גם בימין המובהק יאמרו לכם בימים אלה שנתניהו הוא לא בדיוק ימין ובטח לא חזק. מה הוא כן? צריך לשאול את סמוטריץ'. בשוך הסערה, כשגם פה אצלנו וגם ברצועת עזה ישנם רבים ששואלים: איך? למה? בשביל מה נוצר העימות האחרון הזה ומי בעצם ניצח בו? השאלות נותרות ללא מענה. מה שברור מהסאגה הזו הוא שראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו טעה בגדול בכל ההערכות האסטרטגיות והתיאוריות שלו לגבי יכולות חמאס וההתפתחויות ברצועת עזה לאורך עשר השנים האחרונות שבהן הוא מכהן. זהו עשור שהפך להיות תור הזהב של חמאס ברצועה, ובו הוא התעצם בממדים מדאיגים, רמס את ההרתעה הישראלית והפך אותה לחוצפה חמאסית מלווה בהרבה העזה.
 
הכי מגוחך זה לשמוע בימים אלה את מי שנשכבים בשביל נתניהו על הגדר ומוכנים להתבזות בהכרזות פתטיות: "אין פתרון לבעיית עזה", כמו הייתה עזה לגזירה משמיים שנגזר עלינו לחיות איתה לנצח. להכרזה הזו יש תשובה שהיו משמיעים לי בזמנו המ"כים שלי בטירונות: "אין לא יכול, יש לא רוצה". ברור שעם רצון, שכל, תעוזה, יצירתיות ונכונות לוויתורים מסוימים, ניתן לפתור את בעיית עזה.
 
אבל לפני הכל ראוי לומר שבעידן נתניהו בעיית עזה היא קודם כל בעיה פוליטית פנימית של נתניהו ולא רק בעיה מדינית, צבאית. רבות נכתב על כך שנתניהו מעדיף את חמאס שולט בעזה על פני דו־שיח עם אש"ף ועם אבו מאזן. אך השאלה האמיתית כיום היא איך פותרים את הסינדרום העזתי המטריד הזה? לפני שצה"ל נכנס לשם קרקעית, לפני שכובשים מחדש את רצועת עזה ולפני שטראמפ מציג את תוכנית המאה שלו, צריך ליזום פרויקט בינלאומי בשיתוף ארצות הברית, האו"ם, מדינות ערב המתונות והאיחוד האירופי, שהכותרת שלו היא: "שיקום תמורת פירוז”. תוכנית זו תציג לוח זמנים לשיקומה של רצועת עזה, כולל שלל מנופים כלכליים משמעותיים ופירוט האחריות ליישומה של כל אחת מהמשתתפות בתוכנית.

מחבלי חמאס. צילום: רויטרס
מחבלי חמאס. צילום: רויטרס

 

במקביל לתוכנית השיקום תוצג תוכנית לפירוז עזה מנשק התקפי, כלומר התפרקות טוטאלית של כל הארגונים כמו חמאס והג'יהאד האסלאמי מהטילים ומהנשק ההתקפי. כמובן שאיראן תפעיל את כל היכולות שיש לה ברצועה כדי למנוע תוכנית כזו. אך אם התוכנית הזו שאמורה להביא לשגשוג ופריחה לשני מיליון תושבי הרצועה, ליצור תשתית מצוינת ליישום תוכנית המאה של טראמפ ולהביא לסדר יום חדש באזור - תיכשל בגלל התנגדות חמאס, ידע העולם וידעו הפלסטינים שעשינו הכל כדי לפתור את בעיית עזה. או אז צה"ל, באין ברירה, ייאלץ להיכנס לפעולה, אבל עם הרבה יותר יצירתיות ותחכום ממה שראינו לאחרונה. אין ספק שלאחרונה ניכר שאיבדנו משהו מחוכמת תחבולות המלחמה שאפיינה את צה"ל לאורך שנים.
 
אם תהיה בעתיד כניסה קרקעית של צה"ל לרצועה, היא מחייבת שינוי בדרך שבה נהג במבצעי עופרת יצוקה, עמוד ענן וצוק איתן. נדרשת פעולה שתפתיע את חמאס במקוריות שלה, כמו ניצול הבטן הרכה של רצועת עזה, רצועת חוף הים בחלקה המערבי. אל לנו לשכוח שהר הגעש של רצועת עזה עלול להתפרץ כל רגע מחדש, וקצה נפשם של תושבי עוטף עזה והדרום במצב הבלתי נסבל הזה.