השאלה שמעסיקה בימים אלה כל ישראלי מודאג היא: מה ישתנה כאן אחרי הבחירות שייערכו ב־17 בספטמבר? שהרי ברור שנסים ונפלאות לא נראה כאן: שוב ליברמן יהיה לשון המאזניים שתקבע את גורל הקמת הממשלה הבאה, ושוב נראה את הימין הישראלי, למרות הרוב שיש לו - מתפצל, נאבק בתוכו, יורה בתוך הנגמ"ש, מתקשה להרכיב ממשלה ומוכיח שיש מה ללמוד מההיסטוריה; ממנה השכלנו לדעת שמאבקים פנימיים היו מאז ומתמיד אבן הנגף של הימין וחלק בלתי נפרד מהדי־אן־איי שלו. הנטייה בימין להתפצל נולדה ב־1923, כשזאב ז'בוטינסקי הקים את התנועה הרוויזיוניסטית, לאחר שבהסתדרות הציונית לא קיבלו את דעתו בכל מה שקשור לנקיטת צעדים אלימים יותר נגד המנדט הבריטי בארץ ישראל. מתוך התנועה הזו נולדה אז מחתרת האצ"ל.



ב־1939 החליטה הנהגת האצ"ל להפסיק את הפעילות נגד השלטון הבריטי בעקבות המאבק המשותף של היישוב היהודי עם המנדט הבריטי בצורר הנאצי. צעד זה גרם לפיצול באצ"ל עם פרסום מסמך "עיקרי התחייה" שכתב אברהם ("יאיר") שטרן, שעמד בראש אנשי האצ"ל שהתנגדו למדיניות חבריהם, פרשו מהאצ"ל והקימו את הלח"י. הם גרסו שהמנדט הבריטי הוא כובש זר שיש להילחם בו עד חורמה ולסלק אותו מהמולדת היהודית. הפיצול הזה בימין נותר עד להקמת המדינה, כשכל המחתרות הפכו להיות חלק בלתי נפרד מצה"ל.



ברבות השנים החלה הציונות הדתית, שלא קמה כתנועה ימנית, להתקרב לעמדות הימין - תופעה שקיבלה תנופה משמעותית יותר בעקבות מלחמת ששת הימים, שחרור ירושלים והחזרה לחבלי ארץ היסטוריים כמו יהודה, שומרון וגוש עציון. בעקבות זאת נולדו גוש אמונים וחזון ארץ ישראל השלמה, והוקמו התנחלויות ביהודה, שומרון, חבל עזה, סיני והגולן. לצד כל אלה, נוצרה הנהגה דתית לאומנית שפעלה בקנאות לאומנית ליישוב יהודים בכל השטחים ששוחררו במלחמת ששת הימים, התנגדה לאקטיביזם שיפוטי ותמכה בשמרנות שיפוטית, עם ביקורת גלויה על בית המשפט העליון. כך הפכה ההנהגה הדתית הימנית לסמן הימני הקיצוני של הימין הישראלי ועוררה לא אחת ויכוחים, פלגים והתפצלויות.



הרצון להוכיח מי ציוני יותר, נאמן ומשיחי יותר - יצר שרשרת ארוכה של סיעות שהתפרקו ואוחדו, קמו ונפלו. די להביט ברשימת מפלגות הימין שקמו ונעלמו לאורך 71 שנות קיומה של המדינה כדי להבין עד כמה הימין בישראל הוא רחוק מלהיות גוש הומוגני שיכול לנהל שלטון ללא משברים. הרשימה הזו מורכבת, בין היתר, מתנועת החרות, הציונים הכלליים, המפלגה הליברלית, המרכז החופשי, התנועה למען ארץ ישראל השלמה, התחיה, שלומציון, כך, צומת, מפלגת אח"י, תקומה, עוצמה לישראל, מולדת, האיחוד הלאומי, התקווה, ארץ ישראל שלנו, ימין ישראל, מנהיגות יהודית, יחד, ישראל ביתנו, עוצמה יהודית, הבית היהודי, זהות, הימין החדש וכולנו.



בכל המקרים שבהם ממשלות הימין נפלו או לא קמו, היה זה בגלל הפלגנות האופיינית שהחזירה את עם ישראל לתקופה שבה היה מורכב משבטים. לכן גם אם הליכוד יקים אחרי הבחירות את הממשלה הבאה, תוחלת חייה ויכולת התפקוד שלה מוטלות בספק רב.