הכנסת עומדת לקבל השבוע הצעת חוק לפיזורה. ראשי הסיעות, מן הסתם, יסכימו על מועד לבחירות ובלבד שיחלפו 90 יום מאז קבלת החוק בקריאה שלישית. זה הזמן המוקצב לוועדת הבחירות לעמוד ביעד הבחירות ולמפלגות - בין כאלה שיש בהן פריימריז ובין כאלה שאדמו"רים חילוניים או חרדיים מכתיבים את רשימת המועמדים לחברי הכנסת שלהם על פי גחמתם האישית – להתארגן.
 
הסיבוך העיקרי בבחירות הקרובות הוא שיש אפשרות שעד ליום הבוחר יקבל היועץ המשפטי לממשלה החלטה אם להעמיד לדין את ראש הממשלה.
החלטה כזאת לא בהכרח תגרום לו להימנע מהתמודדות, ואפילו להיבחר כראש ממשלה. החוק הקיים כיום קובע כי ראש הממשלה יכול להמשיך ולכהן גם אם מתנהל נגדו משפט פלילי, עד שיתקבל פסק דין חלוט בעניינו. כלומר, עד לאחר הערעור, ככל שיוגש ערעור על ידי אחד הצדדים.


אבל כלל לא בטוח שכך יחשבו שופטי בג"ץ וכי זו הפרשנות הפשוטה שייתנו לחוק. זאת, כיוון שמצד אחד אותיות החוק ברורות. המחוקק העדיף את היציבות השלטונית על כל פרמטר אחר. מצד אחר, זה בלתי סביר ובלתי לגיטימי בהיבט ציבורי שאדם שמתנהל נגדו הליך פלילי יכהן כראש ממשלה. בג"ץ, שבוודאי יוגשו לו עתירות בעניין זה, יצטרך להיות יצירתי מאוד. למשל, להשעות את ראש הממשלה לתקופת המשפט ולהורות על הליך משפטי מהיר מיום ליום, מה שיאפשר לו לחזור לקהילה, אם ייצא זכאי במשפטו.
 
בהנחה שאכן הבחירות יתקיימו באביב הקרוב, אין כמעט ספק שצל חקירות ראש הממשלה יעיב עליהן, אלא אם יפרוץ משבר ביטחוני שיגבר אפילו על תיקי נתניהו. בכל מקרה צפויים לנו אביב וקיץ מעניינים, לפחות בהיבט הפוליטי. ולא רק שראש הממשלה מתמודד מחדש תחת חקירות ואולי שימוע ואולי אישום, גם המפה הפוליטית תהיה שונה מזו שהיכרנו עד היום במדינת ישראל.

"כתב חשדות"

ספק אם תקום עוד ממשלה ימנית דומה או זהה לממשלה הנוכחית, שלמרבה הפלא והתמיהה לא ממש הגשימה בפועל את אמונותיה הפוליטיות ואת האידיאולוגיה של הימין. הצהרות היו למכביר, וכך גם איומים והצעות חוק. הרבה דיבורים לעומת הרבה פחות מעשים. אינני חושב שאטעה אם אעריך שיוגשו עתירות לבג"ץ נגד היועץ המשפטי לממשלה, כדי שיקצר את לוח הזמנים שלו וכדי שהציבור הנוהר לקלפיות יידע כבר לפני הבחירות אם יש או אין ממש בחשדות נגד ראש הממשלה.
 
הדרישה תהיה שלפחות אותו מסמך המוגש לפני שימוע הנקרא "כתב חשדות" יפורסם טרם הבחירות, או שהחשדות יופרכו. קשה יותר להעריך כיצד יגיב בג"ץ על העתירות הללו. וכן, גם בעניינו של דוד ביטן ראוי שהציבור וחברי הליכוד יידעו לאן מתקדמת החקירה בעניינו, עוד לפני הפריימריז בליכוד. זה מגיע לביטן ומגיע גם לציבור.