ביקורו של טראמפ בבריטניה מצריך ראייה רחבה יותר על הנפשות הפועלות. בעיקר צריך לראות את תמיכתו הנלהבת של הנשיא האמריקאי בברקזיט תוך ניתוק כל קשר עם האיחוד האירופי. זאת, במסגרת התפיסה הכוללת שלו להתנגדות למוסדות בינלאומיים ולהגבלת ריבונות המדינה. הברקזיט מתאים לתפיסה הפופוליסטית הלאומנית הזו - שטראמפ מייצג. למעשה, שני הניצחונות הגדולים של תפיסה זו במערב התרחשו ביוני 2016 במשאל העם על הברקזיט בבריטניה, וכעבור מספר חודשים בנובמבר, כאשר טראמפ נבחר לנשיאה של ארה"ב.
 
טראמפ הביע לא פעם את ההתנגדות שלו לאיחוד האירופי ולתפיסה הליברלית של האיחוד מבחינתו: הגירה, הגבלת הריבונות של המדינה, ובניית מוסדות על־לאומיים שמגבילים את ריבונות המדינה. זו גם הסיבה שרק לאחרונה הביע טראמפ את תמיכתו בשר החוץ הבריטי וראש עיריית לונדון לשעבר בוריס ג'ונסון כמועמד המוביל להחליף את תרזה מיי, ראש הממשלה הפורשת.
 
ג'ונסון מייצג את הקו הפרו־ברקזיט והרצון לצמצם עד למינימום את הקשרים של בריטניה עם האיחוד האירופי. עבור טראמפ מדובר בניצחון גדול כי זה מחליש את האיחוד האירופי, את האינטגרציה האירופית ואת חשיבות המוסדות העל־לאומיים. תפיסת עולמו של הנשיא האמריקאי בנויה על ריבונות המדינה וחוסר הגבולות שלה ועל כך שארה"ב, מבחינתו של טראמפ, יכולה לנצל את זה כדי להשיג הישגים על חשבון אחרים בתחום הביטחון או הסחר. זאת, בניגוד לרוח הליברלית של סחר חופשי ושיתוף פעולה בינלאומי.
 

ביקורו הנוכחי של טראמפ בבריטניה הוא למעשה תמיכה הדדית של פופוליסטים לאומניים ממדינות שונות. ניתן לראות זאת גם בהקשר של ראש הממשלה שגר בבלפור ונהנה מתמיכה ממנהיגים מהסוג הזה ברחבי העולם. הביקור של טראמפ בבריטניה הוא גם בבחינת הבעת תמיכה וחיזוק מחנה הפרו־ברקזיט ללא כל תנאי. תרזה מיי ניסתה לציית להחלטת משאל העם על עזיבת בריטניה את האיחוד האירופי ולהגיע להסכם תוך המשך שיתוף הפעולה, ביחד עם חיזוק הריבונות הבריטית בנושא ההגירה לדוגמה. מנגד, טראמפ וג'ונסון מוכנים לברקזיט מיידי בלי כל תנאי, בלי הסכמים עם האיחוד האירופי. מה שנקרא ברקזיט קשה, ולא הפורמט הרך יותר כפי שמיי ניסתה להשיג, ללא הצלחה.
 
בריטניה נמצאת במצב איום של פיצול ודו־קוטביות גדולה בין אלה שרוצים לפרוש ללא כל תנאי לעומת אלה שמנסים להגיע להסכם, ואלה שבכלל מתנגדים לברזקיט. היא לא מצליחה למצוא את דרכה, וביקורו של טראמפ רק מוסיף שמן למדורה במיטב המסורת שלו – יצירת פלגים ושסעים בכל מקום שבו הוא נמצא.
הכותב הוא מומחה ליחסים בינלאומיים בבית הספר למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה