כבר בשבוע הראשון לתפקידו קיבל הרמטכ”ל אביב כוכבי דגימה מאתגרי צה״ל: סיר הלחץ העזתי, התעצמות חזבאללה בצפון, הציר הרוסי־איראני בסוריה ודילול הכוחות האמריקאיים באזור. כל אלה מחייבים החלטות טקטיות אמיצות לצד תכנון אסטרטגי יצירתי. גדי איזנקוט מוריש למחליפו צבא חזק ומתקדם, אך המרחב לובש צורה חדשה, עם שחקנים חדשים, אתגרים משתנים ואיומים מתעצמים. על כוכבי יהיה לקבוע כללים לניהול הסיכונים נוכח סדר העדיפויות שהדרג המדיני יקבע ולהשקיע במערך הטכנולוגי לשימור היתרון האיכותי על אויבינו.
 
בסמוך לגבול, המאבק מול חמאס וחזבאללה מחייב קביעת קווים אדומים  ברורים. במעגלים הרחוקים יותר, עלינו לפגוע קשות במאמצים האיראניים לביסוס הנוכחות בסוריה, במקביל לפעילות מודיעינית שתעקוב אחר הפיתוחים של טכנולוגיות צבאיות; הציר האסלאמי־רדיקלי בהובלת איראן הולך ומתחזק.

לעומתו, הציר המתון בראשות סעודיה ומצרים פותח את דלתותיו בפנינו, אך מחייב התקדמות בערוץ הפלסטיני, שבה ממשלת הימין אינה מעוניינת; ברחוב הפלסטיני גובר חוסר היציבות. משברים הומניטריים ופוליטיים יכולים להיות מנוצלים על ידי חמאס.
 
 כל אלה מחייבים את הרמטכ"ל לפעול במהירות להעצמת מבנה הכוח של צה"ל ולשיפור מוכנות כוח המילואים. באשר להגנת העורף, משימתו של צה״ל היא לאפשר חיי שגרה אזרחיים גם בעת מלחמה. לכן יש לאמץ את המודל המשולב של הגנה אקטיבית ופסיבית, שפותח ביישובי עוטף עזה ועמד במבחן הזמן כמודל לישראל כולה ובמיוחד לזירה הצפונית. יש לאמץ את הצעת החוק ״ממ”ד לכל אזרח״ שלי ושל ח״כ אבי דיכטר, כמו גם להאיץ את ההצטיידות בכיפת ברזל לכיסוי מלא של ישראל, ללא צורך בשינוע המערכת בעת מלחמה.

כוכבי הוא האיש הנכון בזמן הנכון. הוא עבר מסלול משמעותי עד שהפך לחייל מספר 1. צה”ל הוא צבא העם, על כל המורכבות שבדבר, והוא הולך ומתקדם לקראת הטמעת יותר ויותר חלקים בחברה הישראלית בשורותיו. לפתחו שני אתגרים: פתיחת תפקידים חדשים לחיילות ומסלולי פיקוד לנשים עד לתפקידים הבכירים ביותר; יצירת מסגרות מתאימות לחיילים חרדים והפקת תועלת משירותם.

מצד שני, אנו עדים להקצנה מדאיגה בהשפעת הרשתות החברתיות והממשלה היוצאת, שפעם אחר פעם עודדה מגמה זו במקום למתן אותה. קריאות איומות מצד הימין הקיצוני כמו ״גדי, גדי, תיזהר, רבין מחפש חבר״ הותירו את איזנקוט לבדו בעין הסערה, בעודו מנווט בין הקוד האתי של צה״ל לבין הרוחות הרעות שמנשבות מהרחוב ושתיקתו הצורמת של ראש הממשלה. גם כששלטון הימין יסתיים, אתגרים דומים ישובו ויעלו בעתיד.
 
 צה"ל הוכנס לתוך הוויכוח הפוליטי גם מכיוון אחר, כששר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן הטיל על מערכת הביטחון לנסח את הצעת החוק לגיוס חרדים. הסאגה הזאת תיגרר לכנסת הבאה, וכוכבי יידרש ליישם את החוק שתציג הממשלה החדשה. חוק זה יצטרך לקבוע שירות שוויוני בצה״ל. שירות שוויוני לא רק לציבור החרדי, אלא גם לבני ישיבות ההסדר מקרב הציונות הדתית, כך שישרתו שירות חובה מלא, בהתאם להצעת החוק שהעליתי, כחבר בוועדת השרים לשוויון בנטל בממשלה הקודמת.
 
הרמטכ”ל הנכנס יידרש להמשיך בדרכו של איזנקוט ולספק לדרג המדיני תנאים מיטביים לקבלת החלטות. אל לנו, נבחרי הציבור, לאפשר שהדרג הצבאי ייגרר שוב לתוך הקלחת הפוליטית בגלל שרים שמפחדים לצאת נגד ההמון הזועם, או מפני ראש ממשלה שנרתע מלקבל החלטות אמיצות. 
 
הכותב הוא שר הביטחון לשעבר ויו"ר ועדת המשנה למוכנות העורף