לא צריך להתרגש, בסך הכל 22 מיליארד שקלים. 22 לכאן או 22 לשם, לא משהו קריטי במיוחד. ממשלת ישראל אישרה פריסת תשלומים רב שנתית בסך כולל של 22 מיליארדי שקלים למשרתים במשטרה, שב"ס, כבאות ולגמלאי הארגונים.



כאשר הבחירות בפתח, החלטה על סכומים אסטרונומיים כאלה מתקבלת כלאחר יד. ביום שישי, דקות לפני שבת העביר משרד האוצר את רשימת הקיצוצים שמשרדי הממשלה השונים יצטרכו לספוג כדי לכסות חלקית על הבור התקציבי. השרים לא הספיקו לקרוא ולהבין, וודאי שלא התנהל דיון רציני בישיבת הממשלה. כמה צעקות, כמה עקיצות והופ: האדמה בלעה את 22 מיליארדי השקלים שהיו ואינם עוד. אף אחד לא רוצה להרגיז מצביעים פוטנציאליים ערב בחירות.



איך הגענו לעסק הביש הזה? לא נלאה בפרטים אך נאמר שכך החליט בית הדין האיזורי לעבודה לאחר שהשוטרים תבעו את המדינה וזכו. בית הדין קבע כי על הממשלה לשלם להם רטרואקטיבית תוספת של למעלה מ-7% למשכורת מדי חודש משנת 2006. הממשלה סברה שמדובר בפסק דין שערורייתי ולכן ערערה לבית הדין הארצי לעבודה, אולם גם ערכאה זו לא קיבלה את עמדת המדינה.



מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד לא אמר נואש, וביקש מהיועץ המשפטי לממשלה להגיש בצעד חריג עתירה לבג"ץ נגד החלטת בית הדין לעבודה. המשנה ליועמ"ש רז נזרי הבהיר לבאב"ד כי מדובר בעתירה חסרת סיכוי כיוון שבג"ץ איננו ערכאת ערעור על בית הדין הארצי לעבודה. אולם נזרי הציע פתרון לבאב"ד, איש סודו של השר כחלון: 'תעבירו החלטת ממשלה בעניין, ולאחר מכן נוכל לעתור לבג"ץ'.



משרד האוצר שמח על הפתרון, אולם הזמן עבר, ופתאום התקרבנו למועד הבחירות. מישהו רוצה לריב עם מוקדי כוח? ממש לא. "אז נאשים את היועמ"ש ונטען שהוא סירב להגיש עתירה" הציע מי שהציע כדי להסיר ממנו אחריות. כחלון ובאב"ד שרצו להגיש את העתירה התהפכו ב-180 מעלות, ארדן הצטרף ליוזמת התשלום החגיגית, נתניהו עלה גם הוא על הסוס, שאר השרים החליטו לנתק מגע. וככה עברה ההחלטה. סך כל הגיוני, לא?



השר ארדן אמר שתוספת השכר תסייע לקלוט כוח אדם איכותי למשטרה. התאמצתי אך לא הצלחתי להבין איך תשלום רטרואקטיבי לפנסיונרים ולמשרתים, אמור לעודד אנשים להתגייס. מה אכפת להם כמה כסף קיבלו בעבר? ושאלת 22 מיליארד השקל: מניין לדעתכם יגיע הכסף? שוב יצטרכו לקטוף מעץ הכסף?