הודעתו הדרמטית היום (רביעי) של שר הביטחון, אביגדור ליברמן, על התפטרותו מתפקידו הכניסה את המערכת הפוליטית כולה לתזזית ולתקופה של אי ודאות. בכנסת אומנם מעריכים שלא יהיה מנוס מהקדמת הבחירות, שכן יהיה קשה לנהל קואליציה בת 61 מנדטים, כשלכולם ברור שהפור נפל וכל מרכיב בקואליציה יבקש לרשום לזכותו הישג משמעותי. עם זאת, נראה שראש הממשלה יבקש להימנע מקיום בחירות בעת הזאת, משום שהעיתוי הנוכחי אינו נוח מבחינתו, לאור הביקורת הציבורית הקשה על הפסקת האש עם החמאס.

בליכוד הודיעו כבר היום, על דעת נתניהו, כי אין כל סיבה להקדים את הבחירות בגלל המצב הביטחוני וכי הממשלה יכולה להוציא את ימיה גם בקואליציה של 61 מנדטים. נתניהו, כך אומרים גורמים פוליטיים בכנסת, יעדיף ללכת לבחירות מוקדמות על רקע של הודעת היועץ המשפטי לממשלה בעניין התיקים שבהם הוא נחקר ולא על רקע המצב הביטחוני בדרום, שכן תדמיתו כ"מר ביטחון" שהסכים להפסקת אש נסדקה מאוד בעקבות האירועים האחרונים.

בעקבות הודעת ההתפטרות של ליברמן מיהרו בבית היהודי לדרוש את תפקיד שר הביטחון עבור נפתלי בנט, אלא שנתניהו כבר הודיע כי התיק יישאר אצלו. בכנסת מעריכים כי הוא יוכל "לפצות" את בנט באמצעות שדרוגו לתיק החוץ. בנוסף, בליכוד השתעשעו היום ברעיון שנתניהו יציע לשרת המשפטים שקד את תיק החוץ כדי לתקוע טריז בינה לבין בנט. בינתיים תתכנס היום סיעת הבית היהודי כדי לתאם עמדות, ולהוציא את המקסימום מהמצב הנוכחי.

ליברמן מודיע על התפטרותו. צילום: מרק ישראל סלם


מאחורי הקלעים כבר החלו לבחון בכנסת תאריכים לבחירות מוקדמות. אם נתניהו יגיע למסקנה שלא ניתן להמשיך בקואליציה צרה יצטרכו סיעות הקואליציה להגיע לתאריך בחירות מוסכם. הבחירות יתקיימו לכל המוקדם בתוך 90 יום ממועד פיזור הכנסת.

על רקע המשבר הקואליציוני ואפשרות הקדמת הבחירות ניצב כעת סימן שאלה סביב כמה מהצעות החוק החשובות שעל הפרק, ובראשן חוק הגיוס, שיש להעבירו עד ה-2 בדצמבר, חוק עונש מוות, חוק התרבות בנאמנות וכן חוקים נוספים. במצב בו ליברמן וחבורתו באופוזיציה, וכן אורן חזן שמורחק מהדיונים ל-6 שבועות, לך תתרוצץ להשיג רוב לכל הצעה.

דווקא בסיעות החרדיות אמרו היום כי ניתן יהיה להעביר את חוק הגיוס למרות פרישת ליברמן מהקואליציה שכן השינויים שהם דורשים להכניס בהצעת החוק הם מינוריים. ליברמן עם זאת הכריז היום שבכל מקרה ישראל ביתנו לא תאפשר לשנות אפילו פסיק בהצעת החוק שנוסחה על ידי משרד הביטחון, וכזכור גם יש עתיד הודיעה כי לא תסכים לשינויים.