עו"ד יובל יועז ייסד בתחילת השנה עמותה חדשה, הנקראת "התנועה לטוהר המידות". יועז עצמו משמש כיועץ המשפטי של התנועה. בשנת הפעילות הראשונה הספיקה התנועה לעשות לא מעט רעש תקשורתי-משפטי, ואף לצבור מוניטין של תנועה הנלחמת למען חיזוק שלטון החוק ושמירה על מנהל תקין. כמו אריות, יועז וחבריו נלחמו נגד החלשת שומרי הסף והשתלחות בהם, נגד חוק מינוי היועמ"שים ואף נאבקו בניגודי עניינים שחלקם נראים כמעט דמיוניים. גורם במשרד המשפטים אמר לי: "הכל בלוף, אתה תראה שברגע שתתקבל החלטה של 'שומר סף' נגד האינטרס האישי של יובל יועז, הוא וחבורתו יתהפכו 180 מעלות". והנה היום הזה הגיע.



המשנה ליועמ"ש דינה זילבר הודיעה כי החליטה לדחות את הערר של פרופ' ירון זליכה שביקש להתמנות לתפקיד יו"ר הוועדה ליוקר המחיה. כזכור, היועץ המשפטי של משרד האוצר אסי מסינג פסל את מינויו של זליכה עקב ניגודי עניינים מהותיים ומשמעותיים. זליכה לא ויתר והגיש ערר על ההחלטה למשנה ליועמ"ש זילבר. זליכה הגיע לשימוע מצויד בלא אחר מאשר עורך הדין יובל יועז. טוב, זכותו להגיש ערר. אבל, היום הערר נדחה. לא עברו שתי דקות וכבר הודיע יועז כי חוות הדעת של זילבר לא מקובלת עליו וכי הוא ולקוחו זליכה יעתרו לבג"ץ.



עוברות עוד כמה דקות, ופרופ' זליכה שולח אליי את התגובה הבאה: "אני מכבד את עו"ד זילבר אך דוחה את החלטתה. אכיפה סלקטיבית של כללים משפטיים היא עדות לשלטונה של מאפיה ולכן אני נחוש לעתור כנגד ההחלטה לבג"ץ. אני מציע לטייקונים, למונופולים ולגזלנים שלא לפתוח את בקבוקי השמפניה". האם זליכה טוען שהממונה על תחום ניגודי העניינים דינה זילבר היא חלק משלטון המאפיה שמבצעת אכיפה סלקטיבית? האם הלקוח של היועץ המשפטי של התנועה לטוהר המידות משמיץ ומשווה את שומרי הסף לחברים במאפיה, זאת כאשר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דינה זילבר והיועמ"ש של משרד האוצר (מינוי של כחלון, אגב) החליטו שהוא מצוי בניגוד עניינים?



דינה זילבר, צילום: מרק ישראל סלם
דינה זילבר, צילום: מרק ישראל סלם



גיגלתי קצת כדי למצוא מה יגיד עורך הדין יובל יועז, היועץ המשפטי של "התנועה לטוהר המידות" על דברי לקוחו זליכה. רק לפני כמה שבועות הוציא עו"ד יועז מכתב חריף לאביחי מנדלבליט ובו הוא כאשר שקד הודיעה שזילבר חרגה מסמכותה ולכן לא תופיע מטעמה בוועדות הכנסת. כך כתב אז יועז: "המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד דינה זילבר, היא עובדת ציבור נאמנה ומסורה, הפועלת הלכה למעשה כשומרת סף מטעם המערכת האמונה על השלטת נורמות ראויות ועל כינון שלטון החוק במובנו המהותי". יועז ממשיך וכותב: "דווקא משום כך, היא מהווה מושא למתקפות חסרות רסן מצד גורמים במערכת הפוליטית. לא בפעם הראשונה מגלה שרת המשפטים את יחסה העולב למשרתי ציבור העושים את מלאכתם נאמנה".



רק לפני שבועיים פנתה התנועה לטוהר המידות פנתה ליועץ המשפטי לממשלה והזדעזעה מהמחשבה שהיועמ"ש לממשלה יחוות את דעתו בעד מינוי אדרי, חרף מסקנת "הוועדה המייעצת למינוי בכירים". יועז כתב כי "אסור ליועץ המשפטי לשים את שיקול דעתו במקום שיקול הדעת של הוועדה המייעצת למינוי בכירים. החלטתה של הוועדה המייעצת ולפיה אין למנות לתפקיד המפכ"ל את ניצב (בדימ') אדרי, וזאת על יסוד המידע שהובא בפני הוועדה, היא עמדה שבנסיבות העניין אין כל הצדקה לחרוג ממנה".



כלומר, כאשר וועדה אשר במהותה היא וועדה מייעצת, וחבריה חלוקים בדעתם, שניים תומכים באישור המינוי ושניים מתנגדים, אסור בשום פנים ואופן ליועמ"ש להתערב בשיקול הדעת ואסור לממשלה לאשר את המינוי שלה. אך כאשר יועמ"ש משרד האוצר והמשנה ליועמ"ש מחליטים לפסול את מינוי זליכה, אז ודאי שמותר לחלוק וודאי שראוי לעתור על כך לבג"ץ. הכל פוליטי. הכל. 



עו"ד יובל יועז מסר בתגובה: "אני תומך בשלטון החוק. כשמוצדק אני תומך בהחלטות אנשי משרד המשפטים וכשמוצדק אני מבקר אותם. הכול לפי העניין. לפעמים אני מצדיק את עמדותיו של מנדלבליט ולפעמים אני שולל אותן. עולם המשפט אינו עולם של שחור ולבן".