אם מישהו רוצה להבין באמת מה קורה בשנתיים האחרונות עם מבחני ההסמכה של לשכת עורכי הדין, מומלץ לו להתעלם לחלוטין מכל רעשי הרקע  בפרשה ומכל דברי התעמולה של בעלי העניין ופשוט להיישיר מבט לקבוצת נתונים אחת: אחוזי המעבר וציוני המעבר הממוצעים של בוגרות ובוגרי האוניברסיטאות בלבד. עזבו את בוגרי המכללות, דלגו על הערבים והחרדים שנכנסים בהמוניהם למקצוע בשנים האחרונות (אחרי שהודרו ממנו עשורים רבים) והתרכזו אך ורק בבוגרי האוניברסיטאות. מוסדות שהיו כאן מאז ומעולם, לפני מהפכת המכללות, לפני כניסת החרדים, לפני מאמצי ההנגשה לערבים וליוצאי אתיופיה ושאר ה"אחרים" בחברה הישראלית. 

מבט בוחן כזה יגלה תופעה מדהימה: אם בעבר אחוזי המעבר של בוגרי האוניברסיטאות עמד על קרוב ל־96% (!) והציון הממוצע היה מעל ל־85 (!), הרי שבמועדים האחרונים אחוזי המעבר הידרדרו אל מתחת ל־80% (ובמועד אחד גם מתחת ל־70%), בעוד הציון הממוצע נעשה סמוך לציון המעבר (סביב ה־65). פער תהומי זה מחייב הסבר. 
 
אפשר כמובן לטעון ל"ירידת הדורות". הבוגרים של היום פחות טובים מהבוגרים בעבר. זה תמיד אפשרי, אבל הנתונים אינם תומכים בהסבר זה. להפך. נתוני הקבלה נותרו ללא שינוי, ובמרבית האוניברסיטאות אנחנו רואים דווקא עלייה בחתכי הקבלה הנדרשים בעשור האחרון. כנראה זה לא הסיפור. 
 

אולי ההסבר נעוץ באופי השונה של הבוגרים הטריים. הם אולי מוכשרים באותה מידה, אבל עצלים יותר, ולכן הישגיהם פחותים. כל מי שנמצא באקדמיה שנים ארוכות כמוני, יודע שאין זה נכון. הדור הנוכחי חרוץ ומוכשר לא פחות (ולעתים אף יותר) מאלה שקדמו לו. 
 
שמא זה פשוט עניין של מזל? שמא בוגרי האוניברסיטאות במועדים האחרונים פשוט פחות בני מזל מאלה שקדמו להם? 
 
אני מודה שזה טיעון קשה להפרכה. מי באמת יודע לפענח את צפונות פעולתו של המזל? ובכל זאת, ועם כל הכבוד למולך המזל, יש אולי הסבר רציונלי יותר: המבחנים במועדים האחרונים אינם הגונים ואינם הוגנים. הם נועדו לא לבחון ידע אלא להכשיל, כדי לסגור את שערי המקצוע ולהגן על כיסיהם העמוקים של אלה שכבר קיבלו את הזכות לשים את הגלימה השחורה על כתפיהם. זו הסיבה שאפילו באוניברסיטה, הציונים הממוצעים נושקים לציון המעבר. 
 
זה הסיפור האמיתי. אלה לא המתמחים החדשים ואלו לא המכללות הישנות. זו הגילדה שמעזה לעשות שימוש בוטה בכוחה הפוליטי כדי לצמצם את התחרות בעולם המשפט ולמנוע הצפה שתפגע בכיסיהם של חבריה. זאת ותו לא. 
 
הכותב הוא דיקן הפקולטה למשפטים בקריה האקדמית אונו