיש ערער על ההחלטה להרחבת המרפסות ולפיכך חשוב לשאוף לקבלת הסכמה רחבה ככל האפשר.



לאחר שהוקמה הנציגות, הושגו ההסכמות הנדרשות ונבדקה באופן כללי היתכנות הפרויקט יש להגיש לעירייה תכניות הנדסיות ולפעול לפי הנחיות העירייה עד למועד בו יושלמו כל דרישותיה ויונפק היתר הבניה. לשמחתי בקריית אונו, שנמצאת בתנופת פיתוח אדירה בשנים האחרונות, המערכת יעילה ומקצועית ויודעת לטפל בכל ההיבטים בצורה מהירה ומקיפה.



חשוב להדגיש כי ישנה האופציה לשכור משרד מהנדסים/אדריכלים אשר ילווה את השלב הראשון בפרויקט עד לשלב קבלת היתר הבניה ולאחר מכן לשכור קבלן אשר יבצע בפועל את הבניה, מנגד קיימת גם האפשרות להתקשר מלכתחילה עם קבלן מנוסה אשר במסגרת ההתקשרות הוא זה שיהיה האחראי הן על הוצאת ההיתרים והן על הבניה בפועל.



בשעה טובה לאחר קבלת ההיתר אפשר להתחיל לבנות. לבנייה בפועל קיימת מורכבות ובהתאמה יש להיות זהירים ולהצטייד בכלל היועצים הנדרשים לרבות ייעוץ משפטי, ייעוץ ביטוחי ומהנדס מפקח מטעם הדיירים אשר יהיו האחראים ללוות את הדיירים לאורכו של הפרויקט, זה דורש קצת מאמץ וסבלנות ואולי יהיו קצת עיכובים בדרך, אבל חשוב להיות נחושים וממוקדי מטרה ולחשוב על כוס הקפה שתמתין לכם בסוף היום, על המרפסת.



עו"ד רויטל שדה תמם. צילום: מיטל אזולאי