בעקבות בחירתו של וולודימיר זלנסקי היהודי לנשיא תהפוך אוקראינה למדינה היחידה בעולם, מלבד ישראל, שבראשה יעמדו יהודים, שכן לצדו של זלנסקי מכהן ראש ממשלה יהודי, וולודימיר גרויסמן. במדינה עם היסטוריה כמו של אוקראינה ועם העבר הבעייתי שלה בכל הקשור ליהודים, יש לכך משמעות סמלית רבה.
 
עם זאת, המוצא היהודי של זלנסקי כלל לא שיחק תפקיד במערכת הבחירות. הוא קומיקאי ידוע, מין פולישוק כזה, שגבר בבחירות על הנשיא היוצא פורושנקו בזכות תוכנית טלוויזיה קומית בכיכובו הנקראת "משרת העם", שהקנתה לו רייטינג גבוה ופופולריות עצומה בקרב הציבור האוקראיני, והוא קיבל תמיכה של יותר מ־70% מהבוחרים בסיבוב השני.
 
הציבור האוקראיני, שבחר בו בהמוניו, הימר על מועמד חסר ניסיון בפוליטיקה, במשילות ובכלכלה, אבל שמסמל יותר מכל רצון ותקווה לשינוי. הם רצו לעשות "ריסטארט" של המערכת השלטונית בארצם. זה היה סוג של הצבעת מחאה נגד כל מה שמאוס בעיניהם.

ביקר בעבר בישראל. זלנסקי. צילום: רויטרס

 

אוקראינה עברה בשנים האחרונות תהליך מואץ של דמוקרטיזציה רדיקלית. מדובר במדינה שהתנתקה מברית המועצות ועברה תהליך כואב וקשה. צריך לזכור שהמצב הכלכלי באוקראינה קשה מאוד, אף כי לאחרונה יש מגמת שיפור מסוימת.
 
המדינה מצויה במצב של מתיחות עם רוסיה של פוטין, שפלשה למזרח אוקראינה. היא גם מתמודדת עם בדלנים פרו־רוסים בעימות צבאי מזוין שמפיל קורבנות רבים.
 
האם זלנסקי חסר הניסיון יצליח לשפר את היחסים עם הקרמלין ובאותה עת גם להתקרב למערב? נצטרך לחכות ולראות, בתקווה שההימור שלקחו המצביעים האוקראינים שתמכו בו יעלה יפה.
 
את זלנסקי פגשתי בעבר בישראל. הוא ביקר כאן מספר פעמים, ויש לו בישראל חברים ומעריצים רבים שצופים בתוכנית הטלוויזיה שלו. היחסים בין אוקראינה לישראל הם מעולים. לא מזמן חתמנו עם אוקראינה על הסכם סחר חופשי. מספר הטיסות השבועיות בין שתי המדינות גדול יותר מכל מדינה אחרת. יש גם תנועה גדולה מאוד של מבקרים ישראלים באוקראינה ושל אוקראינים בישראל, והמספרים רק הולכים וגדלים.
 
לזלנסקי מצפות הכרעות קשות. בקרוב יהיו גם בחירות לפרלמנט. האם ההימור שעשו הבוחרים האוקראינים, שרצו שינוי והצביעו למען התקווה, יעלה יפה? האם אפשר להעתיק אל המציאות תסריט של סדרה קומית טלוויזיונית? את זה נצטרך להמתין ולראות. 
 
הכותב הוא ח"כ לשעבר ויועץ אסטרטגי לחברות בישראל ובאוקראינה