תיזכרו בפיצול של הליכוד ונטישת קברניט הספינה אריאל שרון לטובת מפלגת האווירה קדימה. תיזכרו בפיצול של מפלגת העבודה ונטישת קברניט הספינה אהוד ברק לטובת מפלגת האווירה העצמאות. כמה רעל, שנאה ודם בעיניים היה בין הצדדים הניצים בפיצולים ההם. זה לא המצב בפיצול של הבית היהודי. היינו מצפים לזעם קדוש, לזריקת בוץ ותחרות השמצות, אבל לא מצאנו שום דבר כזה. הקברניט זונח את הספינה, לוקח איתו את סגניתו וחברת כנסת נוספת, ולמרות זאת הספינה ממשיכה לשוט על מי מנוחות.



מה ההסבר לשקט הכל-כך לא אופייני וגם לא הגיוני הזה? בנט ושקד זרקו את חבריהם מתחת לגלגי האוטובוס רגע לפני התחנה הסופית, ושום סערה לא פורצת. המפלגה התעלתה על עצמה ואף הוציאה הודעה המברכת את הנוטשים: "מפלגת הבית היהודי מודה לנפתלי בנט ואיילת שקד על 5 שנים של עשייה גדולה למען עם ישראל. אנו מאמינים שעוד נכונו להם גדולות ונצורות בהובלת מחנה הימין".



נפתלי בנט ואיילת שקד, צילום: אבשלום ששוני
נפתלי בנט ואיילת שקד, צילום: אבשלום ששוני



ההתפצלות הייתה רשומה על הקיר עוד מ-2015



המהלך להקים מפלגה חדשה, קרם עור וגידים רק באמצע השבוע שעבר. הכל קרה מאוד מאוד מהר, ואפשר לספור על יד אחת את האנשים שהיו בסוד העניינים, אחת האצבעות שמורה כמובן ליועץ האסטרטגי משה קלוגהפט.



אמנם מדובר היה במהלך זריז מאוד, אך הקמת מפלגת הימין החדש לא הגיעה כרעם ביום בהיר, וההתפצלות הייתה רשומה על הקיר עוד משנת 2015. כבר תקופה ארוכה נפתלי בנט ואיילת שקד חשים תסכול עמוק ממצבה המדשדש של הבית היהודי בסקרים, זאת למרות ההצלחה הגדולה של איילת שקד במשרד המשפטים והפופולריות האישית של נפתלי בנט.



בנט ושקד הבינו כי ההישג של שני תפקידים בכירים לא יחזור על עצמו בפלטפורמה הנוכחית, וחששו בנוסף מזליגת מנדטים מהליכוד לכיוונו של בני גנץ שעלול להוות לשון מאזניים בכנסת הבאה. גורם הבקי בפרטים טוען כי יש בידי השרים בנט ושקד סקר המוכיח שהקמת המפלגה החדשה תחזיר חזרה לימין מנדטים שבורחים מהליכוד לכיוונו של גנץ. ניתוח עומק הראה כי אנשי ימין רבים מאמינים בבנט ושקד ברמה האישית אך לא מעוניינים להצביע למפלגה דתית, עם אורינטציה חרד"לית.





על הכוונת: עירית לינור, יותם זמרי ונועם פתחי



לפני ההודעה הדרמטית, שקד ובנט נפגשו עם "הרב של המפלגה" הרב חיים דרוקמן וכן עם הרב זלמן מלמד. שקד ובנט קיבלו מהרבנים את ברכת הדרך, לאחר שהשתכנעו כי פירוק החבילה תסייע להגדלת כוחו של הימין ותביא קהלים חדשים למפלגה שתעקוף מימין את הליכוד. יש לציין כי הרבנים אמנם בירכו את השניים אך ימשיכו לתמוך בבית היהודי.



נראה שזה ההסבר לשקט המוזר. שקד ובנט התפצלו מהבית היהודי במה שנראה כגירושין בהסכמה, תוך הבנה שהפיצול הזה טוב ובריא למחנה הימין וישרת אותו נאמנה. "כוחינו בפירודינו" אמר לי בקריצה גורם הבקי בפרטים. ההתפצלות תאפשר לבנט ושקד להביא ציבור ימני, חילוני ומסורתי ואף דתי ליברלי שעד היום נרתע מהתבטאויות שנראות בעיניהם להט"בפויות או קיצוניות בנושאי דת ומדינה. הם מכוונים לקהל הצעיר, ומסתבר שברשימה יוצנחו דמויות שיקרצו לקהל זה. לא אופתע אם יותם זמרי, נועם פתחי או עירית לינור ימצאו את עצמם במפלגת הימין החדש.



יחזור לכנסת אחרי ארבע שנים? אלי ישי, צילום: פלאש 90
יחזור לכנסת אחרי ארבע שנים? אלי ישי, צילום: פלאש 90



יצליחו לשים את האגו בצד?



ומן הצד השני, מפלגת הבית היהודי תוכל גם היא לצאת לדרך חדשה. לא אקח סיכון רב אם אקבע נחרצות שיו"ר המפלגה הבא יהיה הח"כ הצעיר בצלאל סמוטריץ'. יש לו פופולריות גדולה מאוד בגרעין החרד"לי. מבחינת ההישגים הוא עוקף את כל חברי הכנסת של הבית היהודי, כל אחד לחוד וכולם יחדיו. גם מבחינת הרטוריקה שלו הוא נמצא רמה אחת ויותר מכך מעל כולם. עד היום, כל ראיון שלו היה מלווה בפחד של בנט ושקד שמא יתקוף את הלהט"בים וייכנס לפינות שהם התחננו בפניו שוב ושוב לא להיכנס אליהן. המשקולת של בנט ושקד הוסרה מהרגל של סמוטריץ', וכן להפך.



הבית היהודי כעת תפעל בקדחתנות להגיע לאיחוד עם עוצמה יהודית. עד עתה, בן ארי ושות' היו מוקצים ומנודים מבחינת הבית היהודי. כעת כששקד ובנט הלכו, הגיעה העת לשיחות זריזות על איחוד. אחרי שבן ארי ניסה וכשל, ברוך מרזל ניסה וכשל - הפעם ינסה עו"ד איתמר בן גביר להיות האס של תלמידי הרב כהנא. עוצמה יהודית לא יהיו צנועים בדרישותיהם וידרשו שני מקומות ברשימה, לבן גביר ולבן ארי. גם אלי ישי ינסה לצלוח ולהיכנס פנימה לתוך הרשימה, אך הוא ייאלץ לאפסן את האגו ולהסתפק במועט שיוצע לו. וזו תהיה מלאכה לא פשוטה לפוליטיקאי, שהיה בעברו יו"ר מפלגה של 12 מנדטים, שר בכיר וסגן ראש הממשלה. בעצם, אפשר לומר זאת על כל החלקים בפאזל המורכב מאוד שבנט ושקד משאירים אחריהם: אם לא תתאמצו מאוד להגיע להסכמות, הספינה תשקע כאשר כולכם נמצאים על הסיפון.