ישראל ניצבת היום מול אתגר אסטרטגי מורכב מצפון. האיום מדרום הוא איום מקומי, חשוב, שיטופל בהמשך. בסוריה מנסה איראן לבנות תשתית צבאית ומדינית שתאפשר לה לפגוע במטרות אסטרטגיות בכל שטח ישראל. זאת בעיקר כדי להרתיע את ישראל מלתקוף את תשתית הגרעין האיראנית. בלבנון פועל חיזבאללה בשליחות איראן ומטרתו היא לבנות תשתית בעלת משמעויות טקטיות ואסטרטגיות חמורות לישראל. שני קטעי החזית בצפון - זה שבסוריה וזה שבלבנון - אמורים להשלים זה את זה ולייצר ציר אסטרטגי, איראני, העלול להוות אתגר ביטחוני מסוכן.



בסוריה ישראל פועלת בעצימות משתנה ונוצרה תצורת פעילות שאם תוגבר היא יכולה לשמש פתרון יעיל לביטול החלק הזה של הציר האיראני העוין. בלבנון, שבה מתהווה החלק השני של הציר האיראני, יש שני אתגרים ביטחוניים חשובים: אתגר המנהרות, שהוא מקומי־טקטי, ואתגר הנשק המדויק, שהולך ונבנה אצל חיזבאללה והוא אסטרטגי מיידי מהמעלה הראשונה. אעז ואומר כי איום המנהרות נחות בחשיבותו מאיום הנשק המדויק.



חשיפת מנהרות חיזבאללה. קרדיט: דובר צה"ל



איני מפחית בערך חייהם של אזרחי הצפון, שעלולים להיפגע ממחבלי חיזבאללה שיחדרו דרך המנהרות, אבל אני מעריך את פוטנציאל הנזק האסטרטגי של הנשק המדויק כחמור בהרבה. הנשק המדויק יכול לגרום נזקים חמורים לליבת התשתית האסטרטגית הצבאית והאזרחית כמו רשת החשמל, התקשורת, המפקדות, הבסיסים, הנמלים (אוויר וים), צירי תנועה ועוד. לכן איני עורך השוואה של פגיעה באנשים אלא של פגיעה בתשתיות, שעלולה להפוך את חיי האזרחים לבלתי נסבלים, לעצור את הסחר ולפגוע בתפקוד המדינה.



ממשלת ישראל יכולה להכיל את האיומים ולא לעשות דבר. אבל אז "תדע כל אם עברייה" כי חיי ילדיה במדינת ישראל יהיו נתונים לחסדי אויבינו, אלו שמאיימים תדיר על קיומנו, אלו שבכל עת עלולים לנסות לחסל אותנו. ואז מה?



לכן ממשלת ישראל חייבת לנצל את הפלטפורמה שנוצרה עם חיסול המנהרות ולעבור בהדרגה לפגיעה בנשק המדויק. לפגוע בתשתיות המייצרות וגם במחסנים. הרי ברגע שנפגע במנהרות שמסתיימות בשטח ישראל ומתחילות בתוך בתים בשטח לבנון, ייווצר נזק סביבתי מסוים בתוך שטח לבנון. על כך, נראה כרגע, חיזבאללה לא יוכל להבליג. ואז עשויה להגיע ההתלקחות שתהווה הזדמנות לפגוע בנשק המדויק. ואם לא תבוא התלקחות - מה טוב. לכן יש היגיון להקדים ולתקוף את תשתית הנשק המדויק כשיהיה נוח לנו כי בכל מקרה, אנחנו בכיוון כללי לעבר מאבק צבאי קשה בצפון.



הכותב הוא חבר בפורום "מבטחי ישראל"