שגרירות ישראל בקיגלי, בירת רואנדה, נחנכה אתמול על ידי מנכ’’ל משרד החוץ יובל רותם ושגרירנו החדש רון אדם. השגרירות בעצם נפתחה מחדש, לאחר שנסגרה באוקטובר 1973, בדומה לאלו שהיו לנו במדינות רבות אחרות באפריקה. מבחינתי, זוהי סגירת מעגל לאחר 46 שנה. אבי כיהן כשגריר ישראל בזמביה כשהוחלט על סגירת השגרירות בלחץ ערבי. כך שמבחינתי מדובר בזיכרון טראומטי, הן במישור הלאומי והן במישור האישי.
 
לפתיחת השגרירות בקיגלי, ה־11 של ישראל ביבשת, יש חשיבות מיוחדת, נוכח הידידות החזקה ששוררת בין ישראל לבין רואנדה ושיתוף פעולה נרחב ואינטנסיבי הנפרס על פני תחומים רבים, לרבות חדשנות, מדע וטכנולוגיה, כמו גם חקלאות.

בהקשר זה, יש לציין כי מנכ"ל משרד החוץ חנך גם את מרכז המצוינות בחקלאות, פרויקט הדגל של המרכז לשיתוף פעולה בינלאומיים (מש’’ב), שבמסגרתו יוכלו החקלאים ברואנדה ללמוד ולהתנסות בטכנולוגיות הישראליות המתקדמות.


היחסים של ישראל עם אפריקה נמצאים היום בעיצומה של תקופת פריחה ושגשוג. בעטייה של החלטתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו להציב את חיזוק הקשרים עם אפריקה כיעד מרכזי של מדינת ישראל (״ישראל חוזרת לאפריקה ואפריקה חוזרת לישראל״), חלה התקרבות ממשית עם היבשת. 

התקרבות זו באה לידי ביטוי בין היתר בחידוש יחסים עם שתי מדינות (גינאה וכמובן צ’אד), פתיחת שגרירויות אפריקאיות רבות בישראל (כולל זו של זמביה) ושיפור הדרגתי בדפוסי ההצבעה של מדינות המרחב בפורומים בינלאומיים ובעיקר באו״ם.

בשנים האחרונות הלכה והתקבעה לה בתודעה של מדינות אפריקה, אך גם מעבר ליבשת, ההבנה שישראל אימצה החלטה אסטרטגית להגביר את נוכחותה במרחב ולשדרג את קשרי הגומלין שלה עמה באופן ניכר. 

ארבעה ביקורי ראש הממשלה ביבשת מאז יולי 2016 הם כמובן ההמחשה הבולטת והמוחשית ביותר למהלך שמקדמת ישראל. בכל מדינה שבה ביקרתי ביבשת בשנים שבהן אני מכהן בתפקידי שמה של ישראל הולך לפניה, בזכות הישגיה הרבים. היא מושא להערצה, נתפסת כמודל לחיקוי ורבות מהמדינות מחפשות כיום את קרבתה. 
 
מרבים לצטט את האמרה האפריקאית: ״אלה שרוצים להגיע מהר שילכו לבד, אלה השואפים להגיע רחוק שיתקדמו יחדיו״. זוהי בהחלט אמירה המיטבה לתאר את השותפות בין ישראל לבין מדינות אפריקה, שמשלבות ידיים מול פני אתגרי היום ומחר.

הכותב הוא סמנכ״ל אפריקה במשרד החוץ.