נראה כי ירי הרקטות “ללא טביעות אצבע” תוכנן על ידי חמאס והג’יהאד האסלאמי כדי להעביר מסר כפול למצרים ולישראל. הירי נועד לאותת למצרים כי חמאס והג’יהאד האסלאמי אינם מרוצים מקצב התיווך, שלא משיג תוצאות בכל הקשור להסרת המצור מעל הרצועה. הציבור העזתי מפעיל לחצים כבדים על ארגוני הטרור, משום שלמרות ההרוגים והפצועים הרבים בקמפיין צעדת השיבה, הם לא הצליחו במשך חצי שנה להשיג שום הישג שמקל את המצור המוטל על הרצועה.
 
בהנהגת חמאס גם זועמים על מצרים, שמונעת כבר יותר משנה מבכירי חמאס יציאה מהרצועה דרך מעבר רפיח לביקור בקטאר, בטורקיה ובאיראן. המסר לישראל היה מכוון כנראה לישיבת הקבינט הביטחוני אמש, שבה אמורים היו לדון בהצעתו של שר הביטחון אביגדור ליברמן להנחית מכה צבאית קשה על ארגוני הטרור ברצועה.

באמצעות ירי הטילים ביקשו הארגונים האלה להזהיר את ממשלת ישראל כי עליה להימנע ממהלך כזה ולהראות לה כי יש בידיהם יכולת להנחית מכות מכאיבות על העורף הישראלי. ארגוני הטרור אינם רוצים במלחמה כוללת ברצועה, אלא בהמשך “הליכה על הסף” באמצעות טרור בעצימות נמוכה. זאת כדי להפעיל לחץ קבוע על ישראל עד להשגת מטרתם - הסרת המצור מעל הרצועה.
 

מקום פגיעת הרקטה בב"ש. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
מקום פגיעת הרקטה בב"ש. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


הכתובת הייתה על הקיר כבר כמה חודשים. בסוף אוגוסט הודיע יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה, בפגישה עם עיתונאים עזתים כי “באמצע אוקטובר יוסר המצור מעל הרצועה” ובעצם קבע את הדד־ליין מבחינת חמאס.

אין זו הפעם הראשונה שחמאס מעביר מסרים לישראל ומצרים באמצעות ירי של "ארגונים סוררים” כביכול. זוהי שיטה ידועה של חמאס, שמקפיד לעשות זאת באופן ממודר מאוד מתחת לרדאר של ארגוני המודיעין של ישראל ומצרים. כך הוא מצד אחד מעביר מסר, ומצד שני נשאר “נקי” כביכול.

מדובר במהלך שקרי ומתחכם של ארגוני הטרור, ועדיין לא ברור כיצד תנהג מצרים בתגובה. ניסיון העבר מעיד על כך שמצרים אינה מעוניינת לשבור את הכלים עם חמאס, בגלל שיקולים של ביטחון לאומי, ולכן נראה כי המצרים “יבלעו גם הפעם את הצפרדע” וימשיכו במאמציהם להשיג פיוס פלסטיני פנימי ורגיעה עם ישראל. 

הכותב הוא מזרחן מהמרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה