אם בנימין נתניהו ירכיב שוב את הממשלה הבאה, יונח לפתחו אתגר לא פשוט: עסקת המאה של ממשל טראמפ. מדובר בתוכנית בעייתית מבחינת ראש הממשלה. אילו הייתה מוצגת לפני הבחירות, בשעה שהוא עוטה על עצמו את גלימת מנהיג הימין, היה מתייצב מולו גוש הימין בעצמו - נפתלי בנט, איילת שקד ואביגדור ליברמן. אלה לא מפסיקים לטעון שהם הימין האמיתי, וכי נתניהו רק מתהדר בנוצות לא לו.
 
לא במקרה, נשיא ארצות הברית דחה את הצגת התוכנית עד לאחר הבחירות. הוא יידע שהיא עלולה לסבך את נתניהו ולהוות מכשול בדרכו לכיבוש מחדש של ראשות הממשלה.
 
מהדלפות הנוגעות לתוכנית עולה כי המדינה הפלסטינית שתקום תתפרש על פני כ־90% משטחי יהודה ושומרון. המאחזים הלא חוקיים יפונו והמקומות הקדושים אומנם יהיו בריבונות ישראלית, אבל בניהול משותף עם הפלסטינים והירדנים. התוכנית תתבסס גם על חילופי שטחים, שיאפשרו לספח את גושי ההתיישבות במעלה אדומים, גוש עציון ואריאל.
 

הבעיה הגדולה ביותר בתוכנית מבחינת נתניהו והימין תהיה ההתמודדות עם חלוקת ירושלים. על פי המסתמן, בירת ישראל תהיה במערב העיר ובירת המדינה הפלסטינית שתקום במזרחה. אומנם עוד חזון למועד, אבל קשה לראות את האגף הימני במפה הפוליטית מקבל את הגזרה הזו.

בני גנץ. צילום: רויטרס
בני גנץ. צילום: רויטרס

 
במרוצת השנתיים האחרונות למדנו כי הנשיא טראמפ נחוש לעמוד במילתו ולקיים את ההבטחות שלו – כמו במקרה העברת השגרירות לירושלים – גם אם לא תמיד מדובר במהלכים מוצלחים או מוצדקים. מה שאומר שיהיה קשה לחלץ ממנו פשרות וויתורים. בכל מקרה, יהיה ניסיון לרתום ליישום התוכנית את מצרים, ירדן, סעודיה ומדינות המפרץ, שלכל אחת מהן השפעה על הפלסטינים. 
 
טראמפ משוכנע שהתוכנית הזו היא הדרך הנכונה והטובה ביותר להגיע לפתרון ולסיים אחת ולתמיד את הסכסוך הארוך והמתיש הזה בין ישראל לפלסטינים. יש להניח שהוא גם מעוניין להירשם בספרי ההיסטוריה – הצליח במה שרבים וטובים לפניו בבית הלבן נכשלו.
 
נתניהו, כמובן, מכיר את התרחיש, שכנראה יקבל פומבי אחרי הבחירות. הוא יודע שתהיה לו בעיה עם מצביעי הימין, שלא כולם יהיו מוכנים לקבל את עקרונות התוכנית. ייתכן כי הוא לוקח בחשבון שבמקרה כזה, הישועה תגיע אליו מגוש המרכז־שמאל. אלה, אפשר לנחש, יתמכו בהסדר קבע שיזכה גם לגיבוי של מדינות ערב המתונות ומדינות אירופה. 
 
בני גנץ, יאיר לפיד, אבי גבאי ותמר זנדברג יתמכו, יש להניח, בתוכנית של טראמפ וינטרלו את התנגדות הימין. כך הם יהפכו את התוכנית הזו לעסקת המאה של נתניהו.