נכדתי בת ה־13 סובלת מכאבי ראש באופן יומיומי. פנינו לנוירולוג ועשינו את כל הבדיקות הדרושות, אבל לא נמצאה שום בעיה. ממה נובע הכאב?


"אנחנו נתקלים במקרים רבים של כאבי ראש וכאבי בטן בקרב ילדים ומתבגרים. בחלק גדול מהמקרים כאבים אלה מופיעים על רקע מצוקה רגשית. ייתכן שהילדה פרפקציוניסטית ודורשת מעצמה יותר ממה שההורים שלה דורשים ממנה. היא כנראה מהילדים האלה שתמיד רוצים ציון יותר גבוה, ושואלים למה הם מקבלים במבחן 90 ולא 100. בעקבות המתח הנפשי שהיא חווה, היא מגיעה למצבים שבהם יש לה כאבי ראש, וכדי לסייע לה להתמודד עם המצב כדאי ללמד אותה לבצע סוג של הרפיה או מדיטציה מותאמת לגילה. מעבר לזה אני מציע לבדוק איך היא מבצעת פעילות גופנית - יכול להיות שהיא מגזימה במתח שרירי הצוואר והכתפיים, זאת בהנחה שאכן לא נמצא כל ממצא בבדיקות על ידי נוירולוג שבדק אותה".



האם וכיצד אפשר לנקות את עורקי הלב?
"עורקי הלב נסתמים בגלל מצב שנקרא 'פלאק טרשתי', שבו שומן שוקע בדפנות העורקים. את עורקי הלב אי אפשר לנקות אלא בעזרת תרופות ממשפחת הסטטינים. רופאים ממליצים ליטול כדורים ממשפחת הסטטינים גם לאנשים שאין להם כולסטרול גבוה, אבל הם בעלי נטייה להתקפי לב או אירועים מוחיים, או לאנשים שעברו אירועי לב או מוח בנוכחות רמות תקינות של שומנים בדם. דבר נוסף שיכול לנקות את עורקי הלב הוא הקפדה יומיומית על תזונה נכונה ואכילת מזון בצורתו הטבעית. אני באופן אישי ממליץ על תזונה ים־תיכונית, שהיא תזונה המעושרת בשמן זית, עם פחות שומנים מהחי בתפריט היומי, אכילת דגים שגדלו במים עמוקים ומכילים אומגה 3, הרבה ירקות, ואם אין סוכרת אז גם פירות. בנוסף, יש להקפיד לאכול בשר אדום, אבל לא בכל יום, לצרוך מוצרי חלב וכמובן לבצע פעילות גופנית".



אני בת 62, ולאחר שעברתי ניתוח להסרת גוש סרטני בשד שמאל ובבלוטות הלימפה, הגיע הזמן שאתחיל את הטיפולים הכימותרפיים. בבדיקה גנטית שעברתי אחרי הניתוח, נמצא שקיימים 12% לכך שהמחלה תתפרץ אצלי בגוף. אם כן, הרופא אמר שאצטרך לעבור הקרנות במשך חודש שלם וגם ליטול כדורים במשך חמש שנים. עוד אמר הרופא שהכימותרפיה יכולה לשלול תאים סרטניים בגוף שטרם נתגלו, אבל הבעיה היא שאני חרדה מאוד מהטיפול הזה. האם עלי לעבור אותו בכל זאת?
"בתור התחלה, אני רוצה להרגיע אותך ולהדגיש שאין כל סיבה לחשוש מההקרנות. לא מדובר בטיפול שהיה פעם, אלה בטיפול כימי משולב בכדורים. זו הרוטינה הרגילה והקבועה לכל מי שחולה במחלה. אם הייתי במקומך, הייתי אומר כן לטיפול הזה. הילדים שלי לימדו אותי שכשיש ספק - אין ספק. אם אפשר לצמצם את 12% לאחוז אחד לכך שהסרטן יתפרץ בגוף - אז למה לא? אין כל ספק שמדובר בתקופה קשה, כאמור, בעיקר נפשית, אבל אחר כך, כשנוטלים רק את הכדורים - רוב הנשים מסתדרות איתם טוב, למרות שיש לקחת אותם כמה שנים. חשוב לי לציין שתופעות הלוואי מינימליות. אני מכיר הרבה נשים שעברו את זה והן בריאות לגמרי".



אני בן 26, ולפני חצי שנה עברתי בדיקת שינה שתוצאותיה היו מחרידות: אני סובל מדום נשימה בשינה בדרגה קשה, ויש לי 78 הפסקות נשימה בדקה. המליצו לי לישון עם מכשיר "סיפאפ" באופן קבוע, וההסתגלות הייתה לא פשוטה, אבל הצלחתי. האם לדעתך אוכל להפסיק להשתמש במכשיר?
"דום נשימה בשינה היא תופעה שדורשת טיפול ואופיינית יותר לאנשים בעלי עודף משקל או לאנשים נמוכים בעלי צוואר קצר. האנשים האלה נוחרים מאוד חזק ובשלב מסוים מפסיקים לנשום ולנחור, וכשאין מספיק חמצן במוח, הוא מתעורר באופן חלקי. החולה לא מודע לכך שהתעורר, וממשיך לישון. אנשים שסובלים מהתופעה מתעוררים עם פה יבש בבוקר, הם קמים במהלך הלילה הרבה פעמים לתת שתן, והמיטה נראית בבוקר כאילו הם ניהלו קרב ארוך במיוחד. שינה של אנשים שסובלים מדום נשימה היא לא אפקטיבית, והטיפול היעיל עבורם הוא שימוש במסיכת 'סיפאפ'. יש היום הרבה סוגים של המסיכה, ואתה רק צריך לבדוק מה הכי מתאים לך. אם תצליח לרדת במשקל, תוכל לראות שינוי ולישון ללא 'סיפאפ' בכלל. מלבד 'סיפאפ' יש מנגנוני עזר אחרים כמו סד לשיניים, תופס לשון, ניתוחים שונים ועוד".