לגמרי במקרה הוציא משרד הבריאות בשבוע שעבר הודעה לציבור כי תחלואת החורף השנה חריגה. לגמרי במקרה ניתנה ההודעה הזאת בשבוע שבו מנהלי המחלקות הפנימיות, הקורסות, הסירו את הכפפות - ככל שניתן לומר זאת על מי שרק מוציא הודעות מצוקה לעיתונות - וסיפרו לציבור מה קורה במחלקות שלהם. האמת, לא ברור איך הדבר הזה לא פותח את כל מהדורות החדשות ואת כל סרטוני הקמפיין, אבל נראה שבמשרד הבריאות מבינים שצריך להתייחס.
 
אז איך מתייחסים? לא, חס וחלילה, מתייצבים מול הציבור בראיונות ובמסיבות עיתונאים, ומסבירים את הקריסה של בתי החולים בישראל. למרות פניות של כלי תקשורת למנכ"ל המשרד ולשר הבריאות, הם לא מתייצבים, אלא מנסים להבהיר שהבעיה היא לא בבתי החולים, היא לא בתקנים החסרים, במיעוט המיטות. לא, הבעיה היא בשפעת שמדביקה באופן חריג יותר אנשים ולזמן יותר ארוך. נו, באמת. 

אני לא טוענת שההודעה איננה נכונה, ייתכן בהחלט שהתחלואה בחורף הזה חריגה, וזו לא תהיה הפעם הראשונה שבה התחלואה תהיה חריגה לשעתה, אבל זו התשובה שלכם לתחינות ראשי המחלקות, הרופאים, האחיות והחולים שמישהו יבין כבר שמערכת הבריאות קורסת? ואיפה נציגי הממשלה האחרים? אם לסגן שר הבריאות אין מה לומר, היכן ראש הממשלה, היכן שר האוצר, היכן שאר האחראים? 


נו, ברור היכן הם. הם עסוקים בקמפיין הבחירות. ובחירות בישראל, זה הרי ידוע, מוכרעות בנושאים ביטחוניים וצבאיים בעיקר, ועל כן, אין להם, לאופוזיציה כמו לקואליציה, מה לחפש בחדרי המיון. 

אף על פי שאלפי אנשים מתים בשנה בישראל מזיהומים בבתי חולים שרבים מהם ניתן למנוע, ורופאים אף תיארו השבוע את המצב במחלקות הפנימיות כמסכן חיים, ״שתיים-שלוש פטירות בלילה״, לשאלת מיליוני הדולרים לחמאס פוטנציאל הרבה יותר גדול להשפיע על הבחירות בישראל. אין הכוונה לטעון כי לעניינים הביטחוניים אין חשיבות, אלא שלאורך שנים ממשלות בישראל מזניחות נושאים אזרחיים וחברתיים ומטילות את הציבור למערבולת של התקרבנות ביטחונית. את המשוואה הזאת ניתן וצריך לפרק.

לא צריך להחשיב פחות את המצב הביטחוני, אלא הרבה יותר את הממד החברתי. במילים אחרות, אף על פי שהגבולות מצפון ומדרום מאותתים שהם עלולים להסלים בקרוב, בלתי מתקבל על הדעת שלא תהיה התייחסות למצב בחדרי המיון ובמחלקות האשפוז.
 
ההודעה של משרד הבריאות כי התחלואה בחורף זה חריגה היא לעג לרש והתחמקות לא אלגנטית ובלתי מתוחכמת מהמציאות. ואם ראשי המשרדים, השרים האחראים והממשלה בכלל אינם מבינים זאת, וגם האופוזיציה נוהה אחריהם ואינה פועלת די לשנות את משוואת החשיבות הציבורית, על הציבור לדרוש זאת. בסופו של דבר, ההתעלמות הבוטה, למרות קריאות חוזרות ונשנות של מנהלי המחלקות הפנימיות לממשלה ולראשה להתערב, היא משהו שציבור הבוחרים מאפשר. משדבר אינו משתנה, על הציבור לדעת שגם עליו מוטלת האחריות. תהיו בריאים.